| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Porady internautów > Lubienie i sympatia jako czynniki budowania relacji w przedsiębiorstwie

Lubienie i sympatia jako czynniki budowania relacji w przedsiębiorstwie

Zasady komunikowania się w miejscu pracy wpływają na efektywność działania firmy. Wzajemne oddziaływanie może prowadzić do wykorzystywania jednostki przez inną.

Niezbędne jest zapoznanie się z regułami stosowanymi w takich sytuacjach po to, by móc sobie z nimi radzić lub świadomie z nich korzystać.

Sześć reguł wywierania wpływu społecznego przedstawił Robert Cialdini: 1. Reguła wzajemności; 2. Reguła zaangażowania i konsekwencji; 3. Społeczny dowód słuszności; 4. Zasada lubienia i sympatii; 5. Istnienie autorytetu; 6. Reguła niedostępności.

Człowiek wykorzystuje prawidłowości rządzące atrakcyjnością interpersonalną, by wzbudzić do siebie sympatię, a w konsekwencji skłonić innych do działań korzystnych dla niego. Mówiąc o sympatii i lubieni należy zauważyć, że ludzie wolą tych, do których są podobni, niezależnie od tego, jakiego rodzaju jest to podobieństwo. Może ono dotyczyć nawet szybkości, z jaką mówią bądź się poruszają.

Polecamy: Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji

Regułą tą objęte są również warunkowania i skojarzenia. Owe skojarzenia doprowadzają do łączenia atrakcyjności fizycznej z inteligencją, uczciwością, sympatycznością. W związku z tym zasadę tę można na szerszą skalę wykorzystać w reklamie, gdzie już sam wizerunek osoby prezentującej produkt bądź usługę zachęca do ich zakupu.

Oprócz tego lubienie i sympatię opartą na tworzeniu wizerunku można spotkać podczas negocjacji zewnętrznych, w trakcie których wykorzystuje się atrakcyjność do rozproszenia uwagi rozmówcy. Zachowania takie są jednak krytykowane przez naukowców, którzy zajmują się zagadnieniami etyki w biznesie.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Lubienie i sympatia jako czynniki budowania relacji w przedsiębiorstwie
Lubienie i sympatia jako czynniki budowania relacji w przedsiębiorstwie

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

WFY Group

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »