REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowe koszty tak zwanych „eventów”

Krzysztof Pysz
Doradca podatkowy nr 11335
PBAP
Eventy a koszt podatkowy
Eventy a koszt podatkowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy wydatki związane z organizowanymi przez przedsiębiorców "eventami" stanowią koszt podatkowy? Ekspert wyjaśnia w jakich sytuacjach wydatki na "eventy" będą zaliczone do kosztów podatkowych.

Spotkania, eventy

REKLAMA

Przedsiębiorca, który dąży do zwiększenia zyskowności poprzez poszerzenie rynku odbiorców lub zwiększenie wolumenów sprzedaży może – prócz tradycyjnej reklamy swojej działalności – wykorzystywać bardziej nowoczesne, wysublimowane środki dotarcia do klienta. Jednym z nich jest organizacja spotkań, które przyjęło się nazywać z angielskiego „eventami", w ramach których uczestnik jest raczony określonego rodzaju rozrywką (np. przedstawienie teatralne, seanse filmowe, dedykowane koncerty), w trakcie której obecne są elementy związane z działalnością gospodarczą tego przedsiębiorcy (gadżety reklamowe, logo firmy, informacja o jego działalności). Cała oprawa ujawnia splendor organizatora, wpływając na jego pozytywne postrzeganie. Zestawienie przykładowych elementów rzeczonego spotkania zawiera interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 października 2011 r., nr IPPB5/423-713/11-5/JC:

REKLAMA

"Spotkania odbywają się w różnej formie, w tym spotkania organizowane w formie eventów, przykładowo wynajem pola golfowego czy teatru. W przypadku spotkań organizowanych w formie eventów ponoszone są koszty związane z:

  • drukiem identyfikatorów dla kontrahentów, kopert i zaproszeń;
  • nabywaniem gadżetów z nazwą eventu oraz logo firmy;
  • przygotowaniem materiałów szkoleniowych oraz informacyjnych związanych z eventem;
  • przygotowaniem planów eventu;
  • organizacją nagłośnienia (dźwięk);
  • reklamowaniem eventu w mediach;
  • usługami transportowymi;
  • wynajmem namiotów lub sal konferencyjnych;
  • usługami gastronomicznymi;
  • usługami hotelowymi dla gości z zagranicy;
  • innymi wydatkami na przygotowanie i organizację eventu."

Polecamy: Miejsce świadczenia usług hostingowych

Koszt podatkowy?

Mimo spełnienia ogólnej definicji kosztu uzyskania przychodu, o której mowa w art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tego rodzaju wydatki należy uznać za noszące charakter reprezentacyjny, choć nie da się wykluczyć istnienia tutaj wątku reklamowego. Jednak ich zadaniem zasadniczo jest wywarcie na odbiorcy - zazwyczaj nieprzypadkowej osobie – określonego wrażenia związanego właśnie z dobrym wizerunkiem firmy. Tego rodzaju działania zwykle oddziaływają na zmysły, przekonując go o prestiżu organizatora, przydają właśnie ów splendor działalności przedsiębiorcy.


REKLAMA

Zasadniczo imprezę należy traktować jako złożoną całość, lecz nie da się wykluczyć, iż określone wydatki w ramach spotkania uda się zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jako elementy reklamy (np. drobne upominki z logo firmy). Por. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 lutego 2010 r. sygn. IPPB5/423-771/09-4/JC: „Do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć będzie można tylko wydatki na gadżety związane z logo Spółki (podświetlanie elewacji, balony, dywany) jako wydatki na reklamę. Natomiast pozostałe wydatki związane z organizacją balu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów" 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inna może być zaś konkluzja sprawy dotyczącej imprezy promującej obiekt handlowy, który jest narzędziem służącym do świadczenia usług przez przedsiębiorcę, o której mowa w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2011 r., nr IPPB5/423-61/11-4/JC. Tego rodzaju zdarzenie (impreza, event) dotyczy de facto promocji narzędzia za pomocą którego świadczone będą usługi. Tym samym wydatkom na jego organizację nie można odmówić przeważającego charakteru reklamowego.

Pozornie wydaje się, iż obydwie interpretacje są ze sobą sprzeczne. Nic bardziej błędnego. Różnią się one bowiem sposobem odbioru ich przez potencjalnego uczestnika. Zatem każda tego rodzaju impreza, spotkanie, event powinny być analizowane indywidualnie, jeśli chodzi o skutki podatkowe.

Polecamy: Składki ZUS 2012

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA