| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Podatki

Zasady odliczania VAT naliczonego w działalności mieszanej

Aktualizacja: 30.03.2016

Z dniem 1 stycznia 2016 r. wszedł w życie ostatni pakiet zmian wprowadzanych ustawą z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 605), zwanej dalej „ustawą nowelizującą”. »

Ulga na dzieci – problemy rozliczeniowe

Aktualizacja: 16.03.2016

Ulga na dzieci należy do najpopularniejszych ulg, z jakich korzystają podatnicy przy sporządzaniu zeznania rocznego. Z uwagi na ograniczenia, jakie przewidują przepisy dotyczące tej ulgi, wśród podatników istnieje wiele wątpliwości na temat jej stosowania. W raporcie omawiamy zasady stosowania ulgi na dzieci oraz rozwiązania problemów, jakie zostały w tej sprawie zgłoszone do redakcji. »

Pełnomocnictwo w sprawach podatkowych po zmianach w 2016 r.

Aktualizacja: 09.03.2016

Od 1 stycznia 2016 r. można ustanowić pełnomocnika dla nieobecnej osoby lub niemogącej prawidłowo działać firmy (np. z uwagi na brak zarządu). Natomiast od 1 lipca 2016 r. płatnik będzie mógł wyznaczyć jako pełnomocnika ogólnego biuro rachunkowe lub doradcę podatkowego, którego upoważni do działania w swoim imieniu we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. »

Jak rozliczać dostawy towarów – skutki w VAT

Aktualizacja: 09.03.2016

Jedną z czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT, jest dostawa towarów. Ustawodawca definiuje dostawę towarów jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT ). Jednocześnie wprost wymienia czynności, które należy zakwalifikować jako dostawy towarów opodatkowane VAT. »

Korekta rozliczeń z tytułu sprzedaży energii elektrycznej

Aktualizacja: 23.02.2016

Specyfika obrotu energią elektryczną skutkuje tym, że faktyczna ilość sprzedanego prądu jest inna, niż wcześniej prognozowano i dokonywano wstępnych płatności. Pewne problemy pojawiają się u tych sprzedawców prądu, którzy są jednocześnie podatnikami podatku akcyzowego z tego tytułu i muszą dokonać korekt złożonych już deklaracji podatkowych. »

Zawiadomienie o wyborze formy wpłaty zaliczek na podatek dochodowy

Aktualizacja: 10.02.2016

Do 22 lutego 2016 r. podatnicy podatku dochodowego, mający kalendarzowy rok podatkowy, którzy chcą wybrać kwartalny lub uproszczony sposób wpłacania zaliczek w trakcie roku podatkowego, powinni złożyć zawiadomienie w urzędzie skarbowym. W artykule przedstawiamy, jakie są zalety i wady tych form rozliczeń oraz kto i po spełnieniu jakich warunków może z nich skorzystać. »

Jak dokonać korekty rocznej VAT za 2015 r.

Aktualizacja: 10.02.2016

25 lutego 2016 r. mija termin złożenia deklaracji za styczeń, w której należy dokonać korekty rocznej za 2015 r. Korektę tę mają obowiązek przeprowadzić podatnicy, którzy w 2015 r. stosowali proporcję oraz zmienili przeznaczenie środków trwałych. »

Jak optymalizować opodatkowanie dochodów menedżerów?

Aktualizacja: 03.02.2016

Pakiet medyczny, telefon i samochód służbowy to dzisiaj standardowe benefity dla menedżera. Jak więc zachęcić dobrego specjalistę do pozostania w firmie? Czy da się efektywnie podnieść wynagrodzenie netto pracownika bez ponoszenia przy tym dodatkowych kosztów? Odpowiedzią może być planowanie podatkowe. »

Kto zapłaci 70% podatek od odpraw i odszkodowań od 1 stycznia 2016 r.

Aktualizacja: 26.01.2016

Menedżerowie zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, której przedmiotem są czynności związane z zarządzaniem, lub osoby świadczące usługi zarządzania w ramach umowy cywilnoprawnej od 1 stycznia 2016 r. zapłacą 70% podatek dochodowy od odpraw i odszkodowań przewyższających ustawową wysokość. Zatem do zapłaty zryczałtowanego podatku nie będą zobowiązani zwykli pracownicy, wykonujący inne czynności niż zarządzanie. Doprecyzowanie w tym zakresie wprowadziła nowelizacja ustawy z 25 listopada 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. »

Sprawozdania finansowe jednostek mikro – po zmianach

Aktualizacja: 13.01.2016

Lata 2014–2015 to okres zmian w prawie bilansowym, których istotą było wprowadzenie ułatwień w sprawozdawczości finansowej dla najmniejszych jednostek, tj. jednostek mikro. Opracowanie to kompleksowo przedstawia warunki pozwalające uznać dany podmiot za taką jednostkę, omawia uproszczenia i zwolnienia, z których mogą one korzystać, a także wskazuje, w jaki sposób powinny one sporządzić roczne sprawozdanie finansowe. »

Podatek bankowy od lutego 2016 r.

Aktualizacja: 13.01.2016

Ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych została przyjęta 29 grudnia 2015 przez Sejm i choć Senat wprowadził do ustawy kilkanaście poprawek wszystko wskazuje na to, że od lutego br. zacznie obowiązywać. Banki, firmy ubezpieczeniowe, SKOKi i firmy pożyczkowe zostaną obłożone tzw. podatkiem bankowym, wynoszącym rocznie 0,44 procent wartości ich aktywów, ta nowa danina ma przynieść budżetowi państwa roczne wpływy na poziomie 55 mld zł potrzebne na sfinansowanie obiecanych przez rząd programów socjalnych. »

Zakaz wypłaty dywidendy za granicę w celu unikania opodatkowania – zmiany w podatkach dochodowych

Aktualizacja: 17.11.2015

Od 31 grudnia 2015 r. zwolnienie z podatku od dywidend nie obejmie przypadków, gdy zostaną one wypłacone w wyniku fikcyjnych uzgodnień, nieodzwierciedlających rzeczywistości gospodarczej. Jeżeli więc głównym celem wypłaty dywidendy będzie uzyskanie zwolnienia z podatku, organy podatkowe będą miały podstawę do opodatkowania takiej transakcji. Tym samym podatnikom trudniej będzie wykorzystać zwolnioną z podatku dywidendę do wyprowadzenia zysku spółki poza Polskę. »

Prezenty dla pracowników z okazji jubileuszu firmy – rozliczenie podatkowe

Aktualizacja: 17.11.2015

Podatnik, który urządza uroczystość jubileuszową, podczas której wręcza swoim pracownikom upominki sfinansowane ze środków obrotowych, musi rozważyć kilka wątpliwości związanych z podatkowym i księgowym rozliczeniem skutków tego przekazania. »

Likwidacja działalności lub jej kontynuacja w innej formie

Aktualizacja: 04.11.2015

Podatnik, który likwiduje działalność, musi pamiętać o licznych obowiązkach, jakie przewiduje ustawa o VAT. To nie tylko spis z natury, ale również wyrejestrowanie kasy, gdy ją użytkował, zgłoszenie do urzędu likwidacji. Problemem jest również korekta rozliczeń VAT po likwidacji działalności. W aktualnym orzecznictwie sądy przyznają prawo do bieżącej korekty i składania deklaracji mimo likwidacji działalności. »

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Danielewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »