| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Jak ustalić dochód dla celów obliczania zaliczek? - zasady ogólne

Jak ustalić dochód dla celów obliczania zaliczek? - zasady ogólne

Podatnicy opodatkowani na zasadach ogólnych (czyli zarówno według skali, jak i stawką liniową) muszą ustalać wysokość dochodu stanowiącego podstawę obliczenia zaliczki.

Dochód ten ustalają stosują jedną z dwóch metod:

1. metodę uproszczoną,
2. metodę obliczania dochodu z uwzględnieniem tzw. różnic remanentowych.

Metoda uproszczona

Jest to podstawowa metoda ustalania dochodu dla celów obliczania zaliczek na podatek dochodowy. Dochód jest ustalany jako różnica pomiędzy przychodami z działalności gospodarczej a kosztami ich uzyskania (bez uwzględniania remanentów). Nie jest jednak możliwe ustalenie w ten sposób dochodu na koniec roku podatkowego.

Zobacz: Jak skorygować błędną stawkę VAT na fakturze - porada

Metoda obliczania dochodu z uwzględnieniem tzw. różnic remanentowych

Metodę tę podatnik może stosować dobrowolnie – wtedy gdy na koniec miesiąca sporządza remanent towarów, surowców i materiałów pomocniczych (konieczne jest uprzednie zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze przeprowadzenia remanentu), bądź w przypadku, gdy sporządzenie remanentu zarządzi naczelnik urzędu skarbowego.

Dochód jest wówczas ustalany jako różnica pomiędzy przychodem z działalności gospodarczej a kosztami jego uzyskania. Gdy wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego - dochód powiększa się o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków. Gdy wartość remanentu początkowego jest wyższa niż remanentu końcowego - dochód pomniejsza się o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego.

Ta metoda ma zawsze zastosowanie przy obliczaniu dochodu na koniec roku podatkowego.

Zaliczki uproszczoneOpłacanie zaliczek w formie uproszczonej mogą wybrać podatnicy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowani na zasadach ogólnych – tj. zarówno według skali podatkowej, jak i stawką liniową.

Ustalając wysokość zaliczek uproszczonych bierze się pod uwagę wyłącznie dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeśli oprócz działalności osiągane są dochody z pozostałych źródeł przychodów, to ich wysokość nie ma żadnego wpływu na wysokość zaliczek uproszczonych.

Wysokość zaliczek uproszczonych ustala się jako 1/12 kwoty obliczonej przy zastosowaniu skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazanego w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej złożonym w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy.

reklama

Polecamy artykuły

Ekspert:

Anna Welsyng

Radca prawny i doradca podatkowy

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Podatnicy korzystający z kredytu podatkowego nie mają obowiązku opłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.
Podatnicy korzystający z kredytu podatkowego nie mają obowiązku opłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Grabowski

Prawnik.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »