| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jak zarejestrować znak towarowy

Jak zarejestrować znak towarowy

Rejestracja znaku towarowego ma na celu uzyskanie prawa ochronnego polegającego na ustanowieniu wyłącznego prawa na używanie go w działalności zarobkowej lub zawodowej. Przedsiębiorca rejestrując znak towarowy musi spełnić określone prawem wymogi. Urząd Patentowy przeprowadzi procedurę administracyjną i wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego albo o jego odmowie.

Postępowanie przed urzędem

Postępowanie przed Urzędem Patentowym można podzielić na postępowanie rozpoznawcze, które obejmuje postępowanie zgłoszeniowe i rejestrowe oraz postępowanie odwoławcze.

Pierwszy etap jest obligatoryjny, a postępowanie odwoławcze ma miejsce wówczas, gdy decyzja Urzędu Patentowego będzie kwestionowana w odpowiednim trybie. Złożenie wniosku o rejestrację znaku towarowego kończy się jego ogłoszeniem w Biuletynie Urzędu Patentowego. Przed tym ogłoszeniem Urząd Patentowy formalnie sprawdza to zgłoszenie, weryfikuje jego kompletność (poprawność dokumentów, załączników) i wniesione opłaty. W sytuacji wystąpienia braków, zgłaszający ma możliwość ich uzupełnienia. Jeśli braki nie zostaną uzupełnione w odpowiednim terminie, procedura rejestracyjna zakończy się umorzeniem.

Zobacz: Jak oceniane jest podobieństwo znaków towarowych?

Informacja w Biuletynie

Urząd Patentowy ogłasza o zgłoszeniu danego znaku towarowego w Biuletynie Urzędu Patentowego, niezwłocznie po upływie trzech miesięcy od daty dokonania zgłoszenia.

Informacja o zgłoszeniu zostaje udostępniona do wiadomości powszechnej.

Od dnia ogłoszenia osoby trzecie mają możliwość zapoznania się ze wskazanym znakiem towarowym, wykazem towarów, dla których został przeznaczony oraz zgłaszać w terminie sześciu miesięcy od publikacji ogłoszenia do Urzędu Patentowego uwagi co do istnienia okoliczności umożliwiających udzielenie prawa ochronnego (art. 143 ustawy Prawo własności przemysłowej).

Zobacz również: Po co rejestrować znak towarowy

Postępowanie po ogłoszeniu o dokonanym zgłoszeniu polega na merytorycznej ocenie zgłoszonego znaku towarowego. Urząd Patentowy bada, czy zostały spełnione wszystkie ustawowe warunki pozwalające na udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy (m.in. czy znak posiada zdolność odróżniającą).

Urząd ocenia spełnienie bezwzględnych oraz względnych przesłanek rejestracyjnych Ponadto rozpoznaje zastrzeżenia osób trzecich składane po ogłoszeniu o złożeniu wniosku oraz bada  ich zasadność.

Wydanie decyzji

Urząd po rozpatrzeniu zgłoszenia wydaje decyzję, albo o udzieleniu prawa ochronnego albo o jego odmowie.

Zobacz serwis: Zakładam firmę

Skutkiem wydania decyzji o udzieleniu prawa ochronnego na znak towarowy oraz uiszczenia opłaty za dziesięcioletni okres ochrony jest wpis do rejestru znaków towarowych oraz wydanie świadectwa ochronnego, które potwierdza o udzieleniu prawa ochronnego.

Autor: Daria Poczkajska

Niniejszy wpis jest przedmiotem praw autorskich Kancelarii Prawnej Renata Urowska i Wspólnicy sp.k.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rzecznik Ubezpieczonych

Rzecznik Ubezpieczonych reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych, osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób przez nie uposażonych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »