REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

VAT w firmie transportowej - porada

Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi
Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, a jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Od tej ogólnej zasady ustawodawca przewidział wiele wyjątków. Taki wyjątek został określony m.in. dla usług transportowych i spedycyjnych.

REKLAMA

Dla usług transportowych i spedycyjnych określono, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a) i b) ustawy o VAT). Fakturę dokumentującą powyższą usługę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego (§ 15 ust. 1-2 rozporządzenia M.F. z dnia 25 maja 2005 r. m.in. w sprawie faktur).

REKLAMA

Norma wyrażona w ww. przepisie ma charakter szczególny w stosunku do normy ogólnej wynikającej z art. 19 ust. 1 i 4 ustawy. Mając na uwadze, iż obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z mocy prawa, należy stwierdzić, iż określenie przez ustawodawcę w ust. 13 pkt 2 lit a) ww. artykułu szczególnego momentu powstania obowiązku w przypadku przedmiotowych usług powoduje, że to właśnie ten przepis, a nie wola podatnika, decyduje o momencie powstania obowiązku podatkowego. Żaden z ww. przepisów nie zawiera uprawnienia do dowolnego, naprzemiennego ich stosowania w zakresie ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego. Zatem ust. 13 pkt 2 lit. a) art. 19
ustawy, będąc przepisem szczególnym w stosunku do ust. 1 i 4 ww. artykułu, jest przepisem bezwzględnie obowiązującym. Taki pogląd wyraził m.in. naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z dnia 4 grudnia 2006 r. nr 1471/NTR1/443-341b/06/LS.

Usługę transportową wykonałem 2 sierpnia otrzymałem zapłatę 1 października. Kiedy powstał obowiązek podatkowy? W jakim terminie należało wystawić fakturę VAT?

Fakturę dokumentującą powyższą transakcję należało wystawić w terminie między 2 sierpnia a 1 września 2010 r. (w ciągu 30 dni od wykonania usługi). Bez względu jednak na datę wystawienia faktury, obowiązek podatkowy od wykonanej usługi transportowej powstał 1 września br. (30 dnia od wykonania usługi), ponieważ podatnik do tego dnia nie otrzymał zapłaty za tę usługę.

Wykonałem usługę transportową 10 września. Zapłatę za powyższą usługę otrzymałem 17 września 2011 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy? Kiedy należało wystawić fakturę VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak skorygować błędną stawkę VAT na fakturze? - porada

REKLAMA

W przypadku otrzymania zapłaty w terminie wcześniejszym niż 30 dnia od wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania tej zapłaty (w tym przypadku 17 września). Jest to również ostatni dzień na wystawienie faktury dokumentującej wykonaną usługę.
Z powyższych przykładów widać, że decydujące znaczenie dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego ma dzień wykonania usługi i data otrzymania zapłaty. Tu mogą pojawiać się wątpliwości - czy dniem wykonania usługi jest dzień załadunku, czy rozładunku towaru. Kiedy należy uznać, że usługa transportowa została wykonana?

Na ten temat wypowiedział się naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach w postanowieniu z 29 marca 2007 r., nr USIII/VAT/443/2/3/2007:
„(...) Decydujące znaczenie dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w usłudze transportu ma ustalenie dnia wykonania tej usługi. Z uwagi na różnorodność usług, podanie jednej definicji nie jest możliwe. Moment ten zależeć będzie przede wszystkim od rodzaju usługi, jej charakteru, specyficznych warunków wykonania czy wreszcie warunków umowy. W ocenie tutejszego Organu moment wykonania usługi transportowej i spedycyjnej jest związany przede wszystkim z pojawieniem się skutków świadczenia. Jak podkreślił NSA w wyroku z dnia 12 września 2000 r. (sygn. akt ISA/Ka 680/99) podstawowym kryterium pozwalającym na stwierdzenie, że usługa została wykonana, jest wykonanie
czynności świadczonych w ramach danego typu usługi. Za dzień ten można przyjąć więc dostarczenie (zdanie) transportowanych ładunków na miejsce przeznaczenia odbiorcy (...)".

Załadunek towaru miał miejsce 30 września. Towar dotarł do miejsca przeznaczenia 2 października i tego dnia nastąpił jego rozładunek. Kiedy powstał obowiązek podatkowy?

Usługa transportowa została wykonana 2 października 2010 r. (tj. w dniu rozładunku towaru). Obowiązek podatkowy powstał zatem 1 listopada (tj. 30 dnia od dnia wykonania usługi), pod warunkiem że kontrahent do tego dnia nie uregulował zobowiązania, jeżeli dostawca otrzymał zapłatę przed dniem 1 listopada, obowiązek podatkowy powstał w dniu otrzymania tej zapłaty.

Usługi transportowe transgraniczne - świadczone pomiędzy podatnikami z różnych krajów

Od 1 stycznia 2010 r. podstawowym zagadnieniem dla prawidłowego ustalenia zasad opodatkowania usług transportu świadczonych w relacjach
międzynarodowych tzw. transgranicznych jest kwestia ustalenia miejsca świadczenia tych usług.

Określenie miejsca świadczenia usług transportowych uzależnione jest od:

1) podmiotu na rzecz którego usługa jest świadczona tzn. czy jest to podatnik, czy osoba niebędąca podatnikiem;
2) rodzaj transportu.

Polecamy: serwis Leasing

Autor: Wiesław Dyszy. Artykuł jest fragmentem książki Transport - opodatkowanie transportu i usług spedycyjnych. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA