| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Kiedy powstaje przychód przy usługach ciągłych?

Kiedy powstaje przychód przy usługach ciągłych?

Generalną zasadą jest, że za datę powstania przychodu np. usługi najmu które rozliczane winny być w okresach rozliczeniowych, uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego na wystawionej fakturze lub w umowie.

Do prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego ważny jest moment powstania przychodu. Na podstawie przepisów ustawy o PIT za datę powstania przychodu uważa się dzień, w którym wydane zostały rzeczy czy też zbycia prawa majątkowego lub też wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później jednak niż dzień albo wystawienia faktury albo uregulowania należności z tego tytułu.

Takie postępowanie nie będzie miało miejsca jeżeli strony uzgodnią, że usługa rozliczana będzie w okresach rozliczeniowych. Zgodnie z art. 14 ust. 1c i ust. 1e ustawy o PIT za datę powstania przychodu należy uznać ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w wystawionej fakturze lub w umowie. Jest jednak pewne zastrzeżenie, że okres rozliczeniowy nie może skończyć się wcześniej niż raz w roku.

Jeżeli przedmiotowe usługi rozliczane powinny być w okresach rozliczeniowych to nie ma tutaj znaczenia dzień wystawiania faktury czy określony na niej termin płatności. Ważne natomiast jest żeby określić na fakturze ostatni dzień okresu rozliczeniowego. Bowiem z ostatnim dniem okresu rozliczeniowego będzie powstawał przychód.

Zobacz: Przepisy podatkowe dla małych firm - czarna magia

Ustawa o PIT nie definiuje pojęcia usług ciągłych. Organy podatkowe uważają natomiast, że cechą charakterystyczną takich usług jest:
● wykonywane czynności w ramach umowy w konkretnym okresie rozliczeniowym stanowią całość wykonanej usługi,
● usługa trwa ciągle i jest rozliczana cyklicznie (np. w okresach miesięcznych),
● wykonanie usługi potwierdzone zostało fakturą wystawioną na ostatni dzień każdego kolejnego okresu sprawozdawczego.

A więc okres rozliczeniowy będzie wynikał zarówno z wystawionej faktury lub z umowy. Ważne jest, żeby nie był dłuższy niż rok. To że usługa będzie rozliczana w okresach rozliczeniowych, np. miesięcznie strony powinny ustalić w umowie.

Z podobnym problem zwrócił się pewien podatnik do naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Szczecinie. W piśmie czytamy, że podatnik za podstawę rozliczeń z klientami przyjął rozliczanie usług księgowych za okresy miesięczne na podstawie swoich faktur, które wystawiał po wykonaniu usług za dany okres rozliczeniowy zwykle w połowie następnego miesiąca. Na fakturze widniał miesiąc, którego usługa dotyczyła.

Zobacz: Sprzedaż długu (cesja wierzytelności) zwolniona z VAT?

Podatnik zwrócił się z pytaniem czy powinien rozpoznać przychód z tytułu wykonywania usług w miesiącu faktycznego zakończenia wykonania usług, czy też w miesiącu, który widniał na fakturze jako okres, za który usługa została zrealizowana.

W piśmie z 28 września 2007 r. znak pisma: IIIUS.PD-1/415/33 /AK/07 naczelnik US stwierdził, że świadczone przez podatnika usługi nie są rozliczane prawidłowo i nie ma tutaj zastosowania art. 14 ust. 1e ustawy o PIT. Z zawieranych przez podatnika umów wynikało bowiem, że zapłata za wykonane usługi jest dokonywana na podstawie wystawionej faktury, skoro tak to w takim przypadku przychód powstaje w momencie wystawienia faktury za zakończone w tym miesiącu usługi.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Stobiecka

Radca prawny, Partner zarządzający kancelarii e|n|w|c

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »