| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Racjonalizacja gospodarowania zapasami – optymalizacja stanów magazynowych

Racjonalizacja gospodarowania zapasami – optymalizacja stanów magazynowych

Nie rzadko zapasy towarowe znacznie odbiegają od rzeczywistych potrzeb handlowych firmy. Przyczyny tego stanu mogą być różne. Często mają charakter obiektywny i niewiele można zrobić aby to zmienić. Jeszcze częściej jednak przyczyna leży wewnątrz organizacji. Firma nie robi wszystkiego by zoptymalizować strukturę zapasów lub wręcz popełnia błędy w tym zakresie, aktywnie - acz pewnie nie całkiem świadomie, działając na własną szkodę.

W przypadku produktów pozostałych (tych nie wchodzących do grupy „A”), stan magazynowy może być wyznaczany podobnie. Przy czym kryteria ustalania wielkości zamówienia mogą być nieco mniej restrykcyjne. Trudno wskazać jedyne dobre, bo zbyt wiele czynników może wpływać na decyzję. Podam dla przykładu:

a) sprzedaż średnia (zamiast maksymalnej) dla danego okresu;
b) sprzedaż najniższa w analizowanym okresie;
c) według schematu jak dla grupy „A”, razy wyznaczony współczynnik: np. 0,3.
d) wreszcie, jeśli asortymentów jest bardzo dużo i poświęcanie tyle samo uwagi pozostałym grupom towarów jak grupie „A”, przestaje być racjonalne, można wyznaczać limity wartościowe dla całych grup. Na przykład nakazując zmniejszenie wartości towarów z grupy „B” o 10% względem stanu dotychczasowego przy zachowaniu ogólnej zasady równomierności. Albo zmniejszenie zamówień o ca 20-30% względem dotychczasowej praktyki itd. itp.

Podsumowując: W zakresie gospodarki zapasami profesjonalne zarządzanie to optymalne wykonywanie planu zamówień oznaczające, że towar znajdzie się w odpowiednim czasie (dostarczono go ani nie za wcześnie, ani nie za późno), w odpowiedniej ilości (jest go ani za dużo, ani za mało), we właściwej strukturze asortymentowej i jakościowej (jest w odpowiednich opakowaniach i dobrej jakości).

Natomiast korzyści jakie z tego tytułu uzyskamy, to przede wszystkim: poprawa obsługi klientów (rzadko słyszą oni z ust handlowca – „niestety nie mamy”); za tym idzie zmniejszenie utraconych możliwości sprzedaży; to powoduje wzrost rentowności, a tym samym, firma wzmacnia swoją przewagę nad konkurencją.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »