REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nie można odstąpić od umowy

Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Mateusz Dąbroś
Kiedy nie można odstąpić od umowy/Fot. Fotolia
Kiedy nie można odstąpić od umowy/Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo konsumenckie przewiduje możliwość odstąpienia od umowy, która została zawarta na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Jednakże są sytuacje, w których nie jest możliwe odstąpienie od umowy, np. jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta. W jakich innych przypadkach nie można odstąpić od umowy?

Nowy kształt konsumenckiego prawa do odstąpienia od umowy, obowiązujący od 25 grudnia 2014 roku, dał konsumentom możliwość odstąpienia od umowy, która została zawarta na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Wielu klientów sądzi, że mogą odstąpić od absolutnie każdej umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Rzeczywistość jest jednak trochę inna, a katalog wyłączeń jest przy tym dość duży.

REKLAMA

Prawo do odstąpienia od umowy sprzedaży przysługuje jedynie konsumentowi, który zawarł z przedsiębiorcą umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Prawo odstąpienia przysługuje konsumentowi w terminie 14 dni od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez tego ostatniego osobę trzecią (ale inną niż przewoźnik, który rzecz dostarcza).

Zobacz: Jak konsumenci szukają i kupują w Internecie?

13 sytuacji, w których nie można odstąpić od umowy:

  1. nie można odstąpić od umowy o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta. Dodatkową przesłanką tego wyłączenia jest fakt poinformowania konsumenta przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy;
  2. nie można odstąpić od umowy, w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy. Chodzi tu oczywiście o zapobieżenie odstępowania przez konsumentów od takich umów w sytuacji, gdy już po ich zawarciu cena lub wynagrodzenie spadną wskutek wahań na rynku finansowym;

Zobacz: Nowe prawa konsumenta – poradnik

  1. nie można odstąpić od umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb. Jest to uzasadnione tym, iż rzeczy takiej przedsiębiorca raczej nie będzie mógł już sprzedać innej osobie – z powodu jej nietypowości (wyłączenie to ma na celu ochronę słusznego interesu przedsiębiorcy);
  2. nie można odstąpić od umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia. Nie zdziwmy się więc, kiedy okaże się, że nie możemy odstąpić od umowy sprzedaży arbuzów kupionych w wysyłkowym sklepie spożywczym;
  3. nie można odstąpić od umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu. Chodzić tu może o kosmetyki, suplementy diety czy też... bieliznę;

Zobacz też: Zmiany w prawie ochrony konkurencji i konsumentów

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. konsument nie może odstąpić od umowy, w której przedmiotem świadczenia są rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami. Chodzi tu więc m.in. o takie rzeczy, które po dostarczeniu zostają zmieszane z innymi – np. sprzedawca dostarcza piasek, którego dostawa polega bezpośrednio na wsypaniu go do betoniarki;
  2. nie można odstąpić od umowy, w której przedmiotem świadczenia są napoje alkoholowe, których cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi przedsiębiorca nie ma kontroli. Może tu chodzić o wszelkiego rodzaju wina czy whisky, które są robione na specjalne zamówienie konsumenta;

Zobacz: Odstąpienie od umowy o odpowiedzialności materialnej

  1. konsument nie może odstąpić od umowy, w której konsument wyraźnie żądał, aby przedsiębiorca do niego przyjechał w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji. Zepsuje nam się pralka, auto stanie nam na autostradzie – najczęściej z racji pośpiechu zawieramy umowę telefoniczną z fachowcem, który przyjedzie i wybawi nas od tego problemu. Od takiej umowy odstąpić już nie możemy – z pewnymi wyjątkami. Jeżeli przedsiębiorca bowiem świadczy dodatkowo inne usługi niż te, których wykonania konsument żądał, lub dostarcza rzeczy inne niż części zamienne niezbędne do wykonania naprawy lub konserwacji, prawo odstąpienia od umowy przysługuje konsumentowi w odniesieniu do dodatkowych usług lub rzeczy. Jeżeli więc zleciliśmy fachowcowi wymianę określonej części, a on z nadgorliwości wymieni nam wszystko, co według niego wymiany w danym urządzeniu wymagało – możemy od części takiej umowy odstąpić;
  2. nie można odstąpić od umowy, w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu. Ma to oczywiście zapobiegać zjawisku przesłuchania płyty muzycznej lub obejrzenia filmu przez konsumentów, a następnie odstępowaniu przez nich od takich umów;

Zobacz: Kara umowna za odstąpienie od umowy – dopuszczalna?

  1. konsument nie może odstąpić od umowy o dostarczanie dzienników, periodyków lub czasopism. Jest to motywowane faktem, iż aktualność (a tym samym przydatność) tych produktów jest bardzo krótka – przedsiębiorca nie mógłby więc sprzedać innej osobie nieaktualnego już czasopisma, które zostało zwrócone przez konsumenta. Wyłączenie nie dotyczy jednak umowy o prenumeratę – od niej konsument może odstąpić;
  2. nie można odstąpić od umowy zawartej w drodze aukcji publicznej. Kupiłeś przedmiot w popularnym serwisie sprzedażowym w opcji „Kup Teraz” – możesz odstąpić od umowy; wylicytowałeś na aukcji – nie możesz od niej odstąpić;
  3. konsument nie może odstąpić od umów o świadczenie usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi – ale tylko wtedy, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi. Nie można więc zwrócić, przykładowo, biletów do kina czy na koncert (co do zasady – przedsiębiorcy czasem idą na rękę konsumentom i umożliwiają taki zwrot);

Zobacz: Spór konsumenta z instytucja finansową

  1. nie można odstąpić od umowy o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy. Chodzi tu więc przede wszystkim o e-booki oraz inne produkty zawierające treści cyfrowe, które konsument, po zawarciu umowy, musi ściągnąć (legalnie) ze strony sprzedawcy. W takiej sytuacji albo konsument zaczeka ze ściągnięciem określonych treści i w ciągu 14 dni od zawarcia umowy może jeszcze podjąć decyzję o ewentualnym odstąpieniu (ale nie może w tym okresie nic ściągać!) – albo może on zrezygnować z prawa do odstąpienia, co umożliwia mu ściągnięcie tej treści od razu. Jak łatwo się domyślić, chodzi tu o ochronę przedsiębiorców przed ściąganiem oraz odtwarzaniem określonych plików (obejrzeniem filmu, przeczytaniem e-booka) i następczym odstępowaniem przez konsumentów od takich umów.

Mateusz Dąbroś

REKLAMA

Aplikant adwokacki. Specjalista z zakresu prawa umów handlowych, prawa spółek kapitałowych oraz prawa antymonopolowego związany z Kancelarią Ślązak, Zapiór i Wspólnicy. W kręgu jego zainteresowań znajdują się zagadnienia związane z działalnością organów spółek kapitałowych, w tym w szczególności z podejmowanymi przez nie uchwałami. Pracuje obecnie nad rozprawą doktorską dotyczącą struktury zarządzania i kontroli nad funduszem inwestycyjnym.

Stypendysta międzynarodowego programu Programme in European Private Law for Postgraduates. Prelegent i organizator ogólnopolskiej oraz międzynarodowej konferencji z zakresu prawa prywatnego międzynarodowego oraz licznych ogólnopolskich konferencji z zakresu prawa cywilnego oraz prawa spółek handlowych.

Autor bloga na temat konstruowania, wykonywania oraz rozwiązywania umów zobowiązaniowych – umowny.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA