| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Czy można zaliczyć do kosztów wstępną opłatę leasingową?

Czy można zaliczyć do kosztów wstępną opłatę leasingową?

Zawarłem umowę leasingu operacyjnego. Opłata wstępna wyniosła 160;000 zł, czy mogę wliczyć ją jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu?

Przykład

Firma prowadząca metodą memoriałową PKPIR, zawarła umowę leasingu operacyjnego na 3 lata i poniosła opłatę wstępną w wysokości 7200 zł. W takiej sytuacji firma nie może zaliczyć opłaty bezpośrednio do kosztów w momencie poniesienia, ale powinien rozliczyć ją w kosztach jako rozliczenia międzyokresowe bierne zaliczając do kosztów każdego miesiąca 200 zł (7200 zł/ 36 miesięcy).


Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku podatników prowadzących pkpir metodą kasową, w takim przypadku opłata wstępna może zostać zaliczona jednorazowo.

Również w tym przypadku organy podatkowe są zgodne i potwierdzają możliwość zaliczenia przedmiotowej opłaty jednorazowo. Takie stanowisko potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z 14 maja 2008 r., nr ITPB1/415-114/08/AK, gdzie czytamy:

„(…) Z analizy stanu faktycznego wynika, że wydatki zalicza pan do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, bez względu na datę uzyskania przychodu. W konsekwencji – przy tej metodzie ewidencjonowania kosztów – nie ma pan obowiązku stosować się do dyspozycji art. 22 ust. 5c ustawy, z którego wynika, że koszty pośrednie – jeżeli dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego – stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Wydatki związane z uiszczeniem wstępnej opłaty leasingowej winien pan zewidencjonować zatem w kosztach uzyskania przychodów jednorazowo, w dacie ich poniesienia (…)”.

Zobacz: Jak rozliczyć delegację zleceniobiorcy?

Przykład

Firma prowadząca metodą kasową PKPIR, zawarła umowę leasingu operacyjnego na 3 lata i poniosła opłatę wstępną w wysokości 7200 zł. W takiej sytuacji firma może zaliczyć opłatę bezpośrednio do kosztów w momencie poniesienia.


Podstawa prawna: art. 22 ust. 5b, 6 i 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549


Rafał Styczyński

doradca podatkowy

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Koszty bezpośrednie potrąca się w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte związane z nimi przychody.
Koszty bezpośrednie potrąca się w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte związane z nimi przychody.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

ManaGame.pl

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »