| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Polskie firmy nie dają się kryzysowi

Polskie firmy nie dają się kryzysowi

Choć obecnie większość firm pesymistycznie patrzy w przyszłość, to pojawiające się ożywienie na rynku może zwiastować powolne wychodzenie z kryzysu. Ten trend wzmacniają pozytywne nastroje dużych przedsiębiorstw odnotowane w Polsce – wynika z badań optymizmu biznesowego wśród przedstawicieli największych firm regionu Europy Środkowej przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte w ramach Deloitte Business Sentiment Index (DBSI).

Przeprowadzone po raz pierwszy przez Deloitte badanie ma na celu sprawdzenie nastrojów biznesowych, jakie panują wśród przedstawicieli 190 firm z grupy największych przedsiębiorstw regionu Europy Środkowej.

Wynika z niego, że prezesi największych polskich przedsiębiorstw są najbardziej optymistycznie nastawieni do obecnej i przyszłej sytuacji gospodarczej. Ponad 50 proc. polskich respondentów, podaje że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy ogólne warunki gospodarcze poprawią się, a ponad 70 proc. pozytywnie ocenia perspektywy swoich przedsiębiorstw.

Zobacz: Czy przedsiębiorca może być inwestorem giełdowym?

Ostrożny optymizm

W opinii ekspertów Deloitte terminem, który najlepiej charakteryzuje wyniki tego badania jest ostrożny optymizm. Mimo że, blisko 42 proc. ankietowanych uważa, że ogólna sytuacja gospodarcza pogorszy się w ciągu nadchodzących sześciu miesięcy ponad 45 proc. zaznacza, że perspektywy finansowe ich firm będą lepsze.
Wśród wszystkich ankietowanych najbardziej optymistyczne podejście mają polscy przedsiębiorcy.

Z kolei najbardziej negatywne czescy i chorwaccy biznesmeni. Ciekawe jest także to, że prawie 58 proc. respondentów podaje, że kryzys nie zahamował dostępności do kredytów.

Magdalena Burnat-Mikosz, partner w zespole dotacji i ulg inwestycyjnych Deloitte podkreśla, że to duże firmy wprowadzają najwięcej nowych produktów i usług, ale te ambitne plany nie zostaną zrealizowane bez wsparcia unijnego, które obecnie w większym stopniu kierowane jest do firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Badania Deloitte pokazują, że w Polsce ponad 44 proc. największych firm uważa, że mają utrudniony dostęp do funduszy europejskich.

Zobacz: Jak pozyskać stałych klientów?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mirosław Siwiński

Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK