| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Kiedy sprzedawca musi przyjąć zwrot towaru?

Kiedy sprzedawca musi przyjąć zwrot towaru?

Zdarza się, że konsument kupuje towar a następnie zmienia zdanie i chce go zwrócić. Czy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot? Jeśli tak, to pod jakimi warunkami i w jakim terminie?

Jedyne przypadki, kiedy konsument ma prawo zwrotu zakupionego towaru bez podania przyczyny dotyczą sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa i sprzedaży na odległość.

Konsumentem jest osoba fizyczna, która nabywa rzecz ruchomą w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą.

39,90 zł500 pytań o VAT


W przypadku tradycyjnych form sprzedaży (w sklepie, na targowisku) odstąpienie od umowy i zwrot towaru nieposiadającego wad jest możliwe jedynie po uzgodnieniu ze sprzedawcą.


Konsumentowi łatwiej zwrócić towar zakupiony przez Internet


Przedsiębiorca musi się liczyć z większą liczbą zwrotów, jeżeli sprzedaje towary poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość.


Przez lokal przedsiębiorstwa rozumie się miejsce przeznaczone do obsługiwania klientów i oznaczone zgodnie z przepisami o działalności gospodarczej (np. sklep).


Wszystkie umowy zawarte poza nim są umowami zawartymi poza lokalem przedsiębiorstwa.

Zobacz: „Aby klient powrócił” – jak zadbać o stałe relacje z klientem?


Zalicza się do nich również umowy zawarte w wyniku zorganizowanego poza lokalem przedsiębiorstwa zbierania ofert konsumentów w czasie odwiedzin:

  • w miejscu pracy konsumenta,
  • w jego mieszkaniu albo
  • w innym miejscu jego prywatnego pobytu.

Przykładem jest między innymi sprzedaż bezpośrednia.


Umowy z konsumentem są umowami zawartymi na odległość, jeżeli zostały zawarte:

  • bez jednoczesnej obecności obu stron,
  • przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość (np. drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia, listu seryjnego, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, poczty elektronicznej),
  • z przedsiębiorcą, który w taki sposób zorganizował swoją działalność.


Rośnie zarówno ilość umów zawieranych w ten sposób jak i liczba przedsiębiorstw sprzedających towary np. przez sklep internetowy.

Czy będą tym samym rodzajem sprzedaży: 1. dostarczenie konsumentowi książki przez pracownika księgarni po uprzednim okazaniu mu w miejscu zamieszkania katalogu z ofertą i przyjęciu oferty,
2. dostarczenie konsumentowi przez księgarnię wysyłkową książki zamówionej z dostarczonego pocztą katalogu?

Nie. W pierwszym przypadku mamy do czynienia ze sprzedażą poza lokalem przedsiębiorstwa – sformułowana na podstawie katalogu oferta została przyjęta podczas odwiedzin w domu konsumenta.
W drugim przypadku doszło do sprzedaży na odległość – przedsiębiorstwo trudniące się sprzedażą wysyłkową skierowało do konsumenta ofertę za pośrednictwem poczty.

Aktualizacja: 15.12.2011

Autor:

adwokat

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zwrot zakupionego towaru - kiedy sprzedawca musi przyjąć towar?
Zwrot zakupionego towaru - kiedy sprzedawca musi przyjąć towar?

Personel i Zarządzanie189,00 zł
avatar

2013-10-29 23:52 Zgłoś

Witam, jeżeli sprzedawca nie chce uznać reklamacji lub oddać pieniędzy,trzeba walczyć o swoje racje. Pomagamy w takich sprawach konsumentom. Proszę pisać: reklamacje@hermesconsulting.pl pozdrawiamy

avatar

2011-11-29 23:44 Zgłoś

Witam. Sprzedaje na bazarze odzież damską i w związku z tym mam pytanie: Czy muszę zwrócić pieniądze za towar pełnowartościowy jeżeli bluzka jest nieuszkodzona? Klienta zakupu dokonała w sobotę a we wtorek przyszła ze zwrotem. Z góry dziękuję za udzielenie odpowiedźi

avatar

2009-12-08 14:22 Zgłoś

Kto ma w tym momencie pokryć koszt odsesłania towaru? Kupiłem 6 rzeczy sprzedający powiedział koszt wysyłki wynosi 20zł. Chciałem odesłać towar sprzedający stwierdził że muę pokryć koszty wysyłki na kwotę ponad 100zł, ponieważ on to zamówił specjalnie dla mnie i musi to odesłac bezpośrednio do producenta.Zaproponowałem pokrycie kosztów wysyłki ode mnie do niego i ew. różnice w kosztach wysyłki od niego do mnie. Nie zgodził sie... co mam zrobić? Odesłać towar na swoj koszt i czkeac na przelew? Z góry dziekuje za pomoc

HITY INFORU

TERMINARZ

LIP30
TydzieńPWŚCPSN
2730123456
2878910111213
2914151617181920
3021222324252627
3128293031010203

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Artur Dawid Samek

radca prawny, ekspert z zakresu prawa pracy

Zostań ekspertem Infor.pl »