| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > CEIDG > Pełnomocnik załatwi sprawę przedsiębiorcy online

Pełnomocnik załatwi sprawę przedsiębiorcy online

Pełnomocnicy przedsiębiorców mogą zarządzać wpisami swoich mocodawców online. Oznacza to, iż pełnomocnik przedsiębiorcy uwidoczniony we wpisie w CEIDG może, w zależności od udzielonego mu pełnomocnictwa, elektronicznie zgłosić zmianę we wpisie, zawiesić lub wznowić wykonywanie działalności gospodarczej oraz wykreślić wpis.

CEIDG w lipcu 2013 zyskała nową funkcjonalność, dostępną w sekcji „Moje konto” w zakładce „Moi mocodawcy”. Ułatwienie polega na tym, że pełnomocnicy mogą w imieniu swojego mocodawcy, w zakresie udzielonego pełnomocnictwa, dokonywać następujących czynności online:

  • zgłoszenie zmiany wpisu oraz danych nieobjętych wpisem do CEIDG (np. numer rachunku bankowego),
  • zgłoszenie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
  • zgłoszenie wznowienia wykonywania działalności gospodarczej i
  • zgłoszenie wykreślenia wpisu w CEIDG.

Jest to możliwe pod warunkiem posiadania podpisu elektronicznego z certyfikatem kwalifikowanym lub nieodpłatnego profilu zaufanego ePUAP.

Dodanie nowej funkcjonalności w systemie sprawdzi się, zwłaszcza w przypadku pełnomocników reprezentujących np. kilka firm. Konieczność wprowadzenia tego rozwiązania była od dawna sygnalizowana przez użytkowników.

Zobacz: Wsteczna data wznowienia działalności gospodarczej

Poniżej przedstawiamy krótką instrukcję, co zrobić, by ustanowiony pełnomocnik mógł dokonywać czynności online w naszym imieniu.

  1. Przedsiębiorca ustanawia pełnomocnika (zgodnie z odrębnymi przepisami, np. Kodeksu Postępowania Administracyjnego, Kodeksu Cywilnego lub innymi).
  2. Przedsiębiorca dopisuje pełnomocnika do CEIDG za pomocą wniosku o zmianę lub wskazuje go przy składaniu wniosku o wpis i wskazuje zakres jego pełnomocnictwa (zaznaczając odpowiednie rubryki we wniosku CEIDG-1).
  3. Informacje o udzielonym pełnomocnictwie (dane pełnomocnika oraz zakres czynności) zostają uwidocznione przy wpisie przedsiębiorcy w systemie CEIDG.
  4. Pełnomocnik uwidoczniony w CEIDG, który dotychczas nie posiadał konta w systemie CEIDG, musi je założyć przy użyciu podpisu elektronicznego lub nieodpłatnego profilu zaufanego ePUAP.
  5. Pełnomocnik uzyskuje status „aktywny” – może już dokonywać operacji we wpisie swojego mocodawcy

***

Rejestr pełnomocnictw w ramach CEIDG działa od 1 stycznia 2012 r. Figuruje w nim już ponad 68 tys. osób lub firm. Rejestr jest źródłem informacji – przy wpisie dotyczącym danego przedsiębiorcy widnieją dane dotyczące ustanowionego przez niego pełnomocnika i rodzaju udzielonych mu pełnomocnictw. Dzięki uwidocznieniu tej informacji, pełnomocnik nie musi posługiwać się odrębnym pełnomocnictwem w bezpośrednim lub listownym kontakcie z urzędem, a urzędnik nie pobiera od niego z tego tytułu opłaty skarbowej.

Zobacz: Korzystanie z firmy innego przedsiębiorcy

Źródło: Ministerstwo Gospodarki

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Michał Cyran

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »