REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć tajemnice przedsiębiorstwa na wypadek odejścia pracownika?

 Dariusz Mojecki Kancelaria Radcy Prawnego
Kompleksowa pomoc prawna dla przedsiębiorców
Jak zabezpieczyć tajemnice przedsiębiorstwa na wypadek odejścia kluczowego pracownika?/fot.Fotolia
Jak zabezpieczyć tajemnice przedsiębiorstwa na wypadek odejścia kluczowego pracownika?/fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z firmy odchodzi kluczowy pracownik. Miał dostęp do istotnych informacji technicznych, technologicznych, organizacyjnych i handlowych firmy, w tym do strategii, listy klientów, stosowanej polityki cenowej itp. I istnieje niebezpieczeństwo, że pracownik ten przejdzie do konkurencyjnej firmy. W jaki sposób można przeciwdziałać niekorzystnym skutkom odejścia pracownika w sferze tajemnic przedsiębiorstwa?

Generalny zakaz przekazania, ujawniania lub wykorzystania tajemnic przedsiębiorstwa wynika z art. 11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przepis ten stosuje się również do osoby, która świadczyła pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego - przez okres trzech lat od jego ustania. Czy jest to jednak wystarczająca ochrona? Niekoniecznie. A o tym, jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa po odejściu pracownika, należy pomyśleć już na etapie jego zatrudniania oraz w czasie jego pracy w przedsiębiorstwie. W chwili bowiem, gdy pracownik odchodzi już z firmy, na podjęcie niektórych działań może być za późno.

REKLAMA

O jakich zabezpieczeniach należy pomyśleć? Przede wszystkim o:

  • umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy,
  • umowie o zachowaniu poufności, również po ustaniu stosunku pracy,
  • podjęciu niezbędnych działań w celu zachowania poufności informacji.

Redakcja poleca: Zmiany w prawie pracy + kodeks pracy gratis

W pierwszej kolejności należy pamiętać, że zawarcie umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy tylko w pośredni sposób chroni tajemnice przedsiębiorstwa. Umowa taka, jak i ustawowy obowiązek zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa realizują odmienne cele. I zawarcie takiej umowy nie jest samo przez się równoznaczne z określeniem granic obowiązku zachowania tajemnicy. Niemniej jednak zawarcie umowy może przeciwdziałać przynajmniej wykorzystaniu tajemnic przedsiębiorstwa w działalności konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy. Jeśli były pracownik nie będzie mógł prowadzić działalności konkurencyjnej, to istotnie zmniejsza się prawdopodobieństwo, że informacje stanowiące tajemnice przedsiębiorstwa zostaną przez niego przekazane, ujawnione lub wykorzystane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu warto tylko przypomnieć, że zawarcie takiej umowy możliwe jest z pracownikiem mającym dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. A sama umowa powinna zawierać odszkodowanie dla pracownika oraz okres obowiązywania zakazu.

Po ustaniu stosunku pracy ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa wynika z art. 11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W czasie trwania stosunku pracy dodatkowo na podstawie art. 100 § 2 pkt 4 Kodeksu pracy pracownik ma obowiązek zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Aby jednak wzmocnić przysługującą pracodawcy ochronę, warto zastanowić się nad zawarciem równocześnie z umową o pracę umowy o zachowaniu poufności, szczególnie na okres po ustaniu stosunku pracy. Treścią tej umowy byłyby m.in.:

  • zakaz przekazywania, ujawniania i wykorzystywania poufnych informacji,
  • obowiązek pracownika zabezpieczenia poufnych informacji w taki sposób, aby nie miały do nich dostępu inne osoby,
  • zdefiniowanie informacji poufnych, w tym w szczególności określenie, jakie konkretne informacje bądź kategorie informacji są przez strony uważane za poufne,
  • określenie skutków naruszenia przez pracownika zakazów lub obowiązków wynikających z umowy, w tym np. zastrzeżenie kar umownych.

Zawarcie takiej umowy będzie nie tylko źródłem praw i obowiązków pracodawcy i byłego pracownika, ale także pozwoli na bardziej efektywną ochronę na podstawie art. 11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, o czym poniżej.

Powyższy przepis chroni informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które:

  • nie zostały ujawnione do wiadomości publicznej,
  • co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.

Kluczowe w każdej sytuacji jest wykazanie, że w stosunku do konkretnej spornej informacji pracodawca podjął niezbędne działania, aby utrzymać stan tajemnicy. Jednym z takich działań jest poinformowanie pracowników, że konkretna informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa. A taki właśnie cel spełnia m.in. omówiona powyżej umowa o zachowaniu poufności definiująca, co pracodawca i pracownik rozumieją pod pojęciem tajemnicy oraz nakładająca na pracownika określone obowiązki w zakresie ochrony informacji. Oczywiście poinformowanie pracowników o poufnym charakterze informacji może nastąpić również w inny sposób (np. wewnętrzne regulaminy, informacja pisemna, mailowa itp.). Do niezbędnych działań w rozumieniu powyższego przepisu mogą zaliczać się zarówno środki fizyczne (np. kontrola dostępu do pomieszczeń, w których przetwarzane są poufne informacje), informatyczne, prawne, jak i organizacyjne. O tym, jakie działania są niezbędne, będzie każdorazowo decydował m.in. charakter informacji, wielkość firmy itp. Niemniej jednak podjęcie tych środków, w tym w szczególności poinformowanie pracowników o poufnym charakterze informacji, jest kluczowe dla ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa.

Podjęcie wskazanych wyżej czynności na etapie zatrudniania pracownika i w czasie jego pracy w przedsiębiorstwie nie powoduje, że podczas odchodzenia pracownika z firmy pracodawca nie powinien już podejmować dalszych działań w celu ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa.

Bez względu na to, z jakich przyczyn i w jakich okolicznościach pracownik odchodzi, warto odbyć z nim rozmowę i przypomnieć o jego zobowiązaniach wynikających bądź z umów (o zakazanie konkurencji i/lub o zachowaniu poufności) bądź z ustawy (w szczególności art. 11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). Podczas takiej rozmowy należy jeszcze raz przypomnieć pracownikowi, jakie konkretne informacje są objęte ochroną.

I na koniec można sprawdzić, czy odchodzący pracownik nie podjął już próby zgromadzenia poufnych informacji w celu ich wykorzystania w działalności konkurencyjnej. Jeśli określone informacje są przechowywane np. w systemie informatycznym, to często w systemie tym mogą zostać ślady po np. ich kopiowaniu lub przesyłaniu pocztą elektroniczną. Sprawdzenie, czy takie działania zostały podjęte, da możliwość szybkiej reakcji w sytuacji, gdy być może jeszcze nie doszło do ujawnienia tajemnicy przedsiębiorstwa.

Podsumowując, należy pamiętać, że rozpoczęcie działań w celu ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa dopiero w momencie, gdy kluczowy pracownik odchodzi z firmy, może nie przynieść zamierzonych skutków. Skuteczną ochronę poufnych informacji należy rozpocząć już na etapie zatrudniania pracownika i kontynuować ją w czasie jego pracy, jak i w czasie, kiedy wiadomo już, że pracownik opuszcza firmę. Tylko kompleksowe działania w tym zakresie mogą zapewnić sukces.

Dołącz do nas na Facebooku!

Autor: Dariusz Mojecki

Radca prawny zajmujący się m.in. prawem zwalczania nieuczciwej konkurencji, prawem reklamy i prawem gospodarczym. Autor bloga (Nie)uczciwa konkurencja – www.kancelariamojecki.pl/blog-nieuczciwa-konkurencja/

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

REKLAMA

Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

REKLAMA