| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jakie obowiązki ma przedsiębiorca wobec konsumenta?

Jakie obowiązki ma przedsiębiorca wobec konsumenta?

Wielu przedsiębiorców kieruje swoją ofertę handlową do konsumentów. Przepisy w sposób szczególny chronią konsumentów i ułatwiają im dochodzenie roszczeń. Jakie zatem obowiązki przedsiębiorcy wynikają z praw konsumentów ?


Po upływie sześciu miesięcy od wydania towaru, to konsumet musi udowodnić, że wada tkwiła w wydanej mu rzeczy już w chwili wydania, np., że w butach pękła podeszwa, bo została wykonana z niewłaściwego materiału.

Jeśli konsument stwierdzi wadę ostatniego dnia szóstego miesiąca od wydania towaru to będzie miał jeszcze dwa miesiące na zawiadomienie o tym sprzedawcy


Prawa konsumenta - kiedy wymiana i naprawa a kiedy zwrot?


Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może kolejno żądać:

1. doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy (chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów),

2. obniżenia ceny albo zwrotu gotówki za jednoczesnym zwrotem towaru (odstąpienie od umowy).


Opisana wyżej kolejność roszczeń nie jest przypadkowa. Konsument nie może żądać obniżenia ceny ani tym bardziej odstąpić od umowy, jeśli:

- możliwa jest naprawa towaru bądź wymiana go na nowy,

- sprzedawca zdołał uczynić żądaniu wymiany lub naprawy w odpowiednim czasie (uwzględnia się tu rodzaj towaru i cel jego nabycia),

- wymiana lub naprawa nie narażają go na znaczne niedogodności.


Poza wskazanymi wyżej warunkami konsument nie może odstąpić od umowy, jeśli wada jest nieistotna.


Przy ocenie nadmierności kosztów naprawy bądź wymiany uwzględnia się:

- wartość towaru zgodnego z umową,

- rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności,

- niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.


Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.



W dniu 26 maja Ewa B. nabyła w składzie budowlanym zlewozmywak wraz z baterią do kuchni oraz kompakt wc. Następnego dnia dokonano montażu w/g instrukcji sprzedawcy. W dniu 28 maja Ewa B. stwierdziła, że bateria przy zlewie lekko przecieka, a z muszli nie odpływa woda. Zgłosiła wady sprzedawcy.
Ten stwierdził, ze bateria ma wadliwe zawory a odpływ kompaktu wc ma dużo mniejszą średnicę niż opisana w dokumentacji producenta. W dniu 29 maja sprzedawca zaproponował Ewie B wymianę wadliwych przedmiotów na nowe z dostawą w terminie 14 dni.
Ewa B. nie zgodziła się na to i oświadczyła, że odstępuje od umowy. Motywowała to tym, że nie może tak długo czekać, ponieważ w dniu 1 czerwca upływa jej umowy najmu a poza tym nie chce dłużej korzystać w wynajmowanego mieszkania z uwagi na wysokie opłaty. Czy Ewa B może odstąpić od umowy w całości?

Nie. Ewa B może odstąpić od umowy tylko w części dotyczącej kompaktu wc. Bez wątpienia bowiem dostarczenie go za 14 dni nie uwzględniałoby celu jego nabycia i narażałoby ją na znaczne niedogodności praktycznie uniemożliwiając zamieszkiwanie we własnym mieszkaniu.
Sprzedawca nie może bronić się tym, że Ewa B. robiła remont na ostatnią chwilę. Co do baterii przy zlewie kuchennym racja jest po stronie sprzedawcy. Wada nie wyklucza korzystania z baterii a czternastodniowy termin na jej wymianę jest terminem rozsądnym.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

KnowBox Szkolenia

Portal dla szkoleniowców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »