REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze mechanizmy Ładu Rodzinnego – Strategia międzypokoleniowa firmy

 dr Adrianna Lewandowska, MBA
Założycielka i prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, doradca rodzin biznesowych, właścicielka firmy doradczej Lewandowska & Partnerzy.
Najważniejsze mechanizmy Ładu Rodzinnego – Strategia międzypokoleniowa firmy /Shutterstock.com
Najważniejsze mechanizmy Ładu Rodzinnego – Strategia międzypokoleniowa firmy /Shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Firmy rodzinne zakładane na przełomie lat 80/90 stają obecnie przed widmem sporych zmian. Rodzinne biznesy prowadzone przez pierwsze pokolenie, nadal funkcjonują zgodnie z wypracowanymi przez lata schematami i zależnościami. Często takie porządki są czymś naturalnym dla właściciela a tym samym, mocno niesformalizowanym. Jednak wraz z rozwojem firmy i wchodzeniem nowych pokoleń do jej struktur, konieczne staje się sformalizowanie wcześniejszych zasad. Zwłaszcza jeśli właścicielom zależy na sprawnym funkcjonowaniu firmy i zachowaniu jej ciągłości.

Stworzenie Ładu Rodzinnego pozwala na wytworzenie pewnego porządku funkcjonowania rodziny w kontekście firmy, ale także firmy w kontekście rodziny.

REKLAMA

Ład Rodzinny rozwiązuje przede wszystkim dylemat, co powinno być traktowane priorytetowo: firma czy rodzina. Obie drogi są na tyle skrajne, że mogą mieć zarówno pozytywny jak i negatywny wpływ na funkcjonowanie rodzinnego przedsiębiorstwa. Skupienie się na potrzebach rodziny kosztem przedsiębiorstwa może prowadzić do obniżenia jego konkurencyjności, problemów finansowych a nawet upadku. Z kolei całkowite zaangażowanie w firmę może inicjować nieporozumienia między członkami rodziny, którym siłą rzeczy ograniczone zostaną możliwości korzystania z przywilejów posiadania rodzinnej firmy.

Źródło: Narodziny Firmy Rodzinnej. Jak mądrze zaplanować sukcesję i przekazać biznes następcom, A. Lewandowska, P. Andrzejczak, M. Stradomski (red.), Wyd. Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań 2017, s. 202

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązanie dla wielopokoleniowych firm

Najlepsze rozwiązanie jak zwykle leży pośrodku. Konieczne jest więc wypracowanie harmonii między tymi dwoma ważnymi aspektami, i w tym bardzo przydatne jest stworzenie Ładu Rodzinnego.

REKLAMA

Jego postanowienia należy rozpocząć od dokładnego opisania zasad funkcjonowania w różnych obszarach działalności. W ramach strategii międzypokoleniowej, konieczne jest wypracowanie wspólnej wizji rozwoju uwzględniającej aspiracje zarówno nestorów jak i sukcesorów i dającej satysfakcję wszystkim pokoleniom.

Wspólna strategia umożliwia nakreślenie planów, granic i terminów. Dzięki wyznaczeniu pewnego momentu, w którym „coś” ma się wydarzyć (jak np. przekazanie kolejnej cząstki władzy sukcesorowi) zarówno nestorom, jak i sukcesorom jest prościej. Wiedzą, ile czasu mają, by do danego momentu się przygotować.

Zobacz: Zakładam firmę

REKLAMA

Jak zatem wypracować taką strategię? Przede wszystkim konieczne jest przeprowadzenie diagnozy międzypokoleniowej – określenie wizji, zaangażowania i planów na przyszłość swoją i firmy. Każda rodzina jest inna, panują w niej różne zależności, a jej członkowie mogą mieć skrajnie różne podejścia do prowadzenia firmy. Strategia musi też zakładać perspektywę zmiany u sterów firmy. Określenie zasad współpracy pokolenia przejmującego firmę – SUKCESORA oraz pokolenia ustępującego – NESTORA jest kluczowe dla całego wymiaru Ładu Rodzinnego.

Pozostaje zatem ustalenie: Jak sukcesorzy mają budować swój autorytet a jak nestor ma się z dumą i spokojem odsunąć. Nawet jeśli w efekcie firmą będzie zarządzać tylko młodsze pokolenie, wypracowana strategia skutecznie połączy innowacyjne spojrzenie sukcesora z doświadczeniem nestora. Dzięki wspólnie wypracowanej wizji rozwoju firmy sukcesor będzie mógł lepiej poznać podejście do biznesu założyciela, a nestor nabierze zaufania do młodego pokolenia. Powstały w ten sposób efekt synergii zwiększy szanse firmy rodzinnej na skuteczne przeprowadzenie procesu sukcesji i zminimalizuje ryzyko regresu związanego ze zmianą pokoleniową. Warto więc mieć na uwadze tę zależność, przede wszystkim jeśli planowane jest zaangażowanie firmy w działalność innowacyjną.

Zobacz: Mała firma

Nieuniknione zmiany

Opracowując strategię międzypokoleniową ważne jest, by uważać na zbyt opresyjny i kontrolujący styl zarządzania wobec młodszego pokolenia, bo może się to spotkać z oporem, co w efekcie doprowadzi do konfliktu w tworzeniu wspólnej wizji rozwoju oraz zaburzenia poczucia wartości i rozwijania zdolności przywódczych u sukcesorów.

Co więcej, brak poczucia odpowiedzialności sukcesora za firmę może być odebrany jako przeciągający się okres zawieszenia w próżni. Będąc niepewnym swojej przyszłości, pozycji oraz autorytetu w firmie, nie da się przecież maksymalnie zaangażować w biznes, a także w proces planowania strategii międzypokoleniowej. Przy takim układzie sił, sukcesorzy są przekonani, że ich głos nie jest tak samo wartościowy jak głos nestora.

Młodzi nie chcą czekać w nieskończoność na objęcie coraz to bardziej wymagających stanowisk czy realizację wymagających projektów w firmie. Jeżeli ta wspomniana wyżej próżnia utrzyma się zbyt długo, to możemy zatracić potencjał, który spoczywa w predyspozycjach do przedsiębiorczości sukcesora, a nawet spowodować jego odejście z firmy rodzinnej.

Zobacz: Zarządzanie

To proste, jeżeli nestor nie określi konkretnie (z pewnym zapasem czasowym) daty przejścia na emeryturę czy wycofania się z prowadzenia biznesu, sukcesor nigdy nie zyska pewności siebie i nie będzie czuł, że może funkcjonować w firmie jako pełnowartościowy następca.

Decyzja założyciela powinna przede wszystkim wiązać się z poczuciem odpowiedzialności za utrzymanie harmonii w rodzinie i z potrzebą kontynuacji wartości rodzinnych i wartości firmy. Podstawą zaś zawsze powinna być dobra komunikacja, przezwyciężająca różnice międzypokoleniowe. Strategia międzypokoleniowa pozwala taką harmonię zapewnić, ponieważ umożliwia otwarcie się na wzajemne potrzeby i różne wizje rozwoju.

Źródło: Narodziny Firmy Rodzinnej. Jak mądrze zaplanować sukcesję i przekazać biznes następcom, A. Lewandowska, P. Andrzejczak, M. Stradomski (red.), Wyd. Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań 2017, s. 304

Warte zapamiętania

Firmy rodzinne to niezwykle wartościowy element światowej i krajowej gospodarki. Żadna inna forma przedsiębiorczości nie osiąga tak dobrych wyników. To właśnie rodzinne firmy najlepiej poradziły sobie z kryzysem, a teraz chcą czegoś więcej. Stawiają na innowacyjność, chcą być kreatywne i budować wielopokoleniowe biznesy. Sukcesy odnoszą przede wszystkim te, które wdrażają instrumenty zapewniające ich siłę i ciągłość.

Jednym z tych instrumentów jest właśnie opracowanie wspólnej strategii rozwoju. Dzięki niej senior wychodzący z biznesu ma poczucie, że zostawia firmę z taką perspektywą rozwoju, jaka jest mu bliska, a która juniora po prostu interesuje i w której może się on odnaleźć. To kluczowe dla zapewnienia ciągłości biznesu. Brak takiego zbliżenia na poziomie strategicznej wizji rozwoju może wymusić alternatywę, jaką jest oddanie firmy zewnętrznemu menedżerowi lub sprzedaż biznesu. A przecież potencjał, jaki tkwi w firmie rodzinnej, to właśnie jej długotrwałe działanie!

Wprowadzenie strategii międzypokoleniowej nie może być grą pozorów, lecz w pełni przemyślaną i dojrzałą decyzja – jej implementacja bowiem będzie się ostatecznie wiązała z przekazaniem władzy i własności kolejnemu pokoleniu.

Zobacz: Moja firma

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA