| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Firma za granicą > Jak zatrudnić polskiego pracownika w czeskiej firmie

Jak zatrudnić polskiego pracownika w czeskiej firmie

Jeżeli zdecydowaliśmy się na prowadzenie działalności gospodarczej w Czechach możemy spotkać się z koniecznością zatrudnienia pracownika zagranicznego np. Polaka. Jakie zasady rządzą regułami przyjmowania takich osób do pracy?

Stosunki pracy pomiędzy pracownikami zagranicznymi oraz ich czeskimi pracodawcami reguluje Kodeks pracy (ustawa nr 262/2006 Sb.) oraz pozostałe przepisy dotyczące zatrudnienia obowiązujące obywateli RCz. W przypadku zatrudniania pracowników zagranicznych Kodeks pracy RCz (KP) zezwala na odstępstwa wynikające z międzynarodowego prawa prywatnego. Warunki zatrudnienia pracowników zagranicznych określa ustawa o zatrudnieniu, według której obcokrajowcy (za wyjątkiem obywateli krajów UE/EOG) mogą być zatrudnieni na terenie Republiki Czeskiej pod warunkiem uzyskania zezwolenia na pracę oraz zezwolenia na pobyt.

Stosunki pracy pomiędzy pracownikami oddelegowanymi (wysłanymi) do pracy na terytorium Republiki Czeskiej a ich zagranicznymi pracodawcami regulują przepisy kraju siedziby przedsiębiorstwa wysyłającego. Pracownicy oddelegowani z krajów trzecich (za wyjątkiem obywateli UE/EOG) mogą podjąć pracę na terenie RCz po uzyskaniu zezwolenia na pracę oraz zezwolenia na pobyt.

Zgodnie z § 319 KP, pracownika z innego kraju UE wysłanego do pracy na terytorium RCz w ramach transgranicznego świadczenia usług, obowiązują czeskie przepisy prawa pracy w zakresie:
a) maksymalnego czasu pracy i minimalnego okresu odpoczynku,
b) minimalnej długości urlopu w roku kalendarzowym lub proporcjonalnej jego części,
c) minimalnego wynagrodzenia oraz dodatkowych świadczeń za godziny nadliczbowe,
d) bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy,
e) warunków pracy kobiet w ciąży, kobiet karmiących oraz matek do dziewięciu
miesięcy po urodzeniu dziecka, jak też kobiet młodocianych,
f) równouprawnienia kobiet i mężczyzn oraz zakazu dyskryminacji,
g) warunków pracy przy zatrudnieniu za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej.

Polecamy: Jak otworzyć oddział osoby zagranicznej w Czechach

Wyżej wymienione przepisy nie są stosowane, o ile analogiczne przepisy w kraju wysyłającym okażą się korzystniejsze dla pracownika.

Postanowień określonych pod lit. b) i c) nie stosuje się również jeżeli okres pracy pracownika wysłanego nie przekroczy 30 dni w danym roku kalendarzowym, za wyjątkiem oddelegowania do realizacji usług transgranicznych przez agencje pracy tymczasowej. 

Polecamy: Jak założyć spółkę z o.o. w Czechach

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Kopciowska

Coach, Trener Biznesu, Rozwoju Osobistego i Motywacji

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »