| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Porady internautów > Reguła wzajemności w miejscu pracy

Reguła wzajemności w miejscu pracy

Zasady komunikowania się w miejscu pracy wpływają na efektywność działania firmy. Wzajemne oddziaływanie doprowadza do stworzenia sytuacji, w której jednostka może być wykorzystywana przez inną.

Istotnym jest poznanie reguł stosowanych w takich sytuacjach po to, by móc sobie z nimi radzić lub świadomie z nich korzystać.

Naukowiec, który zajmował się problematyką wzajemnego oddziaływania, Robert Cialdini opracował sześć reguł działa ń celowościowych. Należą do nich: 1. Reguła wzajemności; 2. Reguła zaangażowania i konsekwencji; 3. Społeczny dowód słuszności; 4. Zasada lubienia i sympatii; 5. Istnienie autorytetu; 6. Reguła niedostępności.

Reguła wzajemności

Reguła ta mówi o tym, iż ludzie powinni odwdzięczyć się za pozyskane dobro. Stanowi ona element spajający, który sprzyja poczuciu wspólnoty. Poczucie zobowiązania wobec ofiarodawcy może doprowadzić do zmiany zachowania wbrew swemu pierwotnemu przekonaniu. Dlatego też technikę tę skutecznie można stosować podczas negocjacji.

Wykorzystują ją przedstawiciele handlowi, którzy w ramach promocji produktu wręczają potencjalnemu klientowi określony gratis. Zasada ta jest również wykorzystywana podczas wszelkich akcji promocyjnych, gdzie wręczane są próbki towaru, który jest dostępny niemalże od ręki w tej konkretnej alejce.

Polecamy: Gdy „gratis” nie jest darmowy - konsekwencje dla przedsiębiorcy

Poprzez przekazany drobiazg - prezent wytwarza się między odbiorcą i nadawcą silna więź, która powoduje, że osoba przekonuje się co do chęci posiadania produktu bądź usługi.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Maziarz

Adwokat w UK (solicitor)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »