| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > CEIDG > Pełnomocnik załatwi sprawę przedsiębiorcy online

Pełnomocnik załatwi sprawę przedsiębiorcy online

Pełnomocnicy przedsiębiorców mogą zarządzać wpisami swoich mocodawców online. Oznacza to, iż pełnomocnik przedsiębiorcy uwidoczniony we wpisie w CEIDG może, w zależności od udzielonego mu pełnomocnictwa, elektronicznie zgłosić zmianę we wpisie, zawiesić lub wznowić wykonywanie działalności gospodarczej oraz wykreślić wpis.

CEIDG w lipcu 2013 zyskała nową funkcjonalność, dostępną w sekcji „Moje konto” w zakładce „Moi mocodawcy”. Ułatwienie polega na tym, że pełnomocnicy mogą w imieniu swojego mocodawcy, w zakresie udzielonego pełnomocnictwa, dokonywać następujących czynności online:

  • zgłoszenie zmiany wpisu oraz danych nieobjętych wpisem do CEIDG (np. numer rachunku bankowego),
  • zgłoszenie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
  • zgłoszenie wznowienia wykonywania działalności gospodarczej i
  • zgłoszenie wykreślenia wpisu w CEIDG.

Jest to możliwe pod warunkiem posiadania podpisu elektronicznego z certyfikatem kwalifikowanym lub nieodpłatnego profilu zaufanego ePUAP.

Dodanie nowej funkcjonalności w systemie sprawdzi się, zwłaszcza w przypadku pełnomocników reprezentujących np. kilka firm. Konieczność wprowadzenia tego rozwiązania była od dawna sygnalizowana przez użytkowników.

Zobacz: Wsteczna data wznowienia działalności gospodarczej

Poniżej przedstawiamy krótką instrukcję, co zrobić, by ustanowiony pełnomocnik mógł dokonywać czynności online w naszym imieniu.

  1. Przedsiębiorca ustanawia pełnomocnika (zgodnie z odrębnymi przepisami, np. Kodeksu Postępowania Administracyjnego, Kodeksu Cywilnego lub innymi).
  2. Przedsiębiorca dopisuje pełnomocnika do CEIDG za pomocą wniosku o zmianę lub wskazuje go przy składaniu wniosku o wpis i wskazuje zakres jego pełnomocnictwa (zaznaczając odpowiednie rubryki we wniosku CEIDG-1).
  3. Informacje o udzielonym pełnomocnictwie (dane pełnomocnika oraz zakres czynności) zostają uwidocznione przy wpisie przedsiębiorcy w systemie CEIDG.
  4. Pełnomocnik uwidoczniony w CEIDG, który dotychczas nie posiadał konta w systemie CEIDG, musi je założyć przy użyciu podpisu elektronicznego lub nieodpłatnego profilu zaufanego ePUAP.
  5. Pełnomocnik uzyskuje status „aktywny” – może już dokonywać operacji we wpisie swojego mocodawcy

***

Rejestr pełnomocnictw w ramach CEIDG działa od 1 stycznia 2012 r. Figuruje w nim już ponad 68 tys. osób lub firm. Rejestr jest źródłem informacji – przy wpisie dotyczącym danego przedsiębiorcy widnieją dane dotyczące ustanowionego przez niego pełnomocnika i rodzaju udzielonych mu pełnomocnictw. Dzięki uwidocznieniu tej informacji, pełnomocnik nie musi posługiwać się odrębnym pełnomocnictwem w bezpośrednim lub listownym kontakcie z urzędem, a urzędnik nie pobiera od niego z tego tytułu opłaty skarbowej.

Zobacz: Korzystanie z firmy innego przedsiębiorcy

Źródło: Ministerstwo Gospodarki

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

ratalnie.com

Ratalnie.com to marka należąca do Lloyd Financial. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na łatwo dostępne pożyczki gotówkowe opierające się na polskim kapitale.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »