REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sprzedaż premiowa – opodatkowanie cz. II / Fot. Fotolia
Sprzedaż premiowa – opodatkowanie cz. II / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż premiowa jest najczęściej wykorzystywana w prawie marketingu i reklamy. Nie została jednak zdefiniowana odpowiednio przez ustawodawcę, wobec czego organy podatkowe nie mogą zająć jednolitego stanowiska w zakresie opodatkowania tego rodzaju sprzedaży. Kiedy sprzedaż premiowa jest zatem opodatkowana?

Kiedy mamy do czynienia ze sprzedażą premiową w ujęciu podatkowym?

O ile opisanie zasad opodatkowania nagród w ramach sprzedaży premiowej nie rodzi zbyt wielu problemów, o tyle określenie kiedy takie zasady znajdują zastosowanie może przyprawić o ból głowy. Winna jest temu niejednoznaczna ustawa, ale przede wszystkim niespójne i niejasne orzecznictwo organów podatkowych powołanych do wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej.

REKLAMA

Podstawowym problemem jest określenie kiedy dochodzi do uzyskania nagrody w „sprzedaży premiowej”. W najprostszym ujęciu sprzedażą premiową nazwiemy taką sprzedaż, w ramach której obok kupowanego towaru, kupujący otrzymuje również jakąś premię, nagrodę. Tym samym kupujący uzyska nagrodę w sprzedaży premiowej, jeżeli obok kupowanego towaru, za który płaci otrzyma również jakiś gratis (nagrodę). Wydaje się proste, jednak nie jest takie dla organów podatkowych.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

W wielu interpretacjach podatkowych dotyczących zasad opodatkowania akcji promocyjnych (sprzedaży premiowych) skierowanych do konsumentów organy podatkowe wypowiadały się bowiem, że ze sprzedażą premiową będziemy mieli do czynienia wyłącznie wówczas, gdy nagroda wydawana jest przez sprzedawcę na jego koszt. Innymi słowy tylko tam gdzie sklep organizuje promocję i wydaje nagrody, można mówić o sprzedaży premiowej. Wszędzie tam, gdzie organizatorem jest producent towarów, agencja reklamowa, tam nie ma sprzedaży premiowej, ponieważ ani producent, ani agencja reklamowa bezpośrednio niczego nie sprzedają konsumentowi (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji z dnia 27 sierpnia 2010 roku, nr IPPB2/415-539/10-4/MK). Przy tego typu podejściu korzystne zasady rozliczenia nagród (10% podatek) mogą znaleźć zastosowanie jedynie do tych sytuacji, gdy nagrody wydaje bezpośrednio sprzedawca, nabywcy towaru. W pozostałych przypadkach pozostaje zbierać od konsumentów dane niezbędne do wystawiania PIT-8C (sic!).

Temat wydawałby się na tym zamknięty jeżeli chodzi o organy podatkowe, choć z pewnym niesmakiem (wykładania prawa oczywiście zawężająca). Jednocześnie jednak organy podatkowe lubią zaskakiwać, a nawet zaprzeczać same sobie. Mianowicie ze stanowisk organów podatkowych wyrażanych w innych indywidualnych interpretacjach wynika, że organy podatkowe nie wymagają kryterium „bezpośredniości”, jeżeli akcja sprzedaży premiowej kierowana jest do przedsiębiorców. W takich bowiem przypadkach, gdzie nagrody wydawane są przedsiębiorcom w związku z dokonywanymi przez nich zakupami (np. programy lojalnościowe), zawsze mamy do czynienia ze sprzedażą premiową i nie ma znaczenia kto wydaje nagrody, czy jest to bezpośredni sprzedawca, czy też producent, czy też agencja marketingowa (por. m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 24 stycznia 2013 roku, nr IPPB1/415-1328/12-2/ES). Tym samym wydając nagrody przedsiębiorcom, organizator musi samodzielnie rozliczyć przedsiębiorców w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wartości nagrody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż premiowa – opodatkowanie cz. I

REKLAMA

Skąd taki dualizm? Oczywiście trudno jednoznacznie powiedzieć, choć nie można nie zauważyć, że potencjalnie uzasadnienie obu stanowisk ma charakter czysto ekonomiczny. W przypadku konsumentów korzystnym dla Skarbu Państwa rozwiązaniem jest uznanie, że sprzedaż premiowa ma wąski charakter, ponieważ w takich przypadkach, gdzie warunki sprzedaży premiowej nie są spełnione organizator ma obowiązek wystawić PIT-8C (pod rygorem odpowiedzialności karnej), a konsumenci muszą się z tego rozliczyć według skali podatkowej. Z kolei w przypadku nagród wydawanych przedsiębiorcom, przyjęcie podobnej wąskiej interpretacji mogłoby realnie prowadzić do braku opodatkowania nagród w sprzedaży premiowej z uwagi na „omijanie opodatkowania”. Tam bowiem, gdzie nagrody wydawane są przedsiębiorcom, organizator nie ma obowiązku wystawiania PIT-8C, ani innego ewidencjonowania do organów skarbowych okoliczności wydawania nagród przedsiębiorcom. Co do zasady, jeżeli przyjmiemy, że wydane nagrody nie zostały wydane w ramach sprzedaży premiowej, to takie nagrody stanowią przychód przedsiębiorcy, na którym ciąży formalnie osobisty obowiązek rozliczenia tej nagrody jako swojego przychodu z tytułu tej działalności. Wielu przedsiębiorców w praktyce jednak nie dokonuje tego typu rozliczeń, a organy skarbowe nie są w stanie tego realnie kontrolować. W związku z powyższym, dla organów skarbowych „wygodniejsze”, jest uznawać że w sytuacji gdy pytanie podatkowe zadaje organizator sprzedaży premiowej skierowanej do przedsiębiorców, pojęcie to należy traktować możliwie szeroko. Dodatkowo co istotne, odpowiedź podatkowa udzielona organizatorowi nie chroni przedsiębiorcy – uczestnika akcji, do którego cały czas organy kontroli skarbowej mogą się zgłosić, uznając że nagroda zdobyta w sprzedaży premiowej powinna jednak stanowić przychód z tytułu prowadzonej osobiście działalności gospodarczej.

Czy rzeczywiście takie jest uzasadnienie istniejących rozbieżności w orzecznictwie podatkowym? Trudno powiedzieć. Takie podejście jawiłoby się bowiem, jako działanie świadomie skrajnie niekorzystne dla podatników, na rzecz interesu Skarbu Państwa, gdzie jedynie względy ekonomiczne, a nie prawne, mają znaczenie dla organów wydających interpretację.

Opodatkowanie firmowych imprez integracyjnych

Co zrobić ze sprzedażą premiową?

W ramach niniejszego generalnego artykułu trudno jest podjąć decyzję za czytelnika co do sposobu opodatkowania nagród wydawanych przez niego w promocjach, realizowanych na zasadzie sprzedaży premiowej. Każdorazowo pod uwagę trzeba brać indywidualne rozwiązania danej promocji, istniejące rozbieżności i związane z tym ryzyka podatkowe. W promocjach skierowanych do konsumentów, w zasadzie nie ma rozwiązania do końca pozbawionego ryzyka i wydaje się jedynie uzyskanie indywidualnej interpretacji podatkowej mogłoby je wyłączyć.

Jednocześnie jednak dla pokrzepienia i być może pewnego zaznaczenia kierunku działań warto jest przywołać nie tak dawne prawomocne orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 4 lipca 2013 roku, syg. akt III SA/Wa 381/13. Sąd rozpatrując indywidualną sprawę podatnika, jednoznacznie odrzucił koncepcję organu podatkowego, zgodnie z którą dla uznania danej promocji za sprzedaż premiową wymagana jest bezpośrednia sprzedaż pomiędzy organizatorem akcji a jej uczestnikiem. W sprawie uznano, że agencja marketingowa działająca na rzecz swojego klienta może być organizatorem sprzedaży premiowej w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f.

Kiedy można odstąpić od umowy sprzedaży?

Autor: Radca prawny Tomasz Grzybowski

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

REKLAMA

Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

REKLAMA