| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Czym jest firma? Ochrona firmy – cz. I

Czym jest firma? Ochrona firmy – cz. I

Jednym z podstawowych środków służących wyróżnieniu się na konkurencyjnym rynku jest używanie różnego rodzaju oznaczeń. Używanie oznaczeń często może doprowadzić do konfliktów z konkurentami. Przedmiotem tych konfliktów może być np. prawo do pierwszeństwa posługiwania się danym oznaczeniem bądź nieuczciwe wykorzystanie renomy związanej z oznaczeniem przysługującym innemu przedsiębiorcy. Istnienie różnych rodzajów oznaczeń powoduje jednakże trudność w wyborze właściwych środków ochrony.

Jedne oznaczenia służą do wyróżnienia samego przedsiębiorcy, inne do wyróżnienia prowadzonego przedsiębiorstwa (np. nazwa sklepu), a inne do wyróżnienia oferowanych towarów bądź usług.

Nierzadkie są również przypadki użycia konkurencyjnych oznaczeń w celu zdyskredytowania (oczernienia) konkurenta. Działania konkurentów wykorzystujących oznaczenia innych przedsiębiorców często powodują konieczność podjęcia zdecydowanych działań w celu ochrony pozycji na rynku.

Zobacz: Jak pozyskać dotacje unijne z budżetu 2015 - 2020?

Właściwe zidentyfikowanie podstawy swoich roszczeń może warunkować uzyskanie skutecznej ochrony, w szczególności na drodze sądowej. A w konkretnej sytuacji należy każdorazowo dokonać szczegółowej analizy wszystkich okoliczności sprawy, w tym porównania spornych oznaczeń i funkcji, jakie one pełnią.

Pojęcie firmy

W największym uproszczeniu firma to nazwa, pod którą przedsiębiorca funkcjonuje w obrocie. Kodeks cywilny w art. 43(2) mówi, że przedsiębiorca działa pod firmą. Prawne znaczenie tego pojęcia jest zatem odmienne od jego potocznego rozumienia.

Polecamy: Świadczenia rodzinne 2015 - pdf

Funkcje firmy

Firma pełni trzy podstawowe funkcje. Po pierwsze, indywidualizuje (identyfikuje) przedsiębiorcę na rynku, a w konsekwencji pozwala na odróżnienie go od innych podmiotów działających na tym rynku. Jest to podstawowa funkcja firmy, która będzie podstawą do dalszych rozważań.

Zobacz też: Intercyza a prowadzenie własnej firmy

Po drugie, firma pełni funkcję reklamową.

Po trzecie firma pełni funkcję gwarancyjną, stając się nośnikiem wizerunku przedsiębiorcy. Klienci mogą wiązać pewne szczególne cechy przedsiębiorcy i jego produktów bądź usług właśnie z firmą.

Firma osoby fizycznej

W przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą firmą jest imię i nazwisko tej osoby. Nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu lub określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych. Firmą w takiej sytuacji jest np. „Jan Kowalski Usługi Budowlane XYZ”.

Polecamy: Podatek od spadków i darowizn 2015 - pdf

Firma osoby prawnej

W przypadku osób prawnych (np. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością) oraz jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną (np. spółek jawnych) firmą jest ich nazwa, która zawiera określenie formy prawnej (np. spółka jawna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), które może być podane w skrócie, a ponadto może wskazywać na przedmiot działalności, siedzibę tej osoby oraz inne określenia dowolnie obrane. Firmą spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może być zatem np. oznaczenie „Usługi budowlane XYZ spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”.

Zobacz: Jak wrzucić reklamę w koszty firmy?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Musolf

ekspert z zakresu podatków i ceł

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »