REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury elektroniczne zyskały na wartości

Anna Prymakowska
Ekoconsultant sp. z o.o.
faktury elektroniczne
faktury elektroniczne

REKLAMA

REKLAMA

W myśl obecnych przepisów, faktury przechowywane w elektronicznym archiwum danych rozpoznane za pomocą system OCR, mają taką samą wartość jak ich papierowe odpowiedniki. Podczas kontroli Urzędu Skarbowego przedsiębiorca może je przedłożyć do weryfikacji bez okazywania papierowej wersji. Aby jednak jej wiarygodność nie została podważona należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii opisanych poniżej. Innowacje technologiczne w postaci systemu OCR i kodów QR gwarantują firmom równowartość między elektroniczną a tradycyjną wersję faktur.

Nowelizacja ustawy z dnia 11 marca 2004 roku traktująca o podatku od towarów i usług zasadniczo zmieniła kwestie dotyczące kilku zagadnień, m.in. w zakresie fakturowania. Przedsiębiorcy korzystający z elektronicznego obiegu dokumentów często obawiają się, że nie mają prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów, które udokumentowane są za pośrednictwem tradycyjnych faktur przetworzonych w wersję elektroniczną. Kontrowersje powstają wokół tego, w jaki sposób na wypadek kontroli Urzędu Skarbowego będą mogli uwierzytelnić jej pochodzenie. Aby wyeliminować zagrożenie dotyczące przechowywania dokumentu w wersji elektronicznej   warto skorzystać z systemu OCR i kodów QR. Na co należy zwrócić uwagę? Czy faktura przetworzona na wersję  elektroniczną jest już równa tradycyjnej wersji?

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Faktury elektroniczne a tradycyjne

Zgodnie z obowiązującymi przepisami podatnicy są zobligowani do przechowywania faktur w przedziale na okresy rozliczeniowe. Zasadniczą kwestią jest tutaj to, aby dokumenty były łatwo dostępne do sprawdzenia, np. podczas kontroli Urzędu Skarbowego. Ponadto przedsiębiorca musi zapewnić autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność tego dokumentu  aż do chwili przedawnienia zobowiązań podatkowych. Obowiązkiem każdego podatnika jest bezzwłoczne przekazanie dostępu do dokumentów w chwili kontroli uprawnionych do tego urzędników. Ta zasada dotyczy także przedsiębiorców korzystających z elektronicznego obiegu dokumentów. Sposób zapewnienia jej autentyczności, integralności oraz czytelności musi być zgodny z ustawą art. 106 m ust. 1 u.p.t.u. W sytuacji, gdy przedsiębiorca korzysta z elektronicznego obiegu dokumentów, nie ma obowiązku przechowywania ich papierowych wersji pod warunkiem, że spełnione są   wskazane przesłanki ustawowe.

Jak wykorzystywać faktury elektroniczne w 2014 roku?

REKLAMA

„Obecnie przedsiębiorcy korzystający z innowacyjnych rozwiązań technologicznych w księgowości mają gwarancję, że w przypadku kontroli z Urzędu Skarbowego archiwizacja dokumentów papierowych w wersji elektronicznej jest zgodna z wytycznych zawartymi w rozporządzaniu MF z dnia 20 grudnia 2012 w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej. Zasadniczo daje to przedsiębiorcom wiele korzyści, m.in. zapewnienie, że dokument z którego odliczono podatek VAT nie ulegnie zniszczeniu lub zagubieniu.   Większość firm zajmujących się usługami księgowymi  gwarantuje utrzymanie tych zasad poprzez wprowadzanie na fakturach unikalnych numerów, które widoczne są zarówno na elektronicznej jak i papierowej wersji. My zastosowaliśmy innowacyjne rozwiązanie jakim jest oznaczanie dokumentów dodatkowo kodem QR. Dzięki temu nie tylko gwarantujemy integralność wszystkich dokumentów, ale również łatwe ich odszukiwani w archiwum, które jest możliwe za pomocą czytnika do kodów.” mówi Anna Prymakowska, specjalista ds. prawnych i podatkowych w firmie Ekoconsultant.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy dodać, że zasadniczo wpływa to na wartość dokumentów elektronicznych, które w chwili obecnej są tak samo ważne, jak te w wersji tradycyjnej. Dodatkowym atutem takich rozwiązań jest dowolność miejsca archiwizacji dokumentów papierowych, ponieważ na wypadek postępowania wystarczy służbom podatkowym udostępnić dokumenty on-line, które traktowane są jak oryginał. Jest to zdecydowany krok ze strony ustawodawcy w kierunku uporządkowania kwestii związanych z elektronicznym obiegiem dokumentów.

Obowiązkowe elementy faktury w 2014 roku

Odliczanie VAT od zakupów

Powyżej opisane kwestie są kluczowe, aby faktury były uznane za prawomocne do uzyskania uprawnień do  odliczeń podatkowych. Okazuje się, że  po przenalizowaniu zapisów ustawowych oraz interpretacji podatkowych od tego roku dopuszczalne jest przechowywanie faktur, które zostały otrzymane drogą tradycyjną, w innej formie np. elektronicznej. Przedsiębiorca może posiadać je wówczas zapisane w dowolny sposób, np. na nośniku zewnętrznym. Nie ma bowiem “normatywnych” przeszkód do istnienia tzw. “systemu mieszanego”. W chwili obecnej przedsiębiorca nie musi zachowywać już oryginalnej (tj. papierowej) postaci dokumentu. Faktury wprowadzone do  system przy użyciu OCR zapewniają dokumentom autentyczność pochodzenia i integralność tekstu, a co za tym idzie stają się podstawą do odliczenia podatku VAT od dokonanych np. zakupów.

Jaki adres na fakturze przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

REKLAMA