| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > CEIDG > Jakie zmiany w zakresie punktów kontaktowych?

Jakie zmiany w zakresie punktów kontaktowych?

Punkt kontaktowy kierowany jest przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Jego zadaniem jest ułatwienie przedsiębiorcom dopełniania procedur związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz udzielanie im niezbędnych informacji. Zadania te punkt kontaktowy realizuje za pośrednictwem strony internetowej. Jakim zmianom podlegać będzie Punkt w związku z wprowadzeniem CEIDG? Przeczytaj.

Między innymi punktu kontaktowego dotyczyć będą zmiany zawarte w przygotowanej przez Ministerstwo Gospodarki nowelizacji ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Korektą zostanie objęty przede wszystkim przepis normujący obowiązek właściwych organów państwowych odpowiadania na wnioski o udzielenie informacji dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej.

Przedmiotowy zakres tych informacji określa przepis art. 22b ust. 1 u.s.d.g. Są to np. informacje dotyczące procedur i formalności wymaganych przy prowadzeniu działalności gospodarczej.

Zgodnie z ustawą w obecnym brzmieniu organ państwowy ma obowiązek niezwłocznie odpowiadać na wnioski o udzielenie informacji, o których mowa wyżej. Brzmi obiecująco, jednak praktyka pokazała, że wyrażenie „niezwłocznie” jest różnie rozumiane przez poszczególne urzędy i średni czas oczekiwania na odpowiedź wynosi 4 tygodnie.

Brak konkretnych ram czasowych określających obowiązek odpowiedzi na zapytanie daje urzędom pewną dowolność w decydowaniu o tym, kiedy zareagować na wniosek przedsiębiorcy. Nowelizacja u.s.d.g. ma zmienić ten niezadowalający stan rzeczy.

Według znowelizowanych przepisów ustawy właściwy organ będzie odpowiadał niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni roboczych, na wnioski o udzielenie informacji. Natomiast w przypadku spraw wymagających konsultacji z innymi właściwymi organami, termin na odpowiedź może zostać przedłużony do 21 dni roboczych.

Polecamy: Czym jest rejestr pełnomocnictw?

W razie otrzymania przez urząd wniosku błędnego, nieuzasadnionego lub zawierającego braki, organ państwowy ma obowiązek niezwłocznego poinformowania wnioskodawcy.

Dwie kolejne zmiany, które wprowadzi nowelizacja dotyczyć będą organizacyjnych aspektów działania punktu kontaktowego.

Znowelizowana ustawa wprost będzie wskazywać obowiązek właściwych organów państwowych (w tym przypadku np. urzędów pracy) dostarczania punktowi kontaktowemu informacji z zakresu prawa pracy.

Polecamy: Czym jest SAGED?

Zdjęty zostanie obowiązek wydania przez Radę Ministrów rozporządzenia określającego szczegółowe warunki współpracy właściwych organów w zakresie dotyczącym funkcjonowania punktu kontaktowego. Obecnie taki obowiązek wyraża przepis u.s.d.g. i mimo niewywiązania się z niego przez RM, współpraca organów państwowych na tym polu przebiega prawidłowo.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Arkadiusz Foryś

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »