| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Upadłość a zeznanie podatkowe

Upadłość a zeznanie podatkowe

Z przepisów prawa upadłościowego i naprawczego jasno wynika, iż majątek upadłej firmy zostaje objęty przez syndyka, który zarządza nim, zabezpiecza go przed uszkodzeniem oraz jakimkolwiek zniszczeniem lub zagarnięciem przez postronne osoby, zajmuje się również likwidacją majątku upadłej firmy. Co z obowiązkiem złożenia zeznania podatkowego w obliczu upadłości?

Upadły z mocy samego prawa traci zarząd nad majątkiem. Traci jakąkolwiek możliwość korzystania i rozporządzania nim. Jednak nie oznacza to, iż zostaje on pozbawiony statusu podatnika. Wszelkie decyzje podejmowane przez syndyka w zakresie spraw podatkowych należy traktować jako działania prowadzone przez pełnomocnika. Po ogłoszeniu upadłości przedsiębiorca nadal pozostaje podatnikiem z tytułu prowadzonej działalności ale to właśnie syndyk masy upadłości jest odpowiedzialny za realizację obowiązków podatnika w czasie trwania postępowania upadłościowego. Wiąże się z tym również odpowiedzialność syndyka za niewadliwość i rzetelność prowadzonych ksiąg.

Minister Finansów w swoim rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nakłada na przedsiębiorcę obowiązek założenia księgi podatkowej na dzień 1 stycznia danego roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.

Jednak przepisów tych nie stosuje się, gdy podatnik ogłasza swą upadłość albowiem syndyk staje się automatycznie odpowiedzialny za prowadzenie ksiąg i to właśnie do jego obowiązków należy prowadzenie ewidencji ksiąg.

Polecamy: Forma opodatkowania - jaka najpopularniejsza?

Żaden z przepisów ustawy o PIT nie dopuszcza złożenia zeznania przez inną osobę niż podatnik, dlatego też zobowiązanie do składania zeznać rocznych bezsprzecznie ciąży na będącym w upadłości podatniku. Do obowiązku przedsiębiorcy należy składanie zeznania podatkowego do Urzędu Skarbowego w terminie do końca kwietnia danego roku. Owo zeznanie podatkowemu musi uwzględniać łączne przychody i koszty uzyskane w całym poprzednim roku kalendarzowym.

Zeznanie podatkowe składa się na formularzu PIT-36 lub PIT-36L. Należy również pamiętać by do formularza dołączyć informację PIT/B o wysokości dochodów lub stracie z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Sam upadły, z mocy prawa traci zarząd nad majątkiem oraz jakąkolwiek możliwość korzystania i rozporządzania nim. Fakt ten nie ma wpływu na pozbawienie upadłego statusu podatnika. Nadal pozostaje on stroną w materialnym tego słowa znaczeniu we wszelkich postępowaniach. Oznacza to, iż przedsiębiorstwo upadłe nadal jest podmiotem praw i obowiązków ale to syndykowi przysługuje legitymacja formalna do występowania w tych postępowaniach. Syndyk podejmuje wszelkie czynności prawne i procesowe za upadłego i na jego rachunek.

Polecamy: Miejsce świadczenia usług a limit zwolnienia w VAT

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Inspektor Bhp Siedlce

ekspert z zakresu BHP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »