| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Firma za granicą > Jak zatrudnić polskiego pracownika w czeskiej firmie

Jak zatrudnić polskiego pracownika w czeskiej firmie

Jeżeli zdecydowaliśmy się na prowadzenie działalności gospodarczej w Czechach możemy spotkać się z koniecznością zatrudnienia pracownika zagranicznego np. Polaka. Jakie zasady rządzą regułami przyjmowania takich osób do pracy?

Stosunki pracy pomiędzy pracownikami zagranicznymi oraz ich czeskimi pracodawcami reguluje Kodeks pracy (ustawa nr 262/2006 Sb.) oraz pozostałe przepisy dotyczące zatrudnienia obowiązujące obywateli RCz. W przypadku zatrudniania pracowników zagranicznych Kodeks pracy RCz (KP) zezwala na odstępstwa wynikające z międzynarodowego prawa prywatnego. Warunki zatrudnienia pracowników zagranicznych określa ustawa o zatrudnieniu, według której obcokrajowcy (za wyjątkiem obywateli krajów UE/EOG) mogą być zatrudnieni na terenie Republiki Czeskiej pod warunkiem uzyskania zezwolenia na pracę oraz zezwolenia na pobyt.

Stosunki pracy pomiędzy pracownikami oddelegowanymi (wysłanymi) do pracy na terytorium Republiki Czeskiej a ich zagranicznymi pracodawcami regulują przepisy kraju siedziby przedsiębiorstwa wysyłającego. Pracownicy oddelegowani z krajów trzecich (za wyjątkiem obywateli UE/EOG) mogą podjąć pracę na terenie RCz po uzyskaniu zezwolenia na pracę oraz zezwolenia na pobyt.

Zgodnie z § 319 KP, pracownika z innego kraju UE wysłanego do pracy na terytorium RCz w ramach transgranicznego świadczenia usług, obowiązują czeskie przepisy prawa pracy w zakresie:
a) maksymalnego czasu pracy i minimalnego okresu odpoczynku,
b) minimalnej długości urlopu w roku kalendarzowym lub proporcjonalnej jego części,
c) minimalnego wynagrodzenia oraz dodatkowych świadczeń za godziny nadliczbowe,
d) bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy,
e) warunków pracy kobiet w ciąży, kobiet karmiących oraz matek do dziewięciu
miesięcy po urodzeniu dziecka, jak też kobiet młodocianych,
f) równouprawnienia kobiet i mężczyzn oraz zakazu dyskryminacji,
g) warunków pracy przy zatrudnieniu za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej.

Polecamy: Jak otworzyć oddział osoby zagranicznej w Czechach

Wyżej wymienione przepisy nie są stosowane, o ile analogiczne przepisy w kraju wysyłającym okażą się korzystniejsze dla pracownika.

Postanowień określonych pod lit. b) i c) nie stosuje się również jeżeli okres pracy pracownika wysłanego nie przekroczy 30 dni w danym roku kalendarzowym, za wyjątkiem oddelegowania do realizacji usług transgranicznych przez agencje pracy tymczasowej. 

Polecamy: Jak założyć spółkę z o.o. w Czechach

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jak zatrudnić polskiego pracownika w czeskiej firmie
Jak zatrudnić polskiego pracownika w czeskiej firmie

CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Przyborowska

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK