REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Insurtech – innowacyjne start-upy przyszłością sektora ubezpieczeniowego?

 Zbigniew Waz
Managing Partner w Leaware - spółce tworzącej aplikacje mobilne i webowe dla klientów na całym świecie.
Insurtech – innowacyjne start-upy przyszłością sektora ubezpieczeniowego? /Fot. Fotolia
Insurtech – innowacyjne start-upy przyszłością sektora ubezpieczeniowego? /Fot. Fotolia
ALERT MEDIA Communications Sp. z o.o.

REKLAMA

REKLAMA

Branża finansowa, tak jak większość segmentów rynku, od dekady poddawana jest zmianom związanym z transformacją cyfrową. Ich wynikiem są coraz prężniej działające w segmencie finansowym nowoczesne firmy technologiczne, zwane fintech-ami. Wyróżnikiem ich strategii jest wykorzystywanie nowoczesnych technologii w pełnym zakresie: od tworzenia produktu, poprzez sprzedaż, kontakt z klientem aż po utrzymywanie relacji z konsumentami.

Sektor ubezpieczeniowy stosunkowo długo opierał się automatyzacji oraz innowacyjnym rozwiązaniom cyfrowym. O ile w przeciętnym polskim banku anno domini 2017 większość produktów można obsłużyć w aplikacji mobilnej na smartfonie, o tyle bardzo prawdopodobne że ubezpieczyciel poprosi klienta o wizytę w placówce lub, co gorsze, przesłanie części dokumentacji faxem. Rozwój technologii oraz mediów społecznościowych wymaga od branży zmiany paradygmatu i dostosowania do potrzeb nowego pokolenia konsumentów. Innowacyjne technologicznie start-upy w sektorze ubezpieczeniowym noszą miano insurtech. Czym dokładnie jest ten nowo kształtujący się segment, gdzie w 2016 roku w samych tylko Stanach Zjednoczonych zainwestowano 1,6 miliarda dolarów?

REKLAMA

Dlaczego ubezpieczenia?

REKLAMA

Gra toczy się o w wielką stawkę: według raportu firmy Inteliace Research z czerwca 2016 roku, wielkość polskiego rynku ubezpieczeń (mierzona ogólną wartością zebranych składek) wyniosła ponad 13 miliardów euro, co stanowi najwyższą wartość wśród państw Europy Środkowej. Ponadto, szacuje się, że rynek będzie wzrastał do 2018 o 4% rocznie.

Polski rynek ubezpieczeń to najbardziej przestarzała gałąź rodzimej branży finansowej. W odróżnieniu od bankowości, zdominowany jest przez wielkie korporacje działające na przestarzałych, nieefektywnych systemach księgowych, a sprzedaż jest prowadzona w wysokokosztowym kanale bezpośrednim. Nic więc dziwnego, że w tradycyjnym modelu rynku ubezpieczeniowego, szansę na sukces miały wyłącznie duże korporacje o głębokich kieszeniach: w 2015 roku 50% wszystkich polskich aktywów ubezpieczeniowych spoczywało na kontach trzech firm: PZU, AVIVY oraz METLIFE. Mimo, iż spółki insurtech w Polsce dopiero raczkują, obserwując globalną dynamikę wprowadzania innowacji, można spodziewać się, że ich udział w rynku będzie dynamicznie wzrastać.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Według raportu konsultingowego giganta PwC, Jak ubezpieczeniowe firmy technologiczne zmieniają branżę (2016), „aż 90% ubezpieczycieli obawia się utraty części udziałów w rynku na rzecz insurtech-ów. Jednocześnie, prawie połowa respondentów (48%) twierdzi, że w ciągu kolejnych 5 lat może stracić do 20% swojej działalności na rzecz niezależnych technologicznych spółek finansowych. O tym, jak poważnie traktowane jest zagrożenie ze strony insurtech-ów świadczy także to, że 68% badanych przez PwC ubezpieczycieli przyznało, że już podjęło konkretne działania związane z wdrożeniem i wykorzystaniem nowych technologii w swoich firmach.”[1] Ryzyko utraty udziału w rynku to nie jedyna motywacja do wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań: 81% respondentów widzi możliwość redukcji własnych kosztów. Eksperci PwC podkreślają, że wykorzystanie technologii takich jak cloud computing lub blockchain (rejestr rozproszony, technologia wykorzystywana w kryptowalucie Bitcoin) pomoże zmniejszyć koszty aż 10-krotnie. Dodatkowe oszczędności mogą przynieść także ograniczenie liczby pośredników w procesie sprzedaży i automatyzacja części działań operacyjnych. Pożytki wynikające z wykorzystania innowacji dla firm ubezpieczeniowych wydają się oczywiste. W jaki sposób jednak skorzysta na rewolucji insurtech statystyczny Kowalski?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Insurtech – wypełnianie rynkowej niszy

Jak pokazują badania rynkowe, statystyczny Kowalski na przestrzeni ostatnich kilku lat stał się konsumentem świadomym korzyści płynących z wykorzystania innowacyjnych technologii. Według badania przeprowadzonego przez firmę KPMG w 2015 roku, mając do wyboru dwie takie same oferty ubezpieczenia, 61% klientów wybrałoby wariant, który dodatkowo oferuje pełną obsługę w aplikacji mobilnej. W przypadku kiedy firmy ubezpieczeniowe zaprezentują ofertę podobną pod kątem ceny i zakresu ochrony, wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań (np. aplikacji mobilnej) może okazać się kluczowym elementem budowania przewagi konkurencyjnej.

Zobacz: Dotacje

REKLAMA

Wygląda na to, że executives firm ubezpieczeniowych muszą dostosować strategię do oczekiwań coraz bardziej wyrafinowanych i świadomych technologicznie klientów. Wyniki nadań KPMG dowodzą, że równocześnie z powiększającą się liczbą posiadaczy smartfonów wzrasta liczba użytkowników aplikacji mobilnych. Do najczęściej używanych należą aplikacje bankowe, nawigacja i usługi mapowe, aplikacje społecznościowe oraz komunikatory. Według raportu KPMG „na początku 2016 roku 14 mln Polaków posiadało konta na portalach społecznościowych, w tym aż 10 mln łączyło się z nimi za pośrednictwem smartfona. Oznacza to wzrost o 9% względem ubiegłego roku. Liczba użytkowników bankowych aplikacji mobilnych pomiędzy rokiem 2015 a 2016 wzrosła o 40%”[2].

Biorąc pod uwagę wielkość rynku i obiektywne „zacofanie” branży ubezpieczeniowej pod kątem zastosowania wyrafinowanych technologicznie rozwiązań, możemy spodziewać się powstających jak grzyby po deszczu niewielkich, innowacyjnych startupów, które będą walczyć o jak największy kawałek wartego 13 mld euro tortu. Biorąc pod uwagę oczekiwania klientów, rozpieszczonych doskonałą jakością usług bankowości internetowej, można oczekiwać pozytywnej reakcji ze strony rynku na nowinki insurtech. Co więcej, skoro usługodawcy upatrują w nowej technologii oszczędności oraz możliwości urozmaicenia katalogu serwisów, wydaje się, że na rewolucji insurtech wszyscy zainteresowani mogą tylko zyskać.

Zobacz: ABC funduszy unijnych


[1] https://www.pwc.pl/pl/media/2016/2016-09-30-insurtech-pwc.html

[2] https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2016/06/pl-Raport-KPMG-Ubezpieczenia-w-zasiegu-reki.pdf

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA