| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Polskie firmy nie dają się kryzysowi

Polskie firmy nie dają się kryzysowi

Choć obecnie większość firm pesymistycznie patrzy w przyszłość, to pojawiające się ożywienie na rynku może zwiastować powolne wychodzenie z kryzysu. Ten trend wzmacniają pozytywne nastroje dużych przedsiębiorstw odnotowane w Polsce – wynika z badań optymizmu biznesowego wśród przedstawicieli największych firm regionu Europy Środkowej przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte w ramach Deloitte Business Sentiment Index (DBSI).

Przeprowadzone po raz pierwszy przez Deloitte badanie ma na celu sprawdzenie nastrojów biznesowych, jakie panują wśród przedstawicieli 190 firm z grupy największych przedsiębiorstw regionu Europy Środkowej.

Wynika z niego, że prezesi największych polskich przedsiębiorstw są najbardziej optymistycznie nastawieni do obecnej i przyszłej sytuacji gospodarczej. Ponad 50 proc. polskich respondentów, podaje że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy ogólne warunki gospodarcze poprawią się, a ponad 70 proc. pozytywnie ocenia perspektywy swoich przedsiębiorstw.

Zobacz: Czy przedsiębiorca może być inwestorem giełdowym?

Ostrożny optymizm

W opinii ekspertów Deloitte terminem, który najlepiej charakteryzuje wyniki tego badania jest ostrożny optymizm. Mimo że, blisko 42 proc. ankietowanych uważa, że ogólna sytuacja gospodarcza pogorszy się w ciągu nadchodzących sześciu miesięcy ponad 45 proc. zaznacza, że perspektywy finansowe ich firm będą lepsze.
Wśród wszystkich ankietowanych najbardziej optymistyczne podejście mają polscy przedsiębiorcy.

Z kolei najbardziej negatywne czescy i chorwaccy biznesmeni. Ciekawe jest także to, że prawie 58 proc. respondentów podaje, że kryzys nie zahamował dostępności do kredytów.

Magdalena Burnat-Mikosz, partner w zespole dotacji i ulg inwestycyjnych Deloitte podkreśla, że to duże firmy wprowadzają najwięcej nowych produktów i usług, ale te ambitne plany nie zostaną zrealizowane bez wsparcia unijnego, które obecnie w większym stopniu kierowane jest do firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Badania Deloitte pokazują, że w Polsce ponad 44 proc. największych firm uważa, że mają utrudniony dostęp do funduszy europejskich.

Zobacz: Jak pozyskać stałych klientów?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Skórski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »