| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > System zarządzania jakością – strategia firmy w systemie zarządzania jakością

System zarządzania jakością – strategia firmy w systemie zarządzania jakością

Podstawowym zadaniem menedżera jest realizacja celów przedsiębiorstwa. Warto jednak zauważyć, że realizowane cele powinny przede wszystkim zapewnić możliwie jak najdłuższy czas funkcjonowania firmy na najwyższym poziomie. Przyciągnięcie nowych klientów oraz utrzymanie dotychczasowych staje się warunkiem przetrwania przedsiębiorstwa w otoczeniu konkurencyjnym.

Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie ma gwarantować ciągłe doskonalenie wyrobów i usług (tj. podążanie za oczekiwaniami klientów) oraz tworzyć warunki do ciągłego i dynamicznego doskonalenia systemu zarządzania jakością. Podstawową domeną systemów zarządzania jakością jest ciągłe doskonalenie obejmujące zarówno sferę filozofii przedsiębiorstwa (jego wizję i misję),  politykę i jakość. Żadne przedsiębiorstwo nie przetrwa i nie rozwinie się bez długofalowej strategii działania, zaś wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) potwierdzonego odpowiednim dla działalności przedsiębiorstwa Certyfikatem zgodności, pozwala nie dopuścić do chaosu oraz utrzymywać na wysokim poziomie standard oferowanych produktów i usług.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Przyczyny ubiegania się firm o certyfikat jakości to najczęściej:

            - korzyści marketingowe,
            - poprawa wizerunku firmy,
            - zwiększenie motywacji pracowników.

Od systemu zarządzania jakością oczekuje się zastosowania jasnych uregulowań na poziomie strategicznym, np. poprzez zapewnienie niezbędnych środków i infrastruktury. Szczególnie ważną kwestią jest sformułowanie misji i celów organizacji, a następnie stworzenie warunków pozwalających na ich realizację. Wiele organizacji funkcjonuje bowiem z dnia na dzień, bez wizji swojego miejsca na rynku za trzy – pięć lat. System zarządzania jakością motywuje do stawiania sobie jasnych celów i daje szansę, że sformułowana strategia kształtowania jakości będzie skutecznie realizowana.
Ważnym motywem wprowadzania systemów zarządzania jakością, jest potrzeba rozpoznawania realizowanych w organizacji procesów, a następnie poprawiania ich spójności. System zarządzania jakością wymusza identyfikację i opisanie wszystkich procesów realizowanych w organizacji. Zostają ustalone punkty, w których procesy się przenikają i wzajemnie na siebie oddziałują.    
Jednym z najważniejszych elementów wdrażania systemu zapewnienia jakości jest sporządzenie Księgi Jakości, która stanie się wizytówką firmy. Księga Jakości zawiera zatwierdzoną przez kierownictwo firmy politykę jakości, a także określone minimalne wymagania i podjęte dyspozycje w ramach wybranego modelu np. normy ISO 9000.

Rejestracja firmy - CEIDG i KRS

Posiadanie certyfikatu systemu zarządzania jakością nie jest równoznaczne z oferowaniem wysokiej klasy jakości dóbr czy usług. To zarówno od nastawienia kierownictwa, jak i zaangażowania pracowników organizacji będzie zależało, w jaki sposób system zarządzania jakością będzie pomagał w zapewnianiu jakości na każdym etapie istnienia produktu/usługi. Jest natomiast pewne, że jakość tego wyrobu/usługi będzie powtarzalna, a klient może spodziewać się, że zakupiony wyrób spełnia jego wymagania.

Samozatrudnienie - czy to mi się opłaca?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Urawski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »