| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Oznaczenia towarów i ochrona znaków towarowych - cz. III

Oznaczenia towarów i ochrona znaków towarowych - cz. III

Znaki towarowe służą odróżnianiu towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Ochrona znaków towarowych możliwa jest nie tylko w przypadku znaków, na które zostało udzielone prawo ochronne, ale również w przypadku znaków towarowych niezarejestrowanych.

W przeciwieństwie do ochrony na podstawie ustawy – Prawo własności przemysłowej, ochrona na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie będzie oparta na formalnym zgłoszeniu znaku, lecz na jego faktycznym używaniu w obrocie.

Podstawowym przepisem ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji pozwalającym na ochronę znaków towarowych jest art. 10, zgodnie z którym czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie towarów lub usług albo jego brak, które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów albo usług, a także zatajenie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z nich. Czynem nieuczciwej konkurencji jest również wprowadzenie do obrotu towarów w opakowaniu mogącym wywołać skutki określone powyżej, chyba że zastosowanie takiego opakowania jest uzasadnione względami technicznymi.

Zobacz również: Jak od 1 lipca 2015 r. zmienią się zasady rozliczania zakupu laptopów i telefonów do firmy

Dla ochrony znaków towarowych kluczowa w powyższym przepisie będzie możliwość wprowadzenia klientów w błąd co do pochodzenia towarów albo usług. Jako „pochodzenie towarów albo usług” należy tu bowiem w szczególności rozumieć ich pochodzenie od konkretnego przedsiębiorcy. A to jest właśnie podstawowa funkcja znaków towarowych – odróżnianie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Przyjmuje się, że ochrony na podstawie powyższego przepisu może poszukiwać ten przedsiębiorca, który jako pierwszy użył spornego oznaczenia w obrocie, aczkolwiek często wymaga się, aby przedsiębiorca ten sam używał tego oznaczenia zgodnie z prawem.

W konkretnej sytuacji możliwe będzie również powołanie innych przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w tym jej klauzuli generalnej.

Katalog roszczeń, z którymi może wystąpić poszkodowany został już omówiony powyżej przy okazji omawiania ochrony prawa do firmy na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Zobacz: Czym jest firma? Ochrona firmy – cz. I

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jan Furtas

konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »