| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > CEIDG > 8 kroków do założenia własnej firmy w CEIDG

8 kroków do założenia własnej firmy w CEIDG

Założenie własnej firmy za pośrednictwem CEIDG trwa bardzo krótko. Przedstawiamy 8 kroków do założenia własnej firmy. Jak najprościej zarejestrować działalność gospodarczą?

Krok 1 - przygotowanie

Przed przystąpieniem do rejestracji przygotujmy swoje dane osobowe, nazwę, jaką wybraliśmy dla firmy, adres działalności, datę startu, sposób i miejsce opodatkowania oraz kategorię PKD.

Krok 2 - wypełnienie formularza

Wchodzimy na stronę firma.gov.pl i – kierując się instrukcją – wypełniamy formularz wpisu do CDEIG. Jest to jednocześnie zgłoszenie do GUS (uzyskamy numer REGON), zgłoszenie identyfikacyjne do urzędu skarbowego (nadanie lub wskazanie numeru posiadanego NIP i wybór formy opodatkowania) oraz zgłoszenie płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS. Najłatwiej podpisać formularz, korzystając z tzw. profilu zaufanego.

Zobacz: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 roku

Rejestracja firmy - CEIDG i KRS

Krok 3 - urząd skarbowy

Urząd skarbowy odwiedzamy w sytuacji, gdy zakładamy spółkę cywilną. W urzędzie składamy wówczas druk NIP-2 oraz NIP D. Należy to zrobić również wtedy, gdy zamierzamy być podatnikiem VAT (formularz VAT-R). Elektronicznie wypełnić i zgłosić VAT-R mogą jedynie dysponujący podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Podatek VAT płaci się w urzędzie właściwym ze względu na miejsce
wykonywania działalności.

Krok 4 - ZUS

Mamy 7 dni od daty rozpoczęcia działalności na odwiedzenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeśli wykonywana działalność jest jedynym naszym źródłem dochodów, wypełniamy druk ZUA. Gdy jesteśmy zatrudnieni na umowę o pracę, obowiązuje nas druk ZZA. W przypadku spółki cywilnej – druk ZPA.

Zakładam firmę - wybór formy prawnej

Krok 5 - koncesje i zezwolenia

W przypadku niektórych rodzajów działalności (np. handel alkoholem, biuro detektywistyczne, kantor) będziemy musieli uzyskać dodatkowe koncesje czy zezwolenia.

Krok 6 - Zatrudnianie pracowników

Gdy zamierzamy zatrudnić pracowników, w ciągu 30 dni Państwową Inspekcję Pracy zawiadamiamy na piśmie o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. Wzory dokumentów znaleźć można na stronie www.pip.gov.pl. Niektóre rodzaje działalności (np. gastronomia) wymagają zawiadomienia Sanepidu.

Krok 7 - pieczątka

Wprawdzie przepisy nie nakładają obowiązku, ale warto wyrobić pieczątkę. Powinna się na niej znaleźć nazwa firmy (wraz z nazwiskiem przedsiębiorcy), adres siedziby, telefon, faks, koniecznie numery REGON oraz NIP.

Dotacje i mikropożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Krok 8 - założenie konta firmowego

Odwiedzamy bank w celu założenia konta firmowego. Konieczne są następujące dokumenty: dowód osobisty, wpis do ewidencji działalności (może to być wydruk z systemu CEIDG), dokument nadający numer REGON i najlepiej mieć już pieczątkę. Gdy założyliśmy spółkę cywilną, powinniśmy zabrać ze sobą umowę spółki. O numerze konta informujemy urząd skarbowy i ZUS, dokonując aktualizacji w systemie CEIDG.

Gdy będziemy mieli problemy lub wątpliwości, w każdej chwili możemy zadzwonić na infolinię CEIDG: 801 055 088 lub 22 100 20 79.

Jak założyć własną firmę?

Źródło: Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą?, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2013 r.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Fiszer

Starszy Specjalista ds. Projektów HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »