| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Kiedy sprzedawca może odmówić sprzedaży?

Kiedy sprzedawca może odmówić sprzedaży?

W dyskoncie spożywczym klientce odmówiono sprzedaży produktów, które wybrała. Jako powód podano, że towary nie były umieszczone w przeznaczonym do tego koszyku sklepowym, włożyła je do przyniesionej ze sobą torby. Czy sprzedawca miał prawo odmówić sprzedaży produktów?

Na wstępie należy zauważyć, że odmowa sprzedaży stanowi wykroczenie ujęte w Kodeksie wykroczeń: Kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny”.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W cytowanym przepisie należy zwrócić uwagę na dwa istotne elementy. Po pierwsze, towar musi być przeznaczony do sprzedaży. Zgodnie z przepisami prawa: „Wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży” – a więc ten warunek był spełniony, bo produkty były oferowane do sprzedaży. Po drugie, należy zwrócić uwagę na ten fragment cytowanego przepisu, który odnosi się do odmowy sprzedaży „bez uzasadnionej przyczyny”.

Czy brak koszyka lub wózka sklepowego można uznać za uzasadnioną przyczynę? Raczej nie znajduje to żadnych podstaw prawnych. Co innego, gdyby na towarze znajdowała się adnotacja o jego rezerwacji lub że jest to „ towar wystawowy, nie na sprzedaż”. Wtedy nie jest to oferta sprzedaży i w takim przypadku brak zgody na jej zakup będzie uzasadniony.

Dopuszczalność zawarcia czynności z samym sobą

Podobnie będzie w sytuacji odmowy sprzedaży alkoholu lub wyrobów tytoniowych osobie niepełnoletniej.

Reasumując, nieumieszczenie produktów w koszyku lub wózku sklepowym nie stanowi uzasadnionej przyczyny odmowy sprzedaży towaru. Korzystanie z koszyków sklepowych ma jedynie za zadanie ułatwić nam zakupy. Ale spójrzmy na to z drugiej strony. Może zdarzyć się tak, że - korzystając z własnej torby lub plecaka – towar, który chcemy kupić, wymiesza się z rzeczami zakupionymi w innym sklepie lub zaginie w gąszczu przegródek, co w efekcie może skończyć się interwencją ochrony sklepu.

Ale pamiętajmy, ochrona nie może nas rewidować, jeżeli ma jakiekolwiek podejrzenia, musi wezwać policję.

Korzystanie z referencji w prowadzeniu działalności gospodarczej

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

BillBird SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »