| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Przekazanie towaru pracownikowi (VAT) - porada

Przekazanie towaru pracownikowi (VAT) - porada

Począwszy od wejścia w życie ostatniej nowelizacji (tj. od dnia 1 kwietnia 2011 r.) coraz większe wątpliwości powoduje nowe brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Ekspert wyjaśnia jakie zasady rządzą przekazaniem towaru pracownikowi.

Zgodnie z tym przepisem przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  • wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. 

Szczególnie dużo pytań powstaje w zakresie przekazań wewnątrzzakładowych, czyli wydania lub zużycia w zakładzie pracy określonych rzeczy na rzecz pracownika, bez odpłatności. Dla przykładu często pracodawca nabywa kawę, herbatę, wodę, kanapki, itp., które mogą zostać następnie zużyte przez pracowników. Może również wyposażyć określone osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie w stroje robocze, mundury, telefony komórkowe, które są w całości „zużywane” przez pracownika. Często przedsiębiorca – stosownie do przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy – jest wręcz obowiązany zapewnić określone rzeczy pracownikom, tj. posiłki profilaktyczne, okulary do pracy przy komputerze, wodę. Czy w związku z tym każde z tych wydań będzie podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT?

Polecamy: Jak uniknąć odsetek od zaległości podatkowych?

W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w przypadku, gdy beneficjentem jest pracownik, opodatkowaniu podlegają wyłącznie przekazania dla celów osobistych lub – jak chce dyrektywa 2006/112/WE – prywatnych? Czy też opodatkowane są wszelkie darowizny na rzecz pracownika, bez względu na to, czy zostały przeznaczone do konsumpcji, czy też służą głównie celom pracodawcy?

Cytowane powyżej polskie przepisy nie są w tej materii jasne. Mogą wręcz sugerować, iż każde wydanie towaru pracownikowi (nawet wtedy, gdy wymuszone zostało przepisami BHP) winno być opodatkowane. Jednakże reguły wykładni, w razie gdy polskie przepisy nie dają jednoznacznych rezultatów, nakazują dokonywać interpretacji w zgodzie z przepisami wspólnotowymi. W tym zakresie wyznacznikiem wykładni powinien być art. 16 dyrektywy 2006/112/WE.

Zgodnie z jego treścią opodatkowane są wyłącznie te wydania, których efektem jest konsumpcja towarów. W przypadku pracowników wyłącznie prywatne (osobiste) lub inne niż służbowe wykorzystanie będzie wiązało się z opodatkowaniem. Ponadto tezę tą potwierdzają rozliczne wyroki, w tym wyroki ETS, tj. C-371/07 Danfoss A/S, AstraZeneca, C-258/95 J.F. Sohne.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Diana Renata Bożek

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »