| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Obowiązki i prawa przedsiębiorcy wobec konsumenta

Obowiązki i prawa przedsiębiorcy wobec konsumenta

Dzięki ujednoliceniu w skali europejskiej zasad sprzedaży konsumenckiej nie tylko przez Internet, ale i na pokazach, prezentacjach czy w tradycyjnych sklepach, przedsiębiorcom będzie łatwiej działać na rynkach zagranicznych. Zmiana przepisów w tym zakresie zapewnia zwiększone zaufanie przedsiębiorców do systemów prawnych innych państw, obniżenie kosztów związanych z dostępem do rynków zagranicznych, a w konsekwencji ułatwienie działalności transgranicznej. Z nowych zasad w zakresie ochrony konsumentów wynikają też sankcje, które mogą być dotkliwe dla przedsiębiorcy, jeżeli nie dostosuje się do wymogów przepisów, np. nie przekaże informacji lub nie przekaże jej w wymaganym zakresie.

Najważniejsze zmiany w prawie konsumenckim – zasady zawierania umów z konsumentami

1. Wydłużenie czasu na odstąpienie przez kupującego/konsumenta od umowy (zawartej przez Internet/na odległość/na pokazie – poza lokalem przedsiębiorstwa) z 10 do 14 dni.

2. Uregulowanie problematyki związanej z kosztami odesłania towaru – w przypadku rezygnacji z zakupu koszty odesłania towaru ponosi konsument, a sprzedawca jest zobowiązany zwrócić kupującemu cenę towaru oraz koszt odesłania – ale najtańszy przez siebie oferowany.

3. Prawo do obciążenia konsumenta opłatą za zmniejszenie wartości towaru. Konsument ma prawo obejrzeć dostarczony mu towar w taki sam sposób, w jaki mógłby to uczynić w zwykłym stacjonarnym sklepie. Jeśli po obejrzeniu towaru konsument uzna, że towar nie spełnia wymagań/nie może go używać w sposób dowolny, i zechce odstąpić od umowy, sprzedawca ma prawo obciążyć go w takich okolicznościach dodatkowymi kosztami w związku z tzw. zmniejszeniem wartości towaru.

4. Określenie terminów zwrotu kosztów zakupu towaru na rzecz konsumenta w przypadku rezygnacji przez niego z dokonanego wcześniej zakupu – w przypadku rezygnacji przez konsumenta z uprzednio dokonanego zakupu sprzedawca/przedsiębiorca ma prawo wstrzymać się z dokonaniem zwrotu ceny kupna i kosztów wysyłki na rzecz konsumenta do momentu otrzymania zwrotu towaru/względnie potwierdzenia nadania jego wysyłki.

5. Zakaz obciążania kupującego dodatkowymi kosztami związanymi ze skorzystaniem z określonej formy płatności – za skorzystanie przez konsumenta z określonej formy płatności przedsiębiorca nie może żądać od niego opłaty przewyższającej koszty poniesione przez samego sprzedawcę z tego tytułu (przykładowo opłata pobierana przez sprzedawcę za płatność kartą przez konsumenta nie może być wyższa od prowizji, którą w związku z tą transakcją zmuszony będzie uiścić sam sprzedawca).

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Nowe zasady zapewniają odpowiednie korzyści dla przedsiębiorców:

● obniżenie kosztów związanych z dostępem do rynków międzynarodowych, ułatwienie działalności transgranicznej m.in. poprzez ułatwienie stosowania przepisów przez przedsiębiorców, pośrednio obniżenie zarazem potencjalnych kosztów ich działalności;

● ułatwienia w prowadzeniu działalności handlowej poprzez ujednolicenie zasad odpowiedzialności sprzedawcy w obrocie konsumenckim – ujednolicono zasady odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość rzeczy sprzedanej; według uprzednio obowiązujących przepisów przedsiębiorca był obarczony odpowiedzialnością za jakość rzeczy sprzedanej według dwóch różnych reżimów, tj. w ramach rękojmi – za wady rzeczy w stosunku do kupujących niebędących konsumentami, oraz za niezgodność towaru z umową wobec konsumenta, co generowało dodatkowe koszty prowadzenia działalności;

● wprowadzenie szczegółowych regulacji w zakresie dochodzenia przez sprzedawców (w tzw. łańcuchu sprzedawców) roszczeń regresowych w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej – finalny sprzedawca ma teraz ułatwioną drogę do dochodzenia zwrotu poniesionych przez siebie kosztów, ze względu na wykonanie przez konsumenta uprawnień z tytułu rękojmi, od tego sprzedawcy/dostawcy, którego działanie było skutkiem powstania/zaistnienia wady rzeczy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł Obowiązki i prawa przedsiębiorcy wobec konsumenta

W artykule m.in.:

  • Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy
  • Sankcje za naruszenie obowiązków informacyjnych
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Redlicki

Aplikant radcowski w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK