| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Jak rozliczyć dochody z najmu w działalności gospodarczej?

Jak rozliczyć dochody z najmu w działalności gospodarczej?

Przedsiębiorcy często wynajmują lub dzierżawią składniki swojego majątku. Warto wiedzieć jak prawidłowo opodatkować dochody z tego tytułu.

Reasumując, przychody z najmu uznać należy za przychody z działalności gospodarczej, jeżeli najem jest przedmiotem działalności gospodarczej lub wynajmowany składnik majątku jest związany z działalnością gospodarczą. Jeśli nie będą spełnione powyższe kryteria, najem będzie stanowił odrębne źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 updof”


Jakie koszty podatkowe można uwzględnić przy najmie


Jeżeli przedsiębiorca uzyskuje przychody z tytułu najmu lub dzierżawy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej to rozliczanie kosztów uzyskania przychodów zasadniczo nie różni się od rozliczania innych kosztów ponoszonych z tytułu prowadzenia działalności.

W nieco inny sposób następuje rozliczanie kosztów przychodów z umów najmu i dzierżawy jako przychodów osiąganych jako z odrębnego od działalności gospodarczej źródła przychodów. W ustawie o PIT nie znajdziemy katalogu, który by określał co można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z najmu lub dzierżawy.

Przepisy ustawy o PIT wskazują, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem tych, które są wymienione w art. 23 ustawy o PIT

Ważne!


Kosztami podatkowymi mogą być przykładowo: opłaty za media, koszty remontów, koszty wyposażenia, podatek od nieruchomości, składki na ubezpieczenie przedmiotu najmu


Pamiętajmy, że niektóre tylko wydatki możemy „wrzucić” do kosztów bezpośrednio. Chodzi tu przede wszystkim o wydatki na tzw. media i remonty typu odmalowanie, naprawa drobnych usterek.

Natomiast wydatki na wyposażenie lokalu (np. meble) powinny raczej podlegać amortyzacji podobnie jak np. poważniejsze remonty typu wymiana okien, drzwi, podłóg czy instalacji.

Bardzo ważne dla przedsiębiorcy powinno być to, aby w umowie najmu lub dzierżawy były określone jasno i precyzyjnie wszelkie warunki pokrywania kosztów związanych z najmem lub dzierżawą danego składnika majątku, ponieważ to właśnie od treści umowy zależy, czy można dany wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli natomiast w treści umowy strony zdecydują, że pewne koszty pokrywa najemca lub dzierżawca, to z kolei wynajmujący lub wydzierżawiający nie może ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli natomiast w umowie strony postanowią, że dane koszty pokrywa wynajmujący lub wydzierżawiający, to wtedy wynajmujący lub wydzierżawiający może te koszty zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sergiusz Felbur

Prawnik, specjalista ds. produktów prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »