| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Jak złożyć zeznanie podatkowe w terminie

Jak złożyć zeznanie podatkowe w terminie

Chcesz złożyć zeznanie podatkowe w terminie, ale nie możesz dotrzeć do urzędu skarbowego? Dowiedz się jakie są sposoby na zachowanie terminu na złożenie dokumentów do organu podatkowego.

Dochowanie terminu podatkowego jest niezwykle istotne ze względu na to, że niewywiązanie się z tego obowiązku bardzo często skutkuje negatywnymi konsekwencjami. Warto w tym miejscu podkreślić, że naliczenie odsetek za zwłokę od zaległości podatkowej to wierzchołek góry lodowej. 

Wielu podatników zastanawia się, co zrobić w przypadku, gdy ze względu na różne okoliczności, nie mogą osobiście dostarczyć stosownych dokumentów do urzędu skarbowego. Czy w razie ewentualnego przesłania dokumentacji do organu podatkowego można uznać, że termin został dotrzymany?

Termin uważa się za zachowany, pomimo iż faktycznie dokumenty nie zostały dostarczone na czas

Zgodnie z przepisami prawa podatkowego, aby termin przewidziany na wypełnienie ciążącego na podatnikach obowiązku podatkowego został zachowany, dokumenty związane z rozliczeniem podatkowym muszą z zasady zostać dostarczone do organu podatkowego. Wydaje się to oczywiste, w przypadku, gdy podatnik osobiście składa w urzędzie skarbowym na przykład zeznanie podatkowe. Warto jednakże pamiętać o tym, że Ordynacja podatkowa przewiduje sytuacje, w których pomimo faktycznego nie złożenia niezbędnej dokumentacji w przewidzianym na to terminie, uznaje się, że został on zachowany. Ponadto należy podkreślić, że zasady te stosuje się zarówno do terminów materialnych jak i terminów procesowych.

Polecamy: Zwolnienie z VAT 2012

E-dokumenty

Obecnie w dobie komputeryzacji, elektroniczne rozliczenie podatkowe za pośrednictwem Internetu nie stanowi już rzadkości. Coraz więcej podatników decyduje się na tę formę, ze względu na jej liczne zalety. Przede wszystkim jest to duża oszczędność czasu niezbędnego na dostarczenie stosownej dokumentacji fiskusowi. 

Można zatem uznać, że pomimo, iż podatnik faktycznie nie składa dokumentów w papierowej postaci, przewidziany na to termin uważa się za zachowany, pod warunkiem, że formularz elektroniczny zostanie wysłany w dniu, w którym upływa termin. Potrzebne jest jednak urzędowe potwierdzenie odbioru.

Wysyłka pocztą

Drugim, do niedawna najpopularniejszym sposobem pozwalającym na złożenie dokumentacji podatkowej, bez konieczności udania się do organu podatkowego, jest przesyłka pocztowa.  Należy w tym miejscu podkreślić, że przesłanie dokumentu za pośrednictwem Poczty Polskiej daje gwarancję zachowania terminu podatkowego, pod warunkiem, że przesyłka została nadana przed jego upływem. Podatnik powinien pamiętać, że wiążącą datą w tym przypadku jest data stempla pocztowego, która w myśl prawa jest równoznaczna ze złożeniem nadanego pisma. Nie trzeba już się martwić o to, kiedy przesyłka trafi do adresata.

Polecamy: Karta podatkowa jedynie na wniosek

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Brzezińska Narolski Adwokaci sp.p

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »