| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Rejestracja kart pre-paid: problem ochrony danych osobowych

Rejestracja kart pre-paid: problem ochrony danych osobowych

Nowy projekt ustawy antyterrorystycznej zakłada, iż każda karta sim oferowana w modelu pre-paid będzie podlegała rejestracji. Takie rozwiązanie będzie wymuszało na przedsiębiorcach oferujących takie karty zawarcie z operatorami umów powierzenia przetwarzania danych osobowych.

Karty pre-paid na dowód osobisty a ochrona danych osobowych

Rząd zaprezentował niedawno projekt ustawy antyterrorystycznej. Co ma jednak ta regulacja ma wspólnego z ochroną danych osobowych? Okazuje się, że całkiem sporo…

W ramach pakietu rozwiązań służących poprawie bezpieczeństwa obywateli i zwiększenia ochrony przed atakami terrorystycznymi, rząd proponuje wprowadzenie zmian do przepisów prawa telekomunikacyjnego. Zaprezentowany projekt przewiduje, iż od momentu wejścia w życie przepisów ustawy, każda karta sim oferowana w modelu pre-paid, a więc w tzw. modelu z doładowaniami, będzie podlegać rejestracji. Dotyczyć to będzie zarówno kart już wydanych, jak i nowych.

Użytkownicy kart już wydanych zostaną tym samym zobowiązani do dokonania rejestracji w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowych przepisów. Użytkownicy dopiero udający się do sklepu po kartę pre-paid, zobligowani będą do wylegitymowania się przy zakupie dowodem tożsamości, co pozwoli na przypisanie karty do jej użytkownika. Co to oznacza w praktyce?

Kioskarze, sklepikarze, operatorzy stacji benzynowych i wszyscy ci, którzy dotychczas sprzedawali karty pre-paid jak każdy inny towar, będą musieli weryfikować personalia swoich klientów właśnie poprzez uzyskanie wglądu do dokumentu  stwierdzającego tożsamość. W tych działaniach staną się więc pośrednikiem pomiędzy klientem, a operatorem, który prowadzić będzie rejestr wydanych kart pre-paid.

Nowe prawo, nowe obowiązki

Taki model wymuszać będzie na przedsiębiorcach oferujących karty pre-paid, przede wszystkim zawarcie z operatorami umów powierzenia przetwarzania danych osobowych. Sklepikarz stanie się bowiem w projektowanym modelu, przetwarzającym (gromadzącym) dane osobowe na zlecenie operatora. Co więcej, ten sam sklepikarz, zmuszony będzie odpowiednio zabezpieczyć zbierane dane osobowe klientów, w tym poprzez opracowanie odpowiednich procedur, ujętych w polityce bezpieczeństwa oraz instrukcji zarządzania systemem informatycznym. Nie ucieknie od tego wymogu nawet jeśli dotychczas prowadził swoją działalność jednoosobowo, nie zatrudniał pracowników i w konsekwencji nie podlegał w praktyce rygorom ustawy o ochronie danych osobowych.

Co więcej, przedsiębiorca nieodpowiednio zabezpieczający dane klientów narazi się na odpowiedzialność karną z tego tytułu. Mówiąc więc o nowych przepisach antyterrorystycznych, pamiętać trzeba, że ich wprowadzenie wiązać się będzie z jeszcze większym skomplikowaniem sytuacji prawnej polskich mikroprzedsiębiorców.

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Ekspert:

Ślązak, Zapiór i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Telefon, prawo telekomunikacyjne, dane osobowe
Telefon, prawo telekomunikacyjne, dane osobowe

Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Liberty Direct

Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK