| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Kiedy powstaje przychód przy usługach ciągłych?

Kiedy powstaje przychód przy usługach ciągłych?

Generalną zasadą jest, że za datę powstania przychodu np. usługi najmu które rozliczane winny być w okresach rozliczeniowych, uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego na wystawionej fakturze lub w umowie.

Do prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego ważny jest moment powstania przychodu. Na podstawie przepisów ustawy o PIT za datę powstania przychodu uważa się dzień, w którym wydane zostały rzeczy czy też zbycia prawa majątkowego lub też wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później jednak niż dzień albo wystawienia faktury albo uregulowania należności z tego tytułu.

Takie postępowanie nie będzie miało miejsca jeżeli strony uzgodnią, że usługa rozliczana będzie w okresach rozliczeniowych. Zgodnie z art. 14 ust. 1c i ust. 1e ustawy o PIT za datę powstania przychodu należy uznać ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w wystawionej fakturze lub w umowie. Jest jednak pewne zastrzeżenie, że okres rozliczeniowy nie może skończyć się wcześniej niż raz w roku.

Jeżeli przedmiotowe usługi rozliczane powinny być w okresach rozliczeniowych to nie ma tutaj znaczenia dzień wystawiania faktury czy określony na niej termin płatności. Ważne natomiast jest żeby określić na fakturze ostatni dzień okresu rozliczeniowego. Bowiem z ostatnim dniem okresu rozliczeniowego będzie powstawał przychód.

Zobacz: Przepisy podatkowe dla małych firm - czarna magia

Ustawa o PIT nie definiuje pojęcia usług ciągłych. Organy podatkowe uważają natomiast, że cechą charakterystyczną takich usług jest:
● wykonywane czynności w ramach umowy w konkretnym okresie rozliczeniowym stanowią całość wykonanej usługi,
● usługa trwa ciągle i jest rozliczana cyklicznie (np. w okresach miesięcznych),
● wykonanie usługi potwierdzone zostało fakturą wystawioną na ostatni dzień każdego kolejnego okresu sprawozdawczego.

A więc okres rozliczeniowy będzie wynikał zarówno z wystawionej faktury lub z umowy. Ważne jest, żeby nie był dłuższy niż rok. To że usługa będzie rozliczana w okresach rozliczeniowych, np. miesięcznie strony powinny ustalić w umowie.

Z podobnym problem zwrócił się pewien podatnik do naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Szczecinie. W piśmie czytamy, że podatnik za podstawę rozliczeń z klientami przyjął rozliczanie usług księgowych za okresy miesięczne na podstawie swoich faktur, które wystawiał po wykonaniu usług za dany okres rozliczeniowy zwykle w połowie następnego miesiąca. Na fakturze widniał miesiąc, którego usługa dotyczyła.

Zobacz: Sprzedaż długu (cesja wierzytelności) zwolniona z VAT?

Podatnik zwrócił się z pytaniem czy powinien rozpoznać przychód z tytułu wykonywania usług w miesiącu faktycznego zakończenia wykonania usług, czy też w miesiącu, który widniał na fakturze jako okres, za który usługa została zrealizowana.

W piśmie z 28 września 2007 r. znak pisma: IIIUS.PD-1/415/33 /AK/07 naczelnik US stwierdził, że świadczone przez podatnika usługi nie są rozliczane prawidłowo i nie ma tutaj zastosowania art. 14 ust. 1e ustawy o PIT. Z zawieranych przez podatnika umów wynikało bowiem, że zapłata za wykonane usługi jest dokonywana na podstawie wystawionej faktury, skoro tak to w takim przypadku przychód powstaje w momencie wystawienia faktury za zakończone w tym miesiącu usługi.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Mojecki Kancelaria Radcy Prawnego

Kompleksowa pomoc prawna dla przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »