| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Obowiązki i prawa przedsiębiorcy wobec konsumenta

Obowiązki i prawa przedsiębiorcy wobec konsumenta

Dzięki ujednoliceniu w skali europejskiej zasad sprzedaży konsumenckiej nie tylko przez Internet, ale i na pokazach, prezentacjach czy w tradycyjnych sklepach, przedsiębiorcom będzie łatwiej działać na rynkach zagranicznych. Zmiana przepisów w tym zakresie zapewnia zwiększone zaufanie przedsiębiorców do systemów prawnych innych państw, obniżenie kosztów związanych z dostępem do rynków zagranicznych, a w konsekwencji ułatwienie działalności transgranicznej. Z nowych zasad w zakresie ochrony konsumentów wynikają też sankcje, które mogą być dotkliwe dla przedsiębiorcy, jeżeli nie dostosuje się do wymogów przepisów, np. nie przekaże informacji lub nie przekaże jej w wymaganym zakresie.

Najważniejsze zmiany w prawie konsumenckim – zasady zawierania umów z konsumentami

1. Wydłużenie czasu na odstąpienie przez kupującego/konsumenta od umowy (zawartej przez Internet/na odległość/na pokazie – poza lokalem przedsiębiorstwa) z 10 do 14 dni.

2. Uregulowanie problematyki związanej z kosztami odesłania towaru – w przypadku rezygnacji z zakupu koszty odesłania towaru ponosi konsument, a sprzedawca jest zobowiązany zwrócić kupującemu cenę towaru oraz koszt odesłania – ale najtańszy przez siebie oferowany.

3. Prawo do obciążenia konsumenta opłatą za zmniejszenie wartości towaru. Konsument ma prawo obejrzeć dostarczony mu towar w taki sam sposób, w jaki mógłby to uczynić w zwykłym stacjonarnym sklepie. Jeśli po obejrzeniu towaru konsument uzna, że towar nie spełnia wymagań/nie może go używać w sposób dowolny, i zechce odstąpić od umowy, sprzedawca ma prawo obciążyć go w takich okolicznościach dodatkowymi kosztami w związku z tzw. zmniejszeniem wartości towaru.

4. Określenie terminów zwrotu kosztów zakupu towaru na rzecz konsumenta w przypadku rezygnacji przez niego z dokonanego wcześniej zakupu – w przypadku rezygnacji przez konsumenta z uprzednio dokonanego zakupu sprzedawca/przedsiębiorca ma prawo wstrzymać się z dokonaniem zwrotu ceny kupna i kosztów wysyłki na rzecz konsumenta do momentu otrzymania zwrotu towaru/względnie potwierdzenia nadania jego wysyłki.

5. Zakaz obciążania kupującego dodatkowymi kosztami związanymi ze skorzystaniem z określonej formy płatności – za skorzystanie przez konsumenta z określonej formy płatności przedsiębiorca nie może żądać od niego opłaty przewyższającej koszty poniesione przez samego sprzedawcę z tego tytułu (przykładowo opłata pobierana przez sprzedawcę za płatność kartą przez konsumenta nie może być wyższa od prowizji, którą w związku z tą transakcją zmuszony będzie uiścić sam sprzedawca).

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Nowe zasady zapewniają odpowiednie korzyści dla przedsiębiorców:

● obniżenie kosztów związanych z dostępem do rynków międzynarodowych, ułatwienie działalności transgranicznej m.in. poprzez ułatwienie stosowania przepisów przez przedsiębiorców, pośrednio obniżenie zarazem potencjalnych kosztów ich działalności;

● ułatwienia w prowadzeniu działalności handlowej poprzez ujednolicenie zasad odpowiedzialności sprzedawcy w obrocie konsumenckim – ujednolicono zasady odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość rzeczy sprzedanej; według uprzednio obowiązujących przepisów przedsiębiorca był obarczony odpowiedzialnością za jakość rzeczy sprzedanej według dwóch różnych reżimów, tj. w ramach rękojmi – za wady rzeczy w stosunku do kupujących niebędących konsumentami, oraz za niezgodność towaru z umową wobec konsumenta, co generowało dodatkowe koszty prowadzenia działalności;

● wprowadzenie szczegółowych regulacji w zakresie dochodzenia przez sprzedawców (w tzw. łańcuchu sprzedawców) roszczeń regresowych w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej – finalny sprzedawca ma teraz ułatwioną drogę do dochodzenia zwrotu poniesionych przez siebie kosztów, ze względu na wykonanie przez konsumenta uprawnień z tytułu rękojmi, od tego sprzedawcy/dostawcy, którego działanie było skutkiem powstania/zaistnienia wady rzeczy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł Obowiązki i prawa przedsiębiorcy wobec konsumenta

W artykule m.in.:

  • Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy
  • Sankcje za naruszenie obowiązków informacyjnych
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Rabczewski

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »