| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Firma za granicą > Jak uzyskać zwrot podatku VAT – firma w Republice Czeskiej

Jak uzyskać zwrot podatku VAT – firma w Republice Czeskiej

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą w Czechach posiadając status osoby zagranicznej, to posiadasz prawo uzyskania zwrotu podatku VAT. Co zrobić, aby go otrzymać?

Problematyka zwrotu podatku VAT osobie zarejestrowanej jako płatnik podatku od wartości dodanej, w innym niż Republika Czeska państwie  członkowskim UE, reguluje ustawa Nr 235/2004 o podatku od wartości dodanej.

Polecamy: serwis Firma za granicą

Zgodnie z § 82 ww. ustawy osoba nie posiadająca siedziby, przedstawicielstwa ani zakładu na terenie Czech, a ubiegająca się o zwrot podatku VAT, zobowiązana jest do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla miasta Pragi 1 (Finanční úřad pro Prahu 1, Štěpánská 28, 112 33 Praha  następujących dokumentów:

  •  wniosku wypełnionego w języku czeskim (druki dostępne są na stronach czeskiego Ministerstwa Finansów):www.mfcr.cz,
  •  oryginału dokumentów podatkowych lub dokumentów potwierdzających zakup towaru lub usługi wystawionych przez płatnika podatku VAT,
  •  zaświadczenia potwierdzającego, że osoba ubiegająca się o zwrot VAT-u jest podatnikiem podatku VAT w innym niż Republika Czeska kraju członkowskim UE – zaświadczenie nie może być starsze niż 1 rok od daty jego wydania i powinno zawierać:  imię i nazwisko (osoba fizyczna), nazwę firmy (osoba prawna),  przedmiot działalności, adres, siedzibę firmy, NIP ważny na terenie UE,
  •  pisemnego oświadczenia, że w okresie za który podmiot ubiega się o zwrot podatku, spełnione zostały warunki określone w § 82 ustęp 1 ustawy o podatku od wartości dodanej,
  •  kopii wyciągu z rejestru handlowego (dla osoby prawnej),
  •  pisemnego pełnomocnictwa w przypadku, gdy podmiot ustanowił pełnomocnika do reprezentowania jego interesów w sprawie zwrotu podatku VAT,
  •  danych dotyczących konta bankowego – NUMER KONTA/ KOD BANKU; IBAN; kod SWIFT; WALUTA, NAZWA I ADRES BANKU ZA GRANICĄ.

Zgodnie z § 3 ustawy Nr 337/1992 o podatkach i świadczeniach, wszelkie pisma składane w urzędzie skarbowym muszą być w języku czeskim lub słowackim, a załączane dokumenty przetłumaczone urzędowo na jeden z wymienionych wyżej języków.

Dokumenty dotyczące zakupu towarów lub świadczonych usług powinny zawierać:
- nazwę firmy lub imię i nazwisko płatnika podatku VAT, adres lub siedzibę płatnika lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej,
- NIP płatnika podatku VAT,
- zakres i przedmiot świadczenia podatkowego,
- nr ewidencyjny dokumentu podatkowego,
- termin realizacji świadczenia podatkowego,
- wysokość stawki podatkowej i postawa opodatkowania,
- wartość podatku wyrażoną w CZK,
- cenę brutto produktu/usługi.

O zwrot podatku można ubiegać się za okres od 3 do 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych lub za okres krótszy niż 3 miesiące, jeśli przypada on na koniec roku kalendarzowego. Podanie o zwrot podatku za rok bieżący należy złożyć najpóźniej do dnia 30 czerwca roku następnego, w przeciwnym razie traci się prawo do zwrotu podatku.

Osoba zarejestrowana jako płatnik podatku VAT w innym kraju członkowskim, mająca prawo do zwrotu podatku, otrzyma zwrot najpóźniej do 6 miesięcy od złożenia podania. Podatek zostanie zwrócony w przypadku, gdy jego wysokość wynosi:
- co najmniej 7000 CZK za okres od 3 do 12 miesięcy lub
- co najmniej 1000 CZK w danym roku kalendarzowym dla okresu krótszego niż 3 miesiące.

Polecamy: Stawki VAT w 2011 roku

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Roland Szymczykiewicz

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »