| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Ochrona dóbr osobistych przedsiębiorców

Ochrona dóbr osobistych przedsiębiorców

Art. 23 k.c. wymienia katalog dóbr osobistych człowieka, podlegających ochronie prawa cywilnego niezależnie od innych przepisów. Art. 43 k.c. stanowi, że przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych są stosowane odpowiednio do osób prawnych. Ochrona ta ma więc szerokie zastosowanie w przypadku przedsiębiorców.

Katalog dóbr osobistych

Art. 23 k.c. określa katalog dóbr osobistych podlegających ochronie. Do dóbr tych należą: zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska. Art. 23 k.c. zawsze należy rozpatrywać razem z art. 24 k.c., określającym w jakim przypadku mogą być zastosowane określone środki ochrony.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

Środki ochrony dóbr osobistych

Do środków ochrony dóbr osobistych należą zarówno środki niemajątkowe, jak również majątkowe. Do środków niemajątkowych można zaliczyć: roszczenie o zaniechanie, roszczenie o usunięcie skutków naruszenia, a także powództwo o ustalenie. Natomiast do środków majątkowych zaliczamy: roszczenie o zadośćuczynienie za szkodę niemajątkową, roszczenie o odszkodowanie za szkodę majątkową oraz roszczenie o zwrot bezpodstawnego wzbogacenia.

Art. 24 k.c. stanowi, że powyższe sposoby ochrony dóbr nie uchybiają uprawnieniom przewidzianym w innych przepisach. Chodzi tu szczególnie o prawo autorskie oraz prawo wynalazcze.

Wartymi dokładniejszego omówienia są ochrona nazwy i ochrona dobrego imienia przedsiębiorcy.

Zmiany w ochronie danych osobowych

Ochrona nazwy przedsiębiorcy

Nazwa przedsiębiorcy, czyli jego firma, może być skutecznie chroniona zarówno na podstawie art. 24 k.c., jak i za pomocą art. 4310 k.c.

Naruszeniem nazwy jest przede wszystkim jej bezprawne wykorzystywanie lub używanie nazwy bardzo zbliżonej. Natomiast jeżeli elementy takiej nazwy nie mają charakteru indywidualizującego lub należą do domeny publicznej, to wykorzystanie elementów cudzej nazwy nie będzie uznawane za naruszenie dóbr osobistych,

Osoba prawna, której nazwa nadana została w akcie ją powołującym, nie posiada uprawnienia do zmiany tej nazwy przez wprowadzenie do niej dodatkowych, nieprzewidzianych w tym akcie elementów. Jeżeli inny podmiot korzysta z takich elementów jako części składowej swojej nazwy, nie jest to działaniem bezprawnym, któremu przysługuje ochrona na podstawie art. 24 k.c.

Naruszenie nazwy może polegać również na kwestionowaniu uprawnienia do posługiwania się daną nazwą, przekręcaniu lub zniekształcaniu nazwy przedsiębiorstwa lub ośmieszaniu jej.

Zmiany w prawie ochrony konkurencji i konsumentów

Ochrona dobrego imienia przedsiębiorcy

Naruszenie dobrego imienia przedsiębiorcy może polegać na rozpowszechnianiu zarzutów określonej treści lub na krytyce jego działalności. W przypadku przedsiębiorców, szczególnie często może dochodzić do naruszenia dobrego imienia w mediach, np. poprzez podawanie nierzetelnych informacji lub przedstawianie działań przedsiębiorcy w niekorzystnym kontekście. Elementem dobrego imienia przedsiębiorcy jest renoma, tj. ogół pozytywnych wyobrażeń i ocen konsumentów o produktach tego przedsiębiorstwa.

Należy jednak podkreślić, że jeśli informacje o przedsiębiorstwie będą prawdziwe to nie ma podstaw do uznania naruszenia dóbr osobistych. Zasadniczo za naruszenie dóbr osobistych przedsiębiorstwa, nie będzie uznawane naruszenie dóbr osobistych pracowników, wspólników czy piastunów organów takiej osoby.

Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Pancewicz

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »