| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Samozatrudnienie czy umowa o pracę?

Samozatrudnienie czy umowa o pracę?

Ze względu na wysokie koszty zatrudnienia coraz więcej przedsiębiorstw stara się wprowadzać cięcia. Najczęstszym rozwiązaniem obniżającym koszty zatrudnienia przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu usług oraz wykwalifikowanej kadry jest przejście przez pracowników na tzw. samozatrudnienie.

W polskim systemie prawnym najczęstszą formą powierzania pracy są: umowa o pracę , samozatrudnienie lub umowa cywilnoprawna w ramach działalności wykonywanej przez pracownika osobiście.

Czym różni się samozatrudnienie od umowy o pracę?

Ze względu na różną podstawę prawną umów można wskazać szereg odmiennych cech charakteryzujących strony poszczególnych stosunków. Największym wyróżnikiem umowy o pracę  jest łączący strony stosunek pracy. W związku z tym wykonujący pracę jest obowiązanym świadczyć pracę na rzecz pracodawcy osobiście oraz przestrzegać dyscypliny pracy. Ponadto pracownik musi podporządkować się wytycznym dotyczącym miejsca, czasu oraz sposobu świadczenia pracy.

 W  polskim systemie prawnym termin samozatrudnienie dotyczy tylko osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.  Należy podkreślić, iż w przypadku samozatrudnienia z umowy o współpracy nie wynika, charakterystyczny jedynie dla umowy o pracę element podporządkowania. Samozatrudnienie polega na podejmowaniu zlecenia w ramach własnej działalności gospodarczej, prowadzonej na własne ryzyko i na własny rachunek. Ponadto w przypadku samozatrudnienia istnieje możliwość spełnienia świadczenia za pośrednictwem osoby trzeciej.

Dodatkowo od samozatrudnienia należy odróżnić  działalność wykonywaną osobiście. Otóż osoby, które wykonują pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej (np. umowy zlecenia lub umowy o dzieło) i nie prowadzą działalności gospodarczej, uzyskują dochody z tzw. działalności wykonywanej osobiście.

Porozmawiaj o tym na FORUM!

Polecamy: Nowe umowy zlecenia

Wady samozatrudnienia

Uprawnienia i obowiązki osoby pracującej na własny rachunek w znacznym stopniu różnią się od praw przysługujących pracownikowi. Ze względu na brak stosunku pracy samozatrudnionemu nie przysługuje płatny urlop wypoczynkowy oraz zasiłek chorobowy przez pierwszy miesiąc trwania choroby. Ponadto osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą musi samodzielnie dbać o własne interesy, ponosi ryzyko wynikające z prowadzenia działalności oraz odpowiada za jakość wykonywanej przez siebie pracy. Dodatkowo  samozatrudniony jest obowiązany do bezpłatnego naprawienia usterki i szkody powstałej z jego winy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej każdy przedsiębiorca sam odpowiada za zobowiązania publicznoprawne (tj. ubezpieczenia zdrowotne i społeczne oraz podatki) i cywilnoprawne.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

HAYS Poland

Doradztwo personalne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »