| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Wprowadzenie płatności bezgotówkowych

Wprowadzenie płatności bezgotówkowych

Na wprowadzenie płatności bezgotówkowych przedsiębiorcy decydują się coraz częściej. Jest to wynikiem upowszechnienia się elektronicznych instrumentów płatniczych.

Wprowadzenie do swojej działalności gospodarczej możliwości bezgotówkowego regulowania należności, wiąże się z koniecznością zawarcia umowy o przyjmowanie zapłaty przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych z wyspecjalizowaną instytucją. Podmiot ten nazywany jest agentem rozliczeniowym i uregulowany został w ustawie z dnia 12 września 2012 roku o elektronicznych instrumentach płatniczych. Zgodnie z jej postanowieniami, agentem rozliczeniowym jest bank lub instytucja kredytowa, prowadząca działalność polegającą na zawieraniu umów z przedsiębiorcami o przyjmowanie zapłat przy użyciu instrumentów płatniczych albo instytucja płatnicza, która uzyskała zezwolenie na prowadzenie takiej działalności.

Polecamy serwis: Finanse na start

W umowie z agentem rozliczeniowym, przedsiębiorca zobowiązuje się do przyjmowania zapłaty kartami płatniczymi konkretnych systemów, w ramach prowadzonej przez siebie działalności, zaś agent rozliczeniowy zobowiązuje się do świadczenia usług związanych z realizacją transakcji opłacanych takimi kartami.

Umowa o przyjmowanie zapłaty przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych, powinna zawierać zobowiązanie agenta do wyposażenia przedsiębiorcy w urządzenia i materiały niezbędne do przyjmowania zapłat kartami płatniczymi, w tym do dostarczenia tak zwanych terminali POS, które służą do komunikowania się z agentem rozliczeniowym, w momencie, w którym klient przedsiębiorcy dokonuje płatności kartą.

Do stosowanych w praktyce postanowień umowy pomiędzy przedsiębiorcą a agentem rozliczeniowym, należy uzgodnienie, iż przedsiębiorca będzie ponosił na rzecz agenta rozliczeniowego określoną opłatę, przeznaczoną na pokrycie opłat pobieranych przez systemy i banki będące wystawcami kart. Przedsiębiorca zobowiązuje się przy tym do tego, że nie będzie obciążał żadnymi dodatkowymi kosztami płacących kartami, z tytułu korzystania przez nich z bezgotówkowej formy płatności.

Zobacz także: Jak stworzyć dobra nazwę dla swojego produktu?

Bardzo istotnym postanowieniem umowy zawartej z agentem rozliczeniowym jest kwestia uregulowania potwierdzeń przyjęcia płatności kartą płatniczą. Potwierdzeniem takim jest wydrukowany przez terminal lub kasę fiskalną rachunek obciążeniowy. W umowie o przyjmowanie zapłaty przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych, agent rozliczeniowy powinien zobowiązać się, do przekazania do banku, przez swoje centrum rozliczeniowe, polecenia dokonania przelewu na konto przedsiębiorcy kwoty transakcji, pomniejszonej o umówioną prowizję, na którą składają się wspomniane już opłaty pobierane przez banki oraz opłata należna agentowi, a związana z ponoszonymi przez niego kosztami, w związku z dokonaną transakcją bezgotówkową.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

ASCS-Consulting Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »