| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Porady internautów > Lubienie i sympatia jako czynniki budowania relacji w przedsiębiorstwie

Lubienie i sympatia jako czynniki budowania relacji w przedsiębiorstwie

Zasady komunikowania się w miejscu pracy wpływają na efektywność działania firmy. Wzajemne oddziaływanie może prowadzić do wykorzystywania jednostki przez inną.

Niezbędne jest zapoznanie się z regułami stosowanymi w takich sytuacjach po to, by móc sobie z nimi radzić lub świadomie z nich korzystać.

Sześć reguł wywierania wpływu społecznego przedstawił Robert Cialdini: 1. Reguła wzajemności; 2. Reguła zaangażowania i konsekwencji; 3. Społeczny dowód słuszności; 4. Zasada lubienia i sympatii; 5. Istnienie autorytetu; 6. Reguła niedostępności.

Człowiek wykorzystuje prawidłowości rządzące atrakcyjnością interpersonalną, by wzbudzić do siebie sympatię, a w konsekwencji skłonić innych do działań korzystnych dla niego. Mówiąc o sympatii i lubieni należy zauważyć, że ludzie wolą tych, do których są podobni, niezależnie od tego, jakiego rodzaju jest to podobieństwo. Może ono dotyczyć nawet szybkości, z jaką mówią bądź się poruszają.

Polecamy: Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji

Regułą tą objęte są również warunkowania i skojarzenia. Owe skojarzenia doprowadzają do łączenia atrakcyjności fizycznej z inteligencją, uczciwością, sympatycznością. W związku z tym zasadę tę można na szerszą skalę wykorzystać w reklamie, gdzie już sam wizerunek osoby prezentującej produkt bądź usługę zachęca do ich zakupu.

Oprócz tego lubienie i sympatię opartą na tworzeniu wizerunku można spotkać podczas negocjacji zewnętrznych, w trakcie których wykorzystuje się atrakcyjność do rozproszenia uwagi rozmówcy. Zachowania takie są jednak krytykowane przez naukowców, którzy zajmują się zagadnieniami etyki w biznesie.

reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Lubienie i sympatia jako czynniki budowania relacji w przedsiębiorstwie
Lubienie i sympatia jako czynniki budowania relacji w przedsiębiorstwie

CIT 2018. Komentarz (książka)299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kacper Sołoniewicz

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK