| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Tendencje w handlu detalicznym

Tendencje w handlu detalicznym

W ostatnich latach (2012-2015) handel detaliczny wzrósł o 1,3%, dynamika wzrostu powoli poprawia się. Znaczny wzrost ocenia się (GUS) w zakresie rentowności i wartości dodanej dla zagospodarowanego kapitału. Firmy unikają dalszych, nowych inwestycji. Poziom wykorzystania zasobów wzrasta. Ważnym czynnikiem zmian na rynku detalicznym jest budowa i zmiany we współpracy z producentami. Budowa handlu zagranicznego, konkurencji w szerokiej skali jest głównym hamulcem i ograniczeniem dla wielu sklepów detalicznych. Równocześnie znacznie wzrosło zainteresowanie i wartość handlu w supermarketach, sklepach wielkopowierzchniowych z udziałem oferty zagranicznej.

Obciążeniem dla polskiej gospodarki jest budowa specjalizacji i różnorodności przez sklepy wielkopowierzchniowe. Dalekie zmiany ofert i planów sprzedaży, budowanie ofert w krótkim okresie wpływa na ograniczenie zakupów i zainteresowania. Równocześnie widać wysoki wzrost zainteresowania i sprzedaży w sklepach specjalistycznych (67% sprzedaży w 2014). oraz sklepach w produktami podstawowymi i własnego, domowego użytku.

Zmiany dochodów z ostatnich lat zniechęciły do zakupów dóbr trwałych. Zainteresowanie po 2012 roku spadło o 4.9%. Równocześnie znacznie na niskim poziomi rozwoju utrzymuje się handel z zakresu edukacji, rozrywki, zdrowia i rekreacji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Najwyższe wskaźniki wzrostu ocenia się od wielu lat w sektorze informacji, danych oraz oprogramowania w tym zakresie. Wysokie wskaźniki są widoczne w sektorze logistyki, dystrybucji oraz magazynowania. Nadal rozwija się sektor wsparcia firm i biznesu oraz sektor finansowy. Budowa sieci handlowej oraz działalności handlowej stała się jednym ze wskaźników zmian oraz determinantem rozwoju. Rozwój handlu opiera się o zmiany rentowności z zagospodarowanych zasobów oraz zmiany warunków handlowych w Polsce.

Zmiany w handlu widać w całej Polsce. Ilość nowych hipermarketów w Polsce po 2002 to 350 jednostek (wskaźnik wzrostu 2,3), supermarketów 3 600  (wskaźnik wzrostu 2,7). Ilość zwykłych niewyspecjalizowanych sklepów spadła o 21% w ostatnich dziecięciu latach. Prognozuje się dalszy spadek oraz rozwój regionalny sklepów wielkopowierzchniowych, supermarketów, hipermarketów również specjalistycznych. Dla budowy tego rynku ważna jest rozbudowa logistyki, dystrybucji ora magazynowania. Jednym z podstawowych czynników jest budowa oferty hurtowej oraz projekty współpracy z polskimi i zagranicznymi producentami, pośrednikami i dystrybutorami. Ilość domów towarowych i handlowych  to około 320 jednostek.

Samorządy mogą zwalniać z podatku od nieruchomości i środków transportowych

Obecnie około 49% powierzchni zajmowane jest przez sklepy wielkopowierzchniowe. Zainteresowanie i perspektywy rozwoju, rozbudowy są dodatnie. Wzmocnienie specjalizacji, zmian oferty oraz budowa sieci wparcia dla sieci handlowej będzie wprowadzane przez kolejne lata. Nadal utrzyma się wysokie zainteresowanie budowaniem sieci informacji i komunikacji na rynku oraz wśród współpracowników, kooperantów.

Nowe kary dla spółek w projekcie ustawy o ofercie publicznej

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sofath

Prekursor i lider na europejskim rynku pomp ciepła.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »