| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy od marca 2018 roku

Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy od marca 2018 roku

Od 1 marca 2018 r. ma zacząć obowiązywać większość przepisów (pozostałe od 1 lipca 2018 r.) określających funkcjonowanie Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy (w skrócie: PIP). Ma to być prowadzony przez ministra gospodarki system teleinformatycznego, za pośrednictwem którego będzie można online zrealizować wiele różnych procedur i formalności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Punkt ten zapewnić ma również dostęp online do informacji o sposobie realizacji ww. procedur i formalności.

Przepisy te mają być realizacją w Polsce nałożonego na wszystkie kraje UE zadania stworzenia pojedynczego punktu kontaktowego w rozumieniu art. 6 dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym. Ideą ppk jest zebranie w jednym systemie teleinformatycznym wszelkich informacji z organów administracyjnych tak, aby przedsiębiorcy lub osoby chcące stać się przedsiębiorcami mogli:

- otrzymać pełną informację dotyczącą różnych aspektów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz

- zrealizować formalności urzędowo-prawne dotyczące tej działalności.

Stworzenie Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy przewiduje rządowy projekt ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, który aktualnie czeka na I czytanie w Sejmie.

Zadania i funkcjonalności Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy

W projekcie ustawy zaproponowano, by do zadań PIP należało:

1)  zapewnienie możliwości dopełnienia procedur i formalności związanych z:

a) podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej na terytorium RP (oprócz procedur odwoławczych oraz procedur dotyczących inspekcji lokalu, kontroli sprzętu i fizycznego sprawdzenia możliwości wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę),

b) uznawaniem kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich UE (włącznie z wydaniem europejskiej legitymacji zawodowej), z wyłączeniem przeprowadzania stażu adaptacyjnego i testu umiejętności,

c) świadczeniem usług transgranicznych,

2)  zapewnienie dostępu do informacji o sposobie realizacji ww. procedur i formalności;

3) realizacja obowiązków punktu kontaktowego dla administracji oraz punktu kontaktowego dla usługodawców i usługobiorców, o których mowa w art. 3c ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

4) umożliwienie złożenia drogą elektroniczną dokumentów (np. wniosków, oświadczeń, notyfikacji) w ww. sprawach, w tym wniosków do CEIDG.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Składane za pomocą PIP pisma i dokumenty będą mogły być podpisywane:

- kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo

- podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP

lub uwierzytelnione w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej.

PIP będzie także umożliwiał przesyłanie dokumentów w drugą stronę (tj. z urzędu do przedsiębiorcy). Organy administracji będą w szczególności przesyłać UPO (urzędowe potwierdzenia odbioru pism i dokumentów), pisma urzędowe w toku postępowania.

Za pośrednictwem PIP będzie można również elektronicznie (płatność online) uiścić opłatę skarbową za wystawienie dokumentów urzędowych (np. zaświadczeń).

Zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami i składkami uzyskasz online

Za pośrednictwem PIP online będzie można także wysłać drogą elektroniczną wniosek i tą samą drogą uzyskać:

1) zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;

2) zaświadczenia o niezaleganiu z realizacją ciążących na przedsiębiorcy zobowiązań podatkowych (od 1 lipca 2018 r.).

Będzie to spore ułatwienie, bo nie trzeba będzie chodzić osobiście do urzędu skarbowego, czy ZUS by uzyskać te zaświadczenia.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

autosalon24.pl

Autosalon24.pl powstał w powstał w 2010 roku i jest portalem zarządzanym przez spółkę Autodirect SA. Zadaniem jakie sobie postawiono, było stworzenie pierwszego, polskiego portalu motoryzacyjnego umożliwiającego uzyskanie informacji, porady w wyborze oraz wsparcia w negocjowaniu najkorzystniejszych warunków zakupu, wymarzonego, nowego samochodu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK