REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak legalnie odtwarzać muzykę w lokalu przedsiębiorcy?

Lokal przedsiębiorcy - jak legalnie odtwarzać muzykę?
Lokal przedsiębiorcy - jak legalnie odtwarzać muzykę?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy odtwarzający publicznie muzykę, filmy, czy mecze muszą za to płacić. Za brak pozwolenia na odtwarzanie może grozić kara do dwóch lat więzienia. Nie muszą płacić tylko ci, którzy wykażą, że z tego odtwarzania utworów nie czerpią korzyści.

Ci przedsiębiorcy, którzy umilają swoim klientom czas spędzony na zakupach czy też w restauracjach lub pubach puszczaniem muzyki lub transmitowaniem programów telewizyjnych, muszą pamiętać o zawarciu umów z organizacjami zbiorowymi zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, takimi jak ZAiKS i STOART.

Gdy spełnią ten wymóg i zapłacą odpowiednią opłatę, uzyskają prawo do tzw. publicznego odtwarzania. Jednak w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie czerpie korzyści majątkowych z faktu, że w jego lokalu gra muzyka bądź wyświetlany jest program telewizyjny, nie musi zawierać takich umów ani płacić dodatkowych opłat. Jasne jest jednak, że np. przy okazji oglądania meczów w pubie goście zamawiają jedzenie i napoje. Właściciel pubu osiąga więc przy tej okazji owe korzyści majątkowe.

REKLAMA

Polecamy: Pakiet Kadrowy: Wynagrodzenia 2020 + Czas pracy 2020 + Zatrudnianie i zwalnianie pracowników + Uprawnienia rodziców w pracy

Jeżeli w miejscu pracy słuchamy radia lub oglądamy telewizję publiczną, zawsze spoczywa na nas obowiązek opłacenia abonamentu RTV. W takiej sytuacji nie ma bowiem znaczenia, czy robimy to, by zwiększyć zarobek firmy czy wyłącznie w celu umilenia sobie pracy.

Policja zawsze może sprawdzić, czy lokal ma prawo do puszczania transmisji telewizyjnych lub radiowych gościom. Jeżeli okaże się, że nie - konsekwencje mogą być poważne. Zgodnie z art. 116 prawa autorskiego, kto bez uprawnienia lub niezgodnie z warunkami umowy rozpowszechnia np. nagranie, grozi mu grzywna, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch.

Polecamy: Jak założyć firmę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tantiemy za odtwarzanie muzyki

REKLAMA

Właściciele firm, zwłaszcza mniejszych, często nie zdają sobie sprawy, że opłacanie abonamentu RTV nie uprawnia ich do publicznego odtwarzania utworów w lokalach. Aby słuchać muzyki lub oglądać program telewizyjny w firmie, trzeba bowiem uzyskać odrębne pozwolenie od podmiotu uprawnionego z tytułu autorskich praw majątkowych. Takim podmiotem może być twórca utworu lub reprezentująca go organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub pokrewnymi.

Udzielaniem licencji na publiczne odtwarzanie utworów zajmują się przede wszystkim takie organizacje jak Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych (ZAiKS), Związek Producentów Audio Video (ZPAV) czy też Związek Artystów Wykonawców (STOART). Z kim podpiszemy umowę o udzielenie licencji zależy od tego, jakiego rodzaju utwory mamy zamiar odtwarzać naszym gościom.

W przypadku muzyki będzie to ZAiKS oraz STOART. Pierwsza z wymienionych organizacji reprezentuje prawa autorów utworów, druga zaś samych wykonawców.

Natomiast jeżeli w lokalu będą odtwarzane także filmy, to wówczas trzeba dodatkowo zwrócić się o zgodę do ZAPA. W związku z tym może się okazać, że jest konieczne podpisanie umów aż z trzema organizacjami. Wynika to z tego, że częściami składowymi np. filmu często są utwory muzyczne. Z licencji wynika obowiązek uiszczenia odpowiedniej opłaty. Jej wysokość zależy najczęściej od kilku czynników.


Natomiast jeśli utwory mają być puszczane np. w pubie, opłata będzie uzależniona od liczby miejsc w lokalu. W niektórych przypadkach przedsiębiorca może zadecydować, że wysokość opłaty będzie zależała od wysokości zysków firmy. Ponadto stawki zależą także od wielkości miejscowości.

Przedsiębiorcy powinni jednak pamiętać, że czasami nie wystarczy wykupienie licencji np. w ZAiKS-ie


Niezależnie bowiem od praw autorów do utworów, jakimi są filmy czy piosenki, istnieją jeszcze prawa stacji nadawczych. Taki nadawca nie musi się zgodzić na to, by coś co jest przeznaczone dla indywidualnych odbiorców było udostępniane w miejscach publicznych.

Tak więc może się okazać, że podpisanie umowy z ZAiKS-em uprawni przedsiębiorcę tylko do odtwarzania np. muzyki. W przypadku bowiem sygnału samej telewizji, np. podczas meczu piłkarskiego, w grę wchodzą prawa pokrewne stacji nadawczych. Tak więc dany nadawca telewizyjny może na podstawie umowy wprowadzić pewne ograniczenia w warunkach nadawania przez przedsiębiorcę programu w jego lokalu. Tak zrobił np. Polsat podczas ostatnich Mistrzostw Europy w piłce nożnej.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA