| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Zarządzanie ryzykiem i zmianą w przedsiębiorstwie

Zarządzanie ryzykiem i zmianą w przedsiębiorstwie

Niepewność i ryzyko to zjawiska nieodłącznie towarzyszące działalności gospodarczej. Są one odzwierciedleniem wpływu rozmaitych zagrożeń na podjętą działalność biznesową. Przeciwdziałanie tym zagrożeniom stanowi świadome zarządzanie ryzykiem. Każdy nowy pomysł, nowa działalność czy nowe przedsięwzięcie związane jest nierozerwalnie z ryzykiem, które ma decydujący wpływ na możliwość odniesienia sukcesu. Z powodzeniem ryzyko odnieść można również do jednostek już działających na rynku. Istnienie ryzyka nie musi, a nawet nie powinno stanowić bariery do podejmowania wyzwań gospodarczych.

Ryzyko można zdefiniować jako pewne odchylenie od spodziewanego efektu, przy czym odchylenie to może mieć charakter pozytywny i negatywny. Z założenia, najczęściej klasyfikujemy ryzyko jako zjawisko negatywne, jednak może ono mieć charakter pozytywny i wówczas jest jak najbardziej pożądane, natomiast ryzyko o charakterze negatywnym może doprowadzić do wystąpienia straty w firmie. Jest ono na tyle istotne, że w Ustawie o rachunkowości z dnia 29 września 1994r. z późn. zm., art. 49 nakazuje, iż sprawozdanie z działalności jednostki powinno obejmować istotne informacje o stanie majątkowym i sytuacji finansowej, w tym ocenę uzyskiwanych efektów oraz wskazanie czynników ryzyka i opis zagrożeń.

Ze względu na dynamikę czynników, od których zależy efektywność działania podmiotu we współczesnym świecie wzrasta zainteresowanie teoriami działania w warunkach zagrożeń, wskazującymi sposoby ograniczenia niepewności bądź redukowania ryzyka. Tym, co różni ryzyko od niepewności jest możliwość oszacowania go zarówno z perspektywy prawdopodobieństwa wystąpienia, jak również skali wynikających skutków zagrożeń oraz szans. Aby nie popełniać błędów w zakresie kontroli ryzyka, zwróćmy uwagę na przytoczony niżej fragment:

„Obecnie zmienność i złożoność otoczenia, a zatem niepewność i ryzyko – determinują procesy decyzyjne. Z tychże powodów zagadnienie zarządzania ryzykiem, czyli kontrola czynników tworzących kontekst podejmowanych decyzji w przedsiębiorstwie, zawierających z reguły elementy niepewności i ryzyka, staje się dla menedżerów i udziałowców swoistym nakazem.

W sytuacji recesji w gospodarce narodowej przedsiębiorstwa stają w obliczu trudnych decyzji, którym towarzyszą często błędy w zarządzaniu.

Zobacz: Prawo dla firm

Do nich należą m.in.:

1) decyzje o alokacji środków stojące w sprzeczności z polityką i kulturą firmy,

2) cięcie wszystkich kosztów jak leci, zamiast podejmowania ukierunkowanych i wymiernych działań,

3) szybkie posunięcia, które chronią płynność gotówkową, lecz narażają na ryzyko udziałowców,

4) redukcja wydatków na marketing, promocję marki i rozwój nowych produktów,

5) w czasach kryzysowych oszczędzanie na szkoleniach dla pracowników,

6) poświęcanie zbyt małej uwagi dostawcom i dystrybutorom.

Każda zmiana niesie ze sobą nie tylko szanse, ale i ryzyko. Zarządzanie ryzykiem jest procesem, który podlega zmianom w czasie. Nie jest możliwe ustalenie z góry raz określonego schematu dotyczącego zarządzania ryzykiem, który obowiązywałby w każdej sytuacji w trakcie podejmowania i wdrażania decyzji gospodarczych. Powtarzalność procedur nie oznacza, że działania na poszczególnych etapach będą identyczne. Pomocne mogą być metody statystyczne, które w połączeniu ze znajomością instrumentów finansowych umożliwiających kontrolę ryzyka, pozwalają podjąć skuteczne działania zapobiegawcze. Należy także wspomnieć o dokumentach COSO z 1992 r. i COSO II z 2004 r. Pierwszy z nich, nie do końca spełnił swoje zadanie, drugi dotyczy zarządzania ryzykiem korporacyjnym.

Cele i metody

Podstawowym celem zarządzania ryzykiem jest maksymalizacja efektu zdarzeń pozytywnych i minimalizacja zdarzeń negatywnych. Cele i korzyści biznesowe są osiągane poprzez projekty – orientacja na projekty powinna być podstawowym elementem strategii rozwoju przedsięwzięcia. Projekt jest próbą wykorzystania pewnej szansy – z każdą szansą związane jest ryzyko, jest ono potencjalnym, niepożądanym zdarzeniem, które może spowodować, że założone cele nie zostaną osiągnięte. Dostrzeganie tych zagrożeń, określanie ich wielkości i zakresu, zastosowanie najwłaściwszych metod prowadzi do przewagi nad konkurencją.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Zarządzanie ryzykiem i zmianą w przedsiębiorstwie

W artykule przedstawiono również nowoczesne narzędzia kontroli zarządzania oraz proces kontrolowania zmian i jej wpływów na całą organizację.

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Latkowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK