| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Nowe prawo ochrony konsumenta a rozwoju e-commerce

Nowe prawo ochrony konsumenta a rozwoju e-commerce

Coraz więcej przedsiębiorców sięga po e-commerce jako kanał dotarcia do klientów. Powinni zatem wiedzieć, że koniec roku przyniesie internetowym sprzedawcom duże zmiany. Jeśli nie dostosują się w porę do nowych przepisów, będą narażeni na ryzyko grzywny lub kary ze strony UOKiK. Muszą też liczyć się z możliwością utraty zaufania klientów, które w tej formie handlu jest towarem niezbędnym i wrażliwym.

E-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, rośnie znacznie szybciej niż handel ogółem. Według szacunków firmy analitycznej PMR sprzedaż detaliczna przez Internet w 2014 wyniesie ponad 27 mld zł, czyli o 15% więcej niż w roku 2013. Rok wcześniej wzrost wyniósł niespełna 13%.

Jednym z warunków dalszego rozwoju jest przełamanie nieufności internautów. Przed częstszymi zakupami online powstrzymują ich przede wszystkim brak możliwości  sprawdzenia produktu, a także lęk, że zostaną oszukani. Strach przed oszustwem doskwiera 16,5% internautów - wg raportu Ceneo.pl "Bezpieczeństwo i zaufanie - filary polskiego e-commerce" z 2013 roku. Właściciele sklepów mają tego świadomość. Aż dwie trzecie z nich zdaje sobie sprawę z nieufności potencjalnych klientów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Metodą przełamania tej bariery jest zwiększanie poczucia pewności, np.  poprzez dłuższe okresy zwrotu produktów czy precyzyjne informowanie o płatnościach i zasadach zwrotu towarów - mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń Akademii PARP. Nowe prawo ochrony konsumenta odpowiada na te problemy. Choć nakłada na sklepy internetowe dodatkowe obowiązki, to jednocześnie zwiększa ochronę konsumentów i znosi część barier w prowadzeniu działalności na terenie całej UE.

Dla firm obciążeniem jest np. wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy, który będzie wynosił nie 10, a 14 dni od otrzymania towaru. Z drugiej strony, otwierają się nowe perspektywy dla przedsiębiorców, którym ujednolicenie przepisów ułatwi działalność na rynkach UE. Mogą też liczyć na większą skłonność do e-zakupów na rodzimym rynku. Już w styczniu rusza kampania edukacyjna UOKiK skierowana do polskich konsumentów. Zwiększy się świadomość ich praw i poczucie bezpieczeństwa, co może skłonić do częstszego zapełniania internetowego koszyka. Przedsiębiorcy są jednak sceptyczni wobec nowych przepisów, widząc w nich przede wszystkim dodatkowe obciążenia, a nie impuls do rozwoju rynku.

Test wypłacalności spółek - kilka słów o nowym projekcie zmian w prawie

Nowe przepisy o prawach konsumenta zaczną obowiązywać od 25 grudnia 2014 ‑ przypomina Aneta Grzyb-Hejduk. Prezenty pod choinkę będą zatem kupowane na starych zasadach. Jednak już po świętach sklepy muszą być gotowe do działania według nowych reguł. Zostało zatem niewiele czasu aby przygotować i wdrożyć zmiany. Sondaże wskazują, że tylko nieliczne firmy zabrały się do zmiany regulaminów i mechanizmów działania sklepów, a wiele nawet nie zna nowych regulacji.

W związku z nowelizacją prawa konsumenckiego zaktualizowane zostało szkolenie e‑learning Akademii PARP "E-biznes" - informuje Aneta Grzyb-Hejduk. Zmienione zostały treści w lekcjach omawiających warunki prawne prowadzenia e-biznesu oraz ochronę konsumenta. Uczestnicy szkolenia znajdą tu zarówno przepisy przejściowe, jak i nowe zasady odstąpienia od umowy, obowiązku informacyjnego względem konsumenta czy terminu na spełnienie świadczenia przez przedsiębiorcę.

Oprócz szkolenia "E-biznes", informacje o ochronie konsumenta zaktualizowane zostały również w szkoleniu e-learning "Zarządzanie jakością w MŚP". Uczestnicy Akademii PARP mogą korzystać łącznie z 46 szkoleń e-learning oraz 45 szkoleń mobilnych. W bezpłatnych szkoleniach mogą brać udział wszyscy przedsiębiorcy i pracownicy sektora MŚP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Niezarejestrowane w KRS spółki do końca 2015 r. skutkuje wykreśleniem

Źródło: Akademia PARP

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Accreo

Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »