| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Zarządzanie przez jakość – dostawa na czas

Zarządzanie przez jakość – dostawa na czas

Jedną z technik stosowaną w zarządzaniu przez jakość, która dotyczy produkcji jest Just In Time (JIT) czyli dostawa na czas. Jej główną zaletą jest zredukowanie czasu realizacji planu produkcyjnego do minimum i redukcja kosztów magazynowania surowców.

Metoda JIT po raz pierwszy została zastosowana w zakładach Toyoty w latach 50. XX wieku. Zakładała ona taką organizację produkcji, która działała na zasadzie ściągania surowców i półproduktów z wcześniejszych ogniw procesu produkcyjnego, co umożliwiło minimalizację zapasów.

Skuteczność tej metody zależy od poprawnie zorganizowanej pracy zespołowej i właściwego zaangażowania kierownictwa. A jej istotą jest realizacja dostaw dokładnie wtedy, kiedy jest zapotrzebowanie na surowce czy półprodukty, co przekłada się na znaczącą redukcje kosztów przedsiębiorcy związanych z magazynowaniem towarów.

Zobacz: Specjalista ds. zakupów pomoże firmie zaoszczędzić

Sposób na redukcję kosztów

Do głównych zadań tej metody należą mi.in. poprawa efektywności produkcji i oddziaływanie na kształtowanie się kosztów. Z kolei jedną z podstawowych zasad działania JIT jest dokonywanie zmian dopiero po uzyskaniu pewności co do gotowości organizacji.

Należy jednak pamiętać, że metodę Just In Time wprowadza się powoli. Szacuje się, że jej pełne wprowadzenie wymaga od pięciu do siedmiu lat. Natomiast okres działania tej metody jest nieograniczony.

Wdrażanie metody Just In Time wymaga od inwestora budowania długoterminowych relacji na linii producent-dostawca. Aby zapewnić firmie realizację małych zamówień w krótkich odstępach czasowych warto jest korzystać z jednego pełnego źródła dostaw.

Zasady działania JIT

Wyróżnia się kilka podstawowych zasad działania metody Just In Time, do których należą:

  • Wymiana produktów, usług i informacji wewnątrz przedsiębiorstwa oraz z partnerami zewnętrznymi powinna być realizowana w możliwie najkrótszym czasie;
  • Informacje dotyczące decyzji kierownictwa, rozmiarów i wyników produkcji, stanu magazynowego itd. powinny być wyraźnie i jasno przedstawiane;
  • Do przedsiębiorstwa należy dostarczać tylko to, co jest potrzebne, wtedy, kiedy jest potrzebne i dokładnie tam gdzie jest potrzebne;
  • Dostawcy muszą być włączeni do projektowania produktu i procesu, a także wskazane jest podejmowanie wspólnych inwestycji długoterminowych;
  • Zakupów należy dokonywać uwzględniając jakość, a nie cenę, ograniczać liczbę dostawców do minimum.

Zobacz: Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firmy

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Proactive

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »