| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Ubezpieczenie należności handlowych w praktyce

Ubezpieczenie należności handlowych w praktyce

Ubezpieczając należności handlowe uzyskujemy ochronę przed niewypłacalnością naszych kontrahentów, którym sprzedajemy towary lub usługi. Gdy kontrahent nie zapłaci w terminie przysługującej nam należności, do akcji wkracza ubezpieczyciel. Na czym w praktyce polega ubezpieczenie należności handlowych?

Co ubezpieczamy?

W praktyce rynkowej płatność za dostarczane towary lub usługi jest odroczona w czasie. Zwykle nie jest to wybór sprzedającego, bo takie warunki wymusza rynek. Odroczenie płatności nazywane jest kredytem kupieckim. Okres kredytu kupieckiego jest ustalany między stronami transakcji i wynika z indywidualnych ustaleń pomiędzy kontrahentami lub zwyczajów branży, w której działają.

Z odroczeniem terminu płatności wiąże się jednak konkretne ryzyko. Udzielając naszym kontrahentom kredytu kupieckiego ryzykujemy, że nie odzyskamy przysługującej na należności. W literaturze specjalistycznej ryzyko to nazywane jest ryzykiem niewypłacalności kontrahenta.

Ubezpieczając należności handlowe uzyskujemy ochronę przed niewypłacalnością kontrahenta. Gdy nie zapłaci on w terminie przysługującej nam należności, do akcji wkracza ubezpieczyciel. Próbuje on początkowo odzyskać należność, a jeżeli okaże się to niemożliwe w ustalonym w umowie ubezpieczenia terminie, wypłaca odszkodowanie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Niewypłacalność kontrahenta – konsekwencje dla Twojej firmy

Zatory płatnicze powstałe wskutek niewypłacalności kontrahentów są jednym z najważniejszych powodów upadłości przedsiębiorstw. Utrata należności odcina przedsiębiorstwu tlen jakim dla obrotu gospodarczego jest gotówka i de facto uniemożliwia działalność. O ile ponosząc straty księgowe przedsiębiorstwo jest w stanie długo funkcjonować, to bez bieżącej płynności finansowej wcześniej lub później upadnie. To właśnie utrata płynności w okresie kryzysu przyczyniła się do upadku znaczącej liczby przedsiębiorstw.

Limit kredytowy i udział własny

Na polskim rynku niewielu jest ubezpieczycieli oferujących ubezpieczenie należności. Są to zwykle wyspecjalizowane firmy, które gromadzą dane o uczestnikach rynku. Analizując te dane są w stanie określić ryzyko niewypłacalności konkretnego kontrahenta. Na tej podstawie wyznaczają limit kredytowy, określający maksymalną kwotę odpowiedzialności ubezpieczyciela za należności od danego kontrahenta. Udzielając kontrahentowi kredytu kupieckiego przewyższającego przydzielony limit kredytowy, czynimy to na własne ryzyko.

Wyznaczając limity kredytowe na poszczególnych kontrahentów ubezpieczyciel zaproponuje także wysokość udziału własnego w szkodzie. W fachowej literaturze udział własny jest nazywany franszyzą redukcyjną. Jest to kwota lub procent o jaki zostanie pomniejszone wypłacone nam odszkodowanie. Istotą istnienia udziału własnego jest chęć zmotywowania przedsiębiorstw do samodzielnego monitoringu i zarządzania ich portfelem należności.

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

Warunki wypłaty odszkodowania?

Warunki wypłaty odszkodowania ustalane są w momencie podpisania umowy ubezpieczenia. Podstawowym warunkiem wypłaty jest niewypłacalność dłużnika, rozumiana jako jego upadłość lub niemożność wyegzekwowania zaległej kwoty przez określony czas (zwykle 4-6 miesięcy). Po upływie tego okresu ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie, pomniejszone o udział własny.

Prowadzący własną firmę ma trudniej niż etatowiec

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Izabella Żyglicka i Wspólnicy Adwokaci i Radcowie Prawni spółka komandytowa

Nowoczesna firma prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »