| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Czy można zaliczyć do kosztów wstępną opłatę leasingową?

Czy można zaliczyć do kosztów wstępną opłatę leasingową?

Zawarłem umowę leasingu operacyjnego. Opłata wstępna wyniosła 160;000 zł, czy mogę wliczyć ją jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu?

Przykład

Firma prowadząca metodą memoriałową PKPIR, zawarła umowę leasingu operacyjnego na 3 lata i poniosła opłatę wstępną w wysokości 7200 zł. W takiej sytuacji firma nie może zaliczyć opłaty bezpośrednio do kosztów w momencie poniesienia, ale powinien rozliczyć ją w kosztach jako rozliczenia międzyokresowe bierne zaliczając do kosztów każdego miesiąca 200 zł (7200 zł/ 36 miesięcy).


Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku podatników prowadzących pkpir metodą kasową, w takim przypadku opłata wstępna może zostać zaliczona jednorazowo.

Również w tym przypadku organy podatkowe są zgodne i potwierdzają możliwość zaliczenia przedmiotowej opłaty jednorazowo. Takie stanowisko potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z 14 maja 2008 r., nr ITPB1/415-114/08/AK, gdzie czytamy:

„(…) Z analizy stanu faktycznego wynika, że wydatki zalicza pan do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, bez względu na datę uzyskania przychodu. W konsekwencji – przy tej metodzie ewidencjonowania kosztów – nie ma pan obowiązku stosować się do dyspozycji art. 22 ust. 5c ustawy, z którego wynika, że koszty pośrednie – jeżeli dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego – stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Wydatki związane z uiszczeniem wstępnej opłaty leasingowej winien pan zewidencjonować zatem w kosztach uzyskania przychodów jednorazowo, w dacie ich poniesienia (…)”.

Zobacz: Jak rozliczyć delegację zleceniobiorcy?

Przykład

Firma prowadząca metodą kasową PKPIR, zawarła umowę leasingu operacyjnego na 3 lata i poniosła opłatę wstępną w wysokości 7200 zł. W takiej sytuacji firma może zaliczyć opłatę bezpośrednio do kosztów w momencie poniesienia.


Podstawa prawna: art. 22 ust. 5b, 6 i 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549


Rafał Styczyński

doradca podatkowy

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Koszty bezpośrednie potrąca się w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte związane z nimi przychody.
Koszty bezpośrednie potrąca się w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte związane z nimi przychody.

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tobolewscy Kancelaria Doradztwa Biznesowego

Kredyty inwestycyjne, kredyt deweloperski, kredyt obrotowy, restrukturyzacja zadłużenia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »