REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. II.

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. II. / Fot. Fotolia
Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. II. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wypracowanie procedur weryfikacji wiarygodności, to często proces na lata. Co więcej, to proces ciągły. To znaczy, że jak już dopracujemy się właściwego systemu, to i tak należy na bieżąco sprawdzać i weryfikować jego przydatność w danym czasie. Procedurą najprostszą i chyba najbardziej rozpowszechnioną (kto wie czy nie słusznie, pomimo jej licznych wad) jest zapewne warunek kilku zakupów gotówkowych i przejście na odroczone terminy płatności. Jeżeli się ta procedura sprawdza, to nie ma powodu jej negowania. Często jednak się nie sprawdza i trzeba sięgać po narzędzia bardziej złożone.

3. Procedury weryfikacyjne, stosowane w celu sprawdzenia  wiarygodności kredytowej klientów?

REKLAMA

REKLAMA

Marzeniem by było, mieć możliwość oceny zdolności kredytowej firmy klienta w oparciu o uzyskane, aktualne, dane księgowe. Wyliczone na tej podstawie niektóre wskaźniki płynności; zdolności do spłaty zobowiązań; wskaźnik "Z" Altmana czy Wilcoxa-Gamblera, odpowiednio zestawione i zinterpretowane, będą bardzo dobrą podstawą do wnioskowania. Są one opisane przeze mnie we wcześniejszych tekstach, więc nie będziemy tu ich powtarzać. Jednak patrząc realistycznie, mamy raczej małe szanse na uzyskanie takich informacji, szczególnie w przypadku firm małych i średnich. W przypadku firm większych, dane publikowane są, na ogół, z tak dużym opóźnieniem, że ich przydatność do bieżącej oceny, nie jest zbyt wysoka.

W tej sytuacji, w moim przekonaniu, najlepsze wyniki uzyskuje się stosując kombinacje "białego wywiadu", wspartego informacją pośrednią, płynącą z wypracowanych przez nas "punktów bazowych", które zawsze staramy się wywoływać i interpretować zgodnie z przyjętą logiką. Oczywiście, do dyspozycji są też wywiadownie gospodarcze, które zawodowo zajmują się weryfikacją wiarygodności firm.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. I.

Przez "biały wywiad" rozumiem wszystkie, ogólnie dostępne, informacje, po które można sięgnąć, jeśli się tylko zechce. A więc, będą to dokumenty rejestrowe; opublikowane sprawozdania; notatki prasowe; dokumenty (w tym finansowe) przedłożone przez klienta, wreszcie to, co sami możemy zobaczyć  osobiście lub usłyszeć w opinii obiegowej, tak zwanego, "środowiska" lub od samego klienta, oraz inne. Na przykład informacje pośrednie uwiarygodniające lub nie, wcześniejsze twierdzenia klienta. Miałem przypadek, gdzie klient firmy, dla której pracowałem, wręcz powoływał się na kompletny brak problemów z inkasowaniem wierzytelności, a jednocześnie był stałym klientem, uznanej w środowisku, kancelarii prawnej, specjalizującej się w dochodzeniu roszczeń, o której nie wspomniał uwiarygodniając swój brak problemów płatniczych z odbiorcami. W innym przypadku, przygotowując się do rozmów biznesowych, przeczytałem o incydencie z nieludzkim traktowaniem psa na jednej z posesji mojego potencjalnego klienta i jego tłumaczeniem zaistniałej sytuacji, podanym do prasy. W połączeniu, z obserwowanym zachowaniem w trakcie spotkania, w gruncie rzeczy, cieszyłem się, że rozmowy skończyły się niczym, a sam nie miałem motywacji, by to zmieniać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj na Forum


REKLAMA

Tutaj ważne zastrzeżenie! Nigdy nie powinniśmy wyciągać zbyt daleko idących wniosków - tak pozytywnie, jak i negatywnie weryfikujących firmę, jeśli nie uzyska się potwierdzenia dla tych wniosków w innych, niezależnych, źródłach, lub we własnych odczuciach, jednoznacznie plasujących uzyskane informacje. Pochopność może prowadzić do straty. Będzie to strata albo z powodu zbyt optymistycznego zaufania i zostaniemy oszukani, lub narażeni na próbę oszustwa; albo strata, z powodu odstąpienia od przyszłych transakcji, które mogły być źródłem znaczących dochodów naszej firmy. Niech negatywne odczucia, zawsze zapalają nam przysłowiowe "lampki kontrolne" i powodują podniesienie wymaganych kryteriów, ale niech tylko w wyjątkowych przypadkach, decydują o udzieleniu klientowi odpowiedzi odmownej.

Punkty bazowe natomiast, to zaobserwowane reakcje lub wypowiedzi, które prowokujemy lub na które specjalnie zwracamy uwagę, w trakcie procedury weryfikowania zdolności kredytowej klienta.  Trudno tu podawać gotowe rozwiązania, bo zależą one od tylu czynników, że nie umiem ich zagregować dostatecznie mocno. Budujemy je indywidualnie pod określony przypadek - to jest pod naszą firmę, jej klientów i uwarunkowanie rynkowe. Ale można podać przykłady objaśniające o co tu może chodzić. Na przykład, staram się zwracać uwagę na to, czy kiedy proszę o informację, zostaje mi ona udzielona "z podniesioną przyłbicą", czy też z ociąganiem i baczną uwagą, by nie powiedzieć za dużo. Kiedy klient nie odczytuje moich intencji w zakresie pozyskania informacji, albo je odczytuje i postanawia ograniczyć mi do nich dostęp, zawsze to pobudza nutę niepewności i nie znika ona, aż do momentu negatywnego zweryfikowania. Podobnie, kiedy chodzi o pozyskanie innych informacji. Warto przyglądać się czy dostajemy: "najmniej ile się da"; czy dostajemy: "najwięcej, ile można powiedzieć, bez straty własnej". Czy klient sam proponuje dane do procedur weryfikacyjnych, czy tylko czeka na to, czego od niego chcemy? Również w tym przypadku, zbyt pochopne wnioski, raczej będą nam szkodzić niż pomagać i jeśli poszlaki nie układają się w spójny ciąg oraz nie mają potwierdzenia w dostępnych faktach, należy o nich pamiętać, ale wykorzystywać z ostrożnością.

Przy stosowaniu procedur weryfikacyjnych, należy pamiętać, że klientów możemy wyróżniać, jeśli zasługują na nasze zaufanie, ale nie możemy klientów dyskryminować. To jest sprzeczne z zasadami "dobrego kupca". Tak więc każdy klient, powinien mieć prawo do zakupu naszego towaru, w oficjalnie podanej cenie, płacąc gotówką lub płacąc przedpłatę, jeśli takie warunki mamy w naszej ofercie.

Budżet państwa opłaci składkę emerytalną podczas sprawowania opieki nad dzieckiem

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA