| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Na czym polega strategia w zakresie zarządzania kosztami podatkowymi?

Na czym polega strategia w zakresie zarządzania kosztami podatkowymi?

Osoby prawne za koszty podatkowe mogą uznawać wszystkie koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z prowadzoną działalnością. W celu minimalizacji zobowiązania podatkowego mogą dokonywać przenoszenia kosztów osobistych na koszty działalności przedsiębiorstwa. Proces podatkowego zarządzania kosztami jest jednak o wiele bardziej złożony.

Konieczne jest bowiem zidentyfikowanie w przedsiębiorstwie najistotniejszych obszarów wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego ze szczególnym uwzględnieniem różnic między kosztami w ujęciu rachunkowym a kosztami podatkowymi. Zarządzanie kosztami podatkowymi polega na planowanym ponoszeniu kosztów podatkowych w celu zmniejszenia zobowiązania podatkowego i należy je rozumieć jako element planowania podatkowego, którego skutki będą realizowane i osiągane w dłuższym horyzoncie czasowym.

Zakres działań optymalizacyjnych z wykorzystaniem zarządzania kosztami podatkowymi będzie zależał od rozmiarów prowadzonej działalności. Przedsiębiorstwa podejmujące się realizacji tej strategii będą wybierać taką strukturę kosztów podatkowych, która pozwoli na minimalizację zobowiązania podatkowego. Podmioty te będą maksymalizować koszty podatkowe związane z prowadzoną działalnością, z wyłączeniem kosztów uznawanych na gruncie prawa podatkowego za koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu. Warunkiem dodatkowym realizacji omawianej strategii jest analiza poziomu przychodów podatkowych uzyskiwanych przez dane przedsiębiorstwo.

Przeczytaj również: Czy można skanować i przechowywać kopie faktur w formacie PDF?

Oto przykład strategia zarządzania kosztami podatkowymi w przedsiębiorstwie świadczącym usługi finansowe.

Przedsiębiorstwo świadczące usługi finansowe o charakterze doradztwa finansowego charakteryzuje się wysokimi przychodami bieżących okresów. Nie ma ono pracowników, a jedynie podwykonawców działających w formie samozatrudnienia. Przedsiębiorstwo zamierza rozpocząć inwestycję w postaci budowy biurowca. Alternatywą jest leasing pomieszczeń biurowych przez inne przedsiębiorstwo. Leasing ma charakter operacyjny. Przedsiębiorstwo, podejmując decyzję o budowie środka trwałego, nie mogłoby zwiększyć kosztów bieżącej działalności. Koszty związane z realizacją inwestycji stanowiłyby koszt podatkowy dopiero po jej zakończeniu i przekazaniu do użytkowania. Wówczas za koszt podatkowy zostałaby uznana kwota amortyzacji określona według klasyfikacji środków trwałych. W przypadku podjęcia działań związanych z budowaniem pomieszczeń biurowych, koszty bieżącego okresu pozostają na niezmiennym poziomie. Jeżeli przedsiębiorstwo zawrze umowę leasingu operacyjnego na pomieszczenia biurowe, wówczas kwota raty leasingowej bieżącego okresu będzie stanowić w sposób bezpośredni koszt uzyskania przychodu bieżącego okresu.

Polecamy serwis Leasing

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Celej

Ekspert Equity Investments S.A., kontroler finansowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »