| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Górne granice stawek podatku od nieruchomości w 2015 roku a zarządzanie kosztami w firmie

Górne granice stawek podatku od nieruchomości w 2015 roku a zarządzanie kosztami w firmie

Maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych (w tym podatku od nieruchomości) w danym roku są wyznaczane przez Ministra Finansów w corocznie publikowanym obwieszczeniu. Zmiana wysokości górnych granic stawek zależy od inflacji (a dokładniej wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych) w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. ( art. 20 ust. 1 Ustawy).

W komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 15 lipca 2014 roku stwierdzono, że ceny w pierwszym półroczu 2014 roku wzrosły o 0,4% w porównaniu do ich wskaźnika w pierwszym półroczu 2013 roku.

Górne granice stawek kwotowych podatku od nieruchomości w roku 2015 wyniosą:

- grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - 0,90 zł (wzrost o 0,01 zł w porównaniu do 2014 r.);

- grunty pod jeziorami, zajęte na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych - 4,58 zł  (wzrost o 0,02 zł w porównaniu do 2014 r.);

- grunty pozostałe, w tym zajęte na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 0,47 zł (wzrost o 0,01 zł w porównaniu do 2014 r.);

- budynki mieszkalne - 0,75 zł (wzrost o 0,01 zł w porównaniu do 2014 r.);
- budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynki mieszkalne lub ich części zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej- 23,13 zł (wzrost o 0,10 zł w porównaniu do 2014 r.);

- budynki zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - 10,80 zł (wzrost o 0,05 zł w porównaniu do 2014 r.);

- budynki związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajęte przez podmioty udzielające tych świadczeń - 4,70 zł  (wzrost o 0,02 zł w porównaniu do 2014 r.);

- budynki pozostałe, w tym zajęte na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 7,77 zł (wzrost o 0,04 zł w porównaniu do 2014 r.).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Stawki podatku od nieruchomości w poszczególnych gminach lub miastach są uchwalane przez odpowiednie organy lokalne, rady gmin czy miasta, swobodnie do określonej przez Ministra Finansów górnej ich granicy. Nowe stawki na rok podatkowy muszą być ustalone do 31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy, bowiem inaczej zastosowanie mają stawki obowiązujące w roku poprzednim. Rada Gminy (Miasta) może różnicować stawki dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając między innymi:

- lokalizację, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystywania gruntu, stan techniczny czy wiek budynków,

-  rodzaj prowadzonej działalności.

Rozliczenie podatku od nieruchomości podczas zawieszenia firmy

Z powyższych ogólnych zasad dla służb finansowych można wyciągnąć dwa wnioski.

Po pierwsze – wniosek oczywisty - że im niższy wskaźnik inflacji, tym mniej wzrastają górne granice stawek podatków i opłat lokalnych.

Po drugie, iż obwieszczenie Ministra Finansów w sprawie górnych stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych nie ma charakteru samoistnego i jest jedynie potwierdzeniem ogólnie znanych faktów. Wydanie bowiem obwieszczenia jest uzależnione od wcześniejszego ogłoszenia w Monitorze Polskim komunikatu Prezesa GUS.

Podatek od nieruchomości 2015 - jakie zmiany?

W praktyce więc, podatnicy przy planowaniu budżetowym kosztów na kolejny rok nie muszą czekać na uchwałę rady gminy ( z doświadczenia Inventage Polska wynika, że uchwały najczęściej publikowane są w listopadzie i grudniu danego roku), lecz mogą samodzielnie obliczyć maksymalną wysokość tych stawek w oparciu o komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub też przyjąć założenie wzrostu stawek w swojej gminie właśnie o wskaźnik inflacji. Pierwszy sposób to oczywiście podejście bardzo ostrożne, gdyż zakłada maksymalną wysokość stawek co występuję w stosunkowo niewielu gminach – najczęściej dużych i bogatych gminach miejskich, natomiast drugie podejście, które możemy nazwać pragmatycznym, zakłada proporcjonalny wzrost stawek, co jest najczęstsze. Należy jednak pamiętać, że w sytuacji deficytu budżetów lokalnych samorządowcy coraz częściej zbliżają stawki podatkowe na swoim terenie do stawek maksymalnych.

Planując budżet i koszty na kolejny rok przedsiębiorcy powinni także uwzględniać ewentualny kontekst podatkowy nowych pozycji, które już przyjęli lub do końca roku planują przyjąć do ewidencji środków trwałych, jak również zaplanowaną sprzedaż/likwidację nieruchomości i obiektów budowlanych w kolejnym roku.

Podatki lokalne 2015

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Kosior

Prawnik, absolwentka Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »