REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Różnice między gwarancją a rękojmią

Małgorzata Kryda
gwarancja, rękojmia, przedsiębiorca
gwarancja, rękojmia, przedsiębiorca

REKLAMA

REKLAMA

Prawo przewiduje dwa instrumenty ochrony uprawnień przysługujących kupującemu w przypadku, gdy zakupiona przez niego rzecz ma jakieś wady. Zarówno rękojmia, jak i gwarancja mają służyć dochodzeniu roszczeń od sprzedawcy. Czym różnią się od siebie te dwie instytucje?

Podstawowa różnica między gwarancją jakości a rękojmią za wady wyraża się w fakcie, że rękojmia przysługuje z mocy prawa, a  istnienie gwarancji uwarunkowane jest  umieszczeniem w umowie sprzedaży dodatkowego zastrzeżenia umownego. Rozszerzenie uprawnień kupującego o gwarancję, zależy więc od dobrej woli sprzedawcy bądź producenta towaru, który przyjmuje na siebie uzupełniającą odpowiedzialność za właściwą jakość towaru sprzedanego.

REKLAMA

Przykład: Jeżeli w umowie sprzedaży nie zawarto zastrzeżenia gwarancyjnego, ani nie dołączono do niej karty gwarancyjnej, to kupującemu przysługuje tylko rękojmia.

Gwarancja ma charakter akcesoryjny – będzie ważna tylko w przypadku ważności umowy sprzedaży, z którą jest związana.

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Wady towaru

W przeciwieństwie do gwarancji, która obejmuje tylko wady fizyczne rzeczy, rękojmia jest odpowiedzialnością sprzedawcy także za wady prawne towaru. Zgodnie z art. 556 kodeksu cywilnego, wadą fizyczną jest wada, która powoduje zmniejszenie wartości lub użyteczności rzeczy. Wadą fizyczną jest także brak cechy, o której istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, albo wydanie rzeczy w stanie niezupełnym. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego także wtedy, gdy rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej, np. dzierżawą (rękojmia za wady prawne).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy naprawa przedłuża okres gwarancji?

Uprawnienia z tytułu rękojmi

REKLAMA

Korzystając z rękojmi, kupujący może odstąpić od umowy, chyba że sprzedawca usunie wady, albo wymieni rzecz na wolną od wad. Kupujący może także żądać od sprzedawcy obniżenia ceny w takim stosunku, w jakim wartość rzeczy wolnej od wad pozostaje do jej wartości obliczonej z uwzględnieniem istniejących wad (art. 560 kc.).

W przypadku, gdy umowa dotyczyła rzeczy oznaczonych co do gatunku (nie wskazano konkretnego, indywidualnie oznaczonego przedmiotu, tylko jego cechy rodzajowe), kupujący może żądać dostarczenia zamiast rzeczy wadliwych takiej samej ilości rzeczy wolnych od wad oraz naprawienia szkody wynikłej z opóźnienia.

Pan Jan kupił 10 długopisów, z których 5 ma wyschnięty tusz i nie pisze. Pan Jan może domagać się wymiany 5 długopisów na sprawne.

Jeżeli natomiast chodzi o rzeczy oznaczone co do tożsamości, to kupujący ma prawo żądać usunięcia wady w wyznaczonym przez siebie terminie. Nieusunięcie wady przez sprzedawcę w określonym czasie, skutkować może odstąpieniem kupującego od umowy.

Roszczenia z tytułu rękojmi za wady rzeczy przysługują nam tylko wobec sprzedawcy!

Czym jest gwarancja europejska?

Uprawnienia gwarancyjne

W przypadku gwarancji potencjalnym gwarantem może być, oprócz sprzedawcy, także wytwórca albo producent rzeczy. Jak stanowi art. 577 kodeksu cywilnego, w wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. W braku innych zastrzeżeń w gwarancji, gwarant  ponosi odpowiedzialność tylko za wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy.

Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji (Art. 579 kc.)!

Terminy

Czy naprawa przedłuża okres gwarancji?

Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana (art. 577 § 2. kc). W przypadku rękojmi za wady fizyczne, uprawnienia wygasną po upływie roku , licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana (Art. 568 § 1 kc.). Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady natomiast, wygasają z upływem roku od chwili, kiedy kupujący dowiedział się o istnieniu wady (Art. 576 § 1).

Zarzuty z tytułu rękojmi mogą być podniesione także po upływie powyższych terminów, jeżeli przed ich upływem kupujący zawiadomił sprzedawcę o wadzie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA