| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > CEIDG > Czy można wpisać pełnomocnika do CEIDG?

Czy można wpisać pełnomocnika do CEIDG?

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to jawny rejestr przedsiębiorców będących osobami fizycznymi lub będących członkami spółki cywilnej. Istnieje jednak także możliwość, by w tym rejestrze ujawnić swojego pełnomocnika, co znacznie uprości procedurę korzystania z jego pomocy przed urzędem.

Wpisanie danych pełnomocnika do CEIDG jest możliwe dla osób fizycznych zarejestrowanych w tym rejestrze. Nie mogą tego dokonać przedsiębiorcy wpisani do innego rejestru gospodarczego, jakim jest Krajowy Rejestr Sądowy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dane, które należy wprowadzić do rejestru, obejmują:

- zakres prowadzonych spraw,

- imię, nazwisko,

- firmę,

- datę urodzenia,

- PESEL lub KRS,

- NIP,

- adres zamieszkania i obywatelstwo.

Dane te, ze względu na właściwość CEIDG, będą jawne i dostępne dla wszystkich zainteresowanych osób.

Wpisanie pełnomocnika do CEIDG jest zwolnione od opłat. Nie wolno jednak zapomnieć o wcześniejszym sporządzeniu tradycyjnego pełnomocnictwa, gdyż tylko tak ustawiony pełnomocnik może zostać wpisany później do rejestru.

Przedsiębiorca może wpisać więcej niż jednego pełnomocnika, jeśli tylu posiada.

Mniej obowiązków

Najważniejszą korzyścią z wpisania pełnomocnika do CEIDG jest brak konieczności przedstawiania pełnomocnictwa w każdej nowej sprawie prowadzonej przed urzędem. Organ administracji publicznej samodzielnie będzie mógł sprawdzić pełnomocnictwo w rejestrze, a dodatkowo zrobi to z urzędu, a nie na wezwanie przedsiębiorcy. Wraz z odejściem obowiązku przedłożenia pełnomocnictwa znika uiszczenie każdorazowo opłaty od pełnomocnictwa w wysokości 17 zł. Zwłaszcza w przypadku małych przedsiębiorców skala takich oszczędności może zrobić różnicę.

Kto i kiedy może być pełnomocnikiem procesowym?

Czy osoba prawna może żądać pełnomocnika z urzędu?

Nie przed każdym urzędem

Pełnomocnictwo w formie papierowej w dalszym ciągu trzeba będzie jednak przedstawiać w sprawach prowadzonych według przepisów Ustawy o ordynacji podatkowej i Ustawy o kontroli skarbowej. Organy te nie będą z urzędu sprawdzać istnienia pełnomocnictwa w rejestrze, a ponadto dla ważności przedłożonego pełnomocnictwa wymagane będzie uiszczenie opłaty skarbowej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Barbara Głowacka

Prawnik, konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »