| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Czym jest firma? Ochrona firmy – cz. I

Czym jest firma? Ochrona firmy – cz. I

Jednym z podstawowych środków służących wyróżnieniu się na konkurencyjnym rynku jest używanie różnego rodzaju oznaczeń. Używanie oznaczeń często może doprowadzić do konfliktów z konkurentami. Przedmiotem tych konfliktów może być np. prawo do pierwszeństwa posługiwania się danym oznaczeniem bądź nieuczciwe wykorzystanie renomy związanej z oznaczeniem przysługującym innemu przedsiębiorcy. Istnienie różnych rodzajów oznaczeń powoduje jednakże trudność w wyborze właściwych środków ochrony.

Pierwszy z możliwych sposobów ochrony przewidziany jest w samym Kodeksie cywilnym (art. 43(10) k.c.). Przedsiębiorca, którego prawo do firmy zostało zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne.

Z kolei w razie dokonanego naruszenia przedsiębiorca może także żądać:

  • usunięcia jego skutków,
  • złożenia oświadczenia lub oświadczeń w odpowiedniej treści i formie,
  • naprawienia na zasadach ogólnych szkody majątkowej,
  • wydania korzyści uzyskanej przez osobę, która dopuściła się naruszenia.

Zobacz serwis: Umowy

Najistotniejsze w tym kontekście jest to, że ochrona firmy oparta jest na zasadzie domniemania bezprawności, co oznacza, że to naruszyciel w ewentualnym procesie sądowym powinien udowodnić np. swoje prawo do posługiwania się firmą, a najogólniej, że powinien udowodnić, że jego działanie nie jest bezprawne. Takie odwrócenie ciężaru dowodu ułatwia dochodzenie roszczeń opartych na prawie do firmy.

Nieuczciwa konkurencja

Posłużenie się przez innego przedsiębiorcę cudzą firmą może także stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, o którym mowa w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Zobacz również: Odpowiedzialność etatowego księgowego w spółce z o.o. za prowadzenie ksiąg rachunkowych

Czynem nieuczciwej konkurencji jest przykładowo wprowadzenie w błąd co do pochodzenia towarów albo usług, rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody.

Czynem nieuczciwej konkurencji jest także nieuczciwa reklama bądź reklama porównawcza sprzeczne z dobrymi obyczajami. W konkretnym przypadku można również spróbować powołać się na tzw. klauzulę generalną zawartą w art. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z tym przepisem czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

Zobacz: Ochrona dóbr osobistych przedsiębiorców

Może się zatem zdarzyć, że naruszenie prawa do firmy da możliwość dochodzenia roszczeń nie tylko na podstawie Kodeksu cywilnego, ale też ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Katalog roszczeń, które poszkodowany może podnosić na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jest niemal identyczny, jak w przypadku ochrony firmy na podstawie Kodeksu cywilnego.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Fiszer

Starszy Specjalista ds. Projektów HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »